Симеон Дянков: Познавам повечето министри, силен е кабинетът. Но е жалко, че експертите на ДБ не са водещи

07.06.2023 07:00 Румяна Дeнчeва
Симеон Дянков

 

- Още в началото на политическата криза вие предрекохте, че ще се стигне до широка коалиция, г-н Дянков. Това ли виждаме в момента, макар и като т.нар. ротационен кабинет?

- Да, точно това виждаме, обединение ляво ПП, център ГЕРБ и дясно ДБ. Това ветрило е едно от положителните измерения на новия кабинет. За всеки има по нещо.

- Недоволни обаче са всички - и опозиция, и президент, и част от избирателите. Мислите ли, че този кабинет има шансове да успее? Вероятно ще има непрекъснати атаки към него и няма да има дори обичайните 100 дни спокойствие.

- Добре е да се отбележи, че редовен кабинет ни е нужен и създаването му е успех. Само с редовно правителство България може да постигне някои отдавнашни цели като влизането в Шенген. Така че създаването му е полезна стъпка. Този кабинет може да направи съдебните реформи, може най-после да оправи Плана за възстановяване, тъй като в предишните му варианти имаше грандомански идеи.

- Има ли “слаби звена” в правителството от гледна точка на персоналния състав?

- Кабинетът е силен, познавам около две-трети от предложените министри и като цяло има необходимата експертиза. Финансите са загадка, Асен Василев е умен, но в миналото залиташе по някои популистки идеи. Имам впечатление, че е израсъл в последните месеци.

- Очертава ли се да стане още по-широка коалицията, като бъде привлечено ДПС под претекст за конституционно мнозинство?

- ДПС е необходим партньор за съдебна реформа и е ясно, че ще бъде такъв под някаква форма. В движението има добри финансисти, които ще са нужни на министрите при работата им с парламента.

- Дали ще го позволят критиците и недоволните?

- Ще има трудности, разбира се. Една от тях е в публичните финанси. Въпреки говоренето на ГЕРБ и ПП те едва ли са готови за финансова дисциплина. А оттам и целта за влизане в еврозоната през 2025 г. изглежда нереална.

- А виждате ли енергия за протести, които да доведат до сваляне и на този кабинет?

- Протести ще има, особено като стане ясно че парите няма да стигнат за някои обещания. Но нужда от редовен кабинет има и мнозинството българи го разбират.

- Не е ли по-уместно, за да бъде качествен ремонтът на съдебната система, да се остави за по-спокойни времена?

- Тук има добри експерти, главно в ДБ, като Христо Иванов. Те трябва да са водещи. Всъщност е за съжаление, че експертите на ДБ не са на първа линия в новото правителство. И във финансите, и в икономиката. Би било по-силно правителство. Дано могат да насочват работата от парламента.

- Защо президентът реагира по такъв недопустим начин, когато връчи мандата? Хареса му да управлява или не оценява нуждата от редовен кабинет като мнозинството хора, както твърдите?

- Записът на вътрешните дебати в ПП, дори и да е нелегален, показа една нелицеприятна картина: двуличие на някои от основните политици, готовност за диктаторски прийоми, незачитане на държавната администрация. Президентът, както и много други хора, реагира на тези изказвания. Не мисля, че причината е желанието му за продължаване на служебния кабинет.

- Има ли място за президентска партия, каквито гласове се чуват, или пък са прави онези, които смятат, че Радев ще припознае “Възраждане”?

- Служебното правителство като цяло се справи добре. Това ще бъде оценено, когато и ако дойде време за нови политически проекти.

- Служебният финансов министър Росица Велкова обаче поиска от депутатите да свалят “ембаргото” над парите от фискалния резерв, а БСП направо я обвини, че вече го е направила… Това не влияе ли на оценката за добре свършената работа?

- Министър Велкова направи правилните ходове, БСП се държат като опозиция и протестират, но без основание.

- Оценете приоритетите на новия кабинет, поне заявените - това ли са приоритетите на хората в момента, или те са компромисът, който е можел да бъде постигнат?

- Бяха изредени много приоритети, по-скоро в пожелателен порядък. Възможните приоритети са по-малко. Съдебната реформа е приоритет №1. Влизането в Шенген е вторият. Трети - пускането на Плана за възстановяване. Бюджет 2023 - четвърти. Смятам, че ще е трудно влизането в еврозоната през 2025 г. ПП в предишното им правителство бяха за по-бавно влизане, сега са променили говоренето, но едва ли мисленето си. Очаквам с интерес какво ще направи новият финансов министър.

- Много нападки предизвика идеята за реформа на администрацията. Защо не се състоя до момента? Има ли шанс сега, или ще се ограничи с някоя и друга чистка по върховете на институции и ведомства?

- След ужасните коментари по този повод в изтеклия запис най-добре е администрацията да не се пипа. Има достатъчно други задачи. Да се върви по държавни приоритети, а не по прищевките на определени политици.

