Шофьорите мразят пешеходците и колоездачите, те пък – шофьорите, а всички – тротинетките

21.07.2023 17:07 Иван Тодоров
Емили Тротинетката
Автомобил на скорост по столичния булевард "Черни връх" СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Те незаконно хвърчат с над 25 км/ч по тротоари, деца може да наранят други деца, полицията я няма

По принцип е чудесно, че се развива транспортът без замърсяване. Но когато по улиците няма пълноразмерни тротоари, а пътното платно и тротоарите се стесняват и разчертават за колоездачи и тротинетки, естествено е да възникват конфликти.

Ясно е, че в застроените централни части улиците не могат да се разширят. Но в новостроящите се комплекси в големите градове нещата са още по-ужасяващи. Тротоарите, ако ги има, са тесни, колите често паркират по тях, хора, велосипеди и коли се движат по платната на улиците. Впрочем в цивилизованите държави достъпът до натоварените централни части с коли става все по-скъпо плащан от водачите.

Нароиха се и противозаконно възникнали

частни улици

Общините не искат да харчат или нямат пари за отчуждаване на имотите за улици. А улиците по закон могат да бъдат само публична общинска собственост.

Ако се приеме, че улицата може да е частен имот, тогава всички живеещи на улицата трябва да преминават по нея само с разрешение на собствениците на частния имот, в който е улицата.

Това ни е равнището на законодателството. На всичко отгоре общините противозаконно искат и право за преминаване от частните собственици, за да се вържат сградите за вода и парно, което създава криви разкопавания по улицата, за да се заобиколи частната част. По тези улици

тротоарите са изключително тесни, а често и липсват

Но това не пречи на общините да обявяват такива улици за зелени и сини зони за паркиране и да събират пари. Липсата на контрол при частните улици допълнително засилва кошмара на движението в големите градове.

Масовото използване на велосипеди и тротинетки би било голяма стъпка напред и за чист въздух, и за по-лесно придвижване, и за спорт, и за удоволствие, но само в държава, в която се спазват правилата за движение.

Когато не се спазват правилата, това е основата за хаос, който постепенно нараства в големите градове в България. 

Чудесно е, че Столичната община реши да се забрани движението на тротинетки в паркове, тротоари и пешеходни зони. Човек си вика – браво – една опасност по-малко за децата ни (не че големите колела карат с по-малка скорост).

Тротинетката по закон е моторно превозно средство. И като такова не може да се движи в зони, предназначени за пешеходци, каквито са алеите в парковете, а също и пешеходните зони.

В цивилизованите места – като напр. Лондон – в повечето алеи на парковете е забранено да се карат колела. Никой не си и помисля да кара тротинетка в Хайд парк. Което значи, че

малките деца могат да тичат на воля –

нещо, което отдавна вече не може да се прави в нашите паркове, където непрекъснато децата са заплашени от хвърчащи големи колела и тротинетки. А нараняванията на деца от колела и тротинетки нарастват.

Колела и тротинетки се движат в платното за насрещно движение, по тротоарите и пешеходните зони,

а полицията я няма

Който не вярва, да се разходи по пешеходната зона на бул. “Витоша”, където пише, че и колелата са забранени. Нищо подобно – движат си се и колела, и тротинетки. И не общината е виновна за това – от години ги няма контролните органи и най-вече полицията.

Колелото е пътно превозно средство и

не ползва предимство на пешеходните пътеки,

което не пречи на колоездачите да преминават, мислейки си, че са с предимство. Което си е чудесна основа за инциденти.

Законът ясно постановява, че само електрическите тротинетки за индивидуално ползване, които технически не могат да вдигат над 25 км/ч, могат да бъдат карани от неправоспособни водачи. Това въобще не се спазва. Тротинетката си става на практика мотоциклет, който вдига до 80 км в час, който се управлява от неправоспособни водачи, които се движат по алеите за велосипеди, изрисувани на тротоара. Т.е. стигна се на практика до положение мотоциклети да се движат по тротоарите.

Никой не спира и не проверява въпросните хвърчащи тротинетки. Масово на тротинетките са се качили по две деца и също никой не реагира на това, а изрично е забранено от закона.

По пътищата се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с регистрационен номер. А все по-често могат да се видят не само нерегистрирани тротинетки, но и

управлявани от неправоспособни водачи

Всъщност това, което става по улиците и парковете е отражение на това, което става в държавата ни.

Други от Анализи

Зелетресение в Киев

Земята се клати под президента на Украйна – вече пречи на световните пари Байдън не успя да постигне смяна на режима в Москва, но Тръмп явно се е заел да сменя режима в Киев

Маските са забранени. Защо МВР спи?

Първата глоба е 200 лв., а всяка следваща - 1500, но няма кой да ги прилага Черните маски са много модерни в България. Не само на главите на ултраси, срещу които полицията бездейства на митинги

Въпреки чат приложенията европейците още изпращат картички за 60 млн. евро

Все по-малко европейци изпращат пощенски картички до близки и познати по празнични поводи или просто за да им се обадят от някоя страна, която са посетили - през 2024 г

Обяви ли Тръмп началото на световна война срещу Мюсюлмански братя?

В своето проучване, озаглавено „Мюсюлмански братя в Америка", Лоренцо Видино, директор на Програмата за екстремизъм в Университета „Джордж Вашингтон", посочва

Как може да се надхвърли таванът на пенсиите и трябва ли?

И какво е справедливо да се направи с осигуряването на работилите в чужбина Да приемем, че човек се е пенсионирал примерно през първата половина на 2023 г

>