- И чистката в службите ли? Тя не е прищявка, още преди изборите от ПП обявиха, че ще ги извадят от президента. Никой ли не вярваше, че това ще се случи, та има толкова остри коментари?

- Гневът е основателен. Коментарите в изтеклия запис са непрофесионални и плашещи. А може да им се вярва: същите хора вършеха неправомерни арести само преди година. Трябва умереност и професионализъм, да изчезне тази самоувереност и жажда за разправа.

- Извън безспорно погрешния изказ на Асен Василев за съгласуването с посолства, трябва ли нашите служби, а и институции да бъдат приети от партньорските служби и да бъдат допускани до цялата информация?

- Не, това са български държавни приоритети. Трябва да се решават първо с мисъл за нашия интерес.

- Какъв е изходът от този уникален казус - да се удължава два пъти бюджет, правен през 2021 г., за да работи през 2022 г., а всъщност много вероятно да се наложи да действа и през 2023 г.

- Ще е много интересно как ще тръгне дебатът за бюджет 2023. В кампанията много се говореше за дефицит до 3 процента, сега правителството ще се сблъска с реалността. Едва ли ще се вземат трудни решения, а оттам и едва ли ще се стигне до тази цел. Например ще се върне ли данък ДДС на изходна позиция от преди пандемията? Ако не, няма как да се стигне до три процента дефицит.

- Кои са грешките от предишните актуализации, които трябва да бъдат поправени?

- Предишният престой на ПП във властта не беше успешен откъм финансова политика. Сега ситуацията е друга, а има и повече натрупан опит. Дано има по-малко самоувереност. И да се прави разлика между ролите на финансовия и на социалния министър. Конкретно трябва да се избегне грандоманщината: гръмко говорене и водене на популистки политики. Вече сме на дефицит няколко поредни години и дългът нараства значително. А лихвите са високи и това допълнително тежи на бюджета.

- Цялата тази сложна ситуация дали ще се отрази на приемането ни в еврозоната и в Шенген?

- За Шенген имаме реален шанс до края на тази година. За еврозоната трябва много работа и в парламента, и в БНБ, и в Министерството на финансите. Служебната министърка направи много въпреки трудната ситуация. Но и много работа остава.

А по темата за приемането ни в еврозоната - изтеклият запис ще пречи. Никой няма да ни прави никакви отстъпки: всички критерии трябва да се спазят и всички закони да се приемат. Няма място за ала-бала.

- Дали пък всички пируети с финансовия апокалипсис, раздухвани от вътре, не целят отлагане за неопределено време и срутване на борда?

- Валутният борд е стабилен, но забавянето ни за влизане в еврозоната е факт. Надявам се новото правителство да не упрекне в това забавяне служебния кабинет. Не са това фактите. Добре е бързо да се излезе от клишетата и да се покаже как стигаме до 3 процента дефицит за тази година. Това определя тактиката за кандидатстване в еврозоната.

- Виждате ли допълнителни опасности отвън - задава ли се дългова криза откъм САЩ? Разминаха ли се икономиките с рецесията?

- Дълбока икономическа криза не предстои. Но забавяне на европейската икономика има, Германия е вече в рецесия например, а оттам има забавяне и в България. Лихвите по кредитите ще продължат да се вдигат. Това допълнително забавя икономиката. Но няма причина за страхове. Важно е да тръгне Планът за възстановяване, това ще помогне на редица сектори. А това е в ръцете на правителството.

Други от Интервюта

Евтим Милошев: Фалшивите новини, че Черно море не е чисто, това лято няма да минат - много хотели наемат лаборатории и актуалните данни ще са на сайтовете им

Знам как трябва да се рекламира туризмът ни - това е вкусът на уникалното ястие, емоцията от преживяното, казва служебният министър на туризма  - Господин Милошев

Доц. Ангел Кунчев: На всеки 5-6 години коклюшът се развихря. Дори до дни да обявим национална епидемия, мерките няма да са строги като при COVID

Няма да обявяваме епидемични ситуации по области - не може да променим календара на имунизациите само за София например, а това е една от мерките за справяне със ситуацията Имунизационното покритие

Димитър Марков: Докато фасадно се борим с корупцията, тя качи нов връх – хората я приемат за нормална

В следващото Народно събрание може пак да има нужда от конституционно мнозинство за нова промяна на основния закон, каза още старши анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Още акценти

Борис Гребенщиков: Ако бях в Русия, щях да съм в затвора, но не се чувствам дисидент. Чувствам се човек

- Здравейте, Борис Борисович. Благодаря ви, че се съгласихте да дадете това интервю за "24 часа". Идвали ли сте преди в България, пели ли сте пред зрители

Красен Станчев: Хубавото на честите избори е, че отлагат плоските предложения на МВФ за равния данък

Прогресивните данъци предполагат, че някои са по-равни от другите и насаждат конфликт между  различните подоходни групи, което е вид “класова борба”, казва икономистът - “Смятам

>