Диян Стаматов: Важно е не учебникът да е един, а какво е в него

07.04.2023 07:00 Ярослава Прохазкова
Диян Стаматов

Стряскащ бе намекът, че директорите не се справяме - не можем да експериментираме има ли, или няма взривно устройство, казва директорът на столичното 119-о средно училище "Акад. Михаил Арнаудов"

- Г-н Стаматов, вече получихте инструкции за действие при бомбените заплахи, както настоявахте, доволни ли сте?

- След като две седмици имаше поредица от бомбени заплахи и всички директори настоявахме за указания, най-сетне това е факт - разписано е как се действа при бомбени заплахи от съвременно поколение по електронна поща. В заповедта няма нищо ново под слънцето, добре познатите ни стъпки, само че разписани черно на бяло, което е много добре. Директорите обаче ще внесем във вътрешното и в образователното министерство предложения за корекции в механизма. В заповедта не става ясно какво е изоставена вещ например. Според полицията всяка изоставена раница е опасна вещ, но в училище е пълно с раници и е нормално да срещнеш самотна чанта в коридора.

Малко стряскащ беше намекът, че директорите не се справяме. Дори да има само половин процент съмнение за опасност, тя трябва щателно да бъде проверена, защото животът е един и не можем да експериментираме с това има или няма взривно устройство. В ситуация сме, в която образованието отговаря на повика на живота ни. Доскоро бяхме притиснати от сериозна пандемична обстановка. След това минахме през масови случаи на скарлатина и различни други заболявания, сега пък попаднахме в поредица от бомбени заплахи с политически привкус. Нищо от съвременния свят не заобикаля образованието. През последната седмица всеки върнат ученик означава стрес за семейството, поне един от родителите си прекъсва работата. Не трябва да забравяме, че за учениците от 1-и до 4-и клас е истински стрес това, че в любимото им училище има сигнал за бомба, което те приемат стопроцентово за вярно. Затова в никакъв случай не трябва да подценяваме сигналите, а да реагираме адекватно.

- Защо вие разпуснахте учениците, след като във вторник от МВР обявиха, че ще глобяват директори, ако го направят без разрешението на ведомството?

- Заповедта излезе, след като вече бях разпуснал учениците. Направих го сутринта, а заповедта дойде в 14 часа.

- Изгубихте ли учебно време заради евакуацията на ученици при сигналите за бомби?

- Без съмнение имаше загуби на учебни дни, но няма да е фатално. Всеки учебен ден със сигурност е изключително важен и не трябва да се пропуска. На този етап обаче не е необходимо каквото и да е преструктуриране.

- Миналата седмица на образователна конференция под патронажа на президента отново се постави на дневен ред дебатът “за” или “против” един учебник по предмет, какво мислите?

- Отлично е, че президентът повдигна темата за учебните планове по ключовите предмети като български език и литература, история и география на България. Те трябва да бъдат разглеждани със сериозен държавнически поглед, разбира се, с намесата на водещи професори от висшите училища, автори на учебници. Необходим е консенсус кои теми са важни за учениците, кои са трайно устойчиви, за да остават продължително време в учебниците. Колкото до това дали учебникът да е един, или да са няколко по предмет, това е тема, която се повдига от време на време. Тя води след себе си поредица от дебати. Самият факт, че живеем във века на информацията, когато тя не се черпи само от едно място, подсказва, че отдавна отмина времето на един авторски колектив и на един учебник. Тази тема, дори и да се повдига, във времето, в което живеем, не е актуална.

Важно е какво пише в учебника, фактологията да е прецизирана, да няма политически елементи в тезите, които са заложени, и произведенията или откъсите от тях да са предложени, за да отразяват обективно времето, в което са писани. Днешните ученици имат много по-различен поглед върху произведенията, които наричаме класически.

Въпреки че ние, възрастните, много държим те да гледат на тях с патриотично чувство, те пречупват всичко през своя мироглед. Колкото повече произведения от български автори достигнат до подрастващите, толкова по-добре ще се отрази върху чувството им за българска идентичност. Неслучайно повтарям няколко пъти български, защото съм наясно, че българските произведения винаги са препъникамъкът при писането на учебни планове и при изработването на учебни програми и учебници, затова и много се внимава. Не е така с предметите от природните дисциплини и изкуствата. Там степента на чувствителност не е толкова висока.

- Преди години искаха да махат “Аз съм българче” от читанката.

- Никак не е лесна темата кои произведения от български автори да останат и в какъв обхват. Ясно е, че днешният български ученик използва като информационен източник не само учебника, а абсолютно целия спектър от електронни носители. Днешният ученик ще се конкурира с европейските и американските си връстници. Вече навлизаме във времето на изкуствения интелект и въпреки че на нас не ни се иска, той до такава степен се развива, че дори известни имена като Илон Мъск молят да се забави използването му в образователната система. Ние не можем да спрем времето при тази висока степен на дигитална компетентност, която ни залива.

- Кога ще бъдат променени учебните програми и трябва ли учениците да бъдат облекчени?

- Ще има консенсус по въпроса за осъвременяване на учебните програми, когато има стабилност в националното управление. Необходимо е да има единомислие от управляващите. А това е изключително важно да се случи, защото, от една страна, трябва да се запази традицията в немалко учебни програми като тези по български език и литература, история на България и география, но и да се премахнат тежките и академично натоварените планове в природо-математическата област. Според мен това трябва да се случи едновременно. Всяка година забавяне е проблем за цялостната функционална грамотност на днешните българчета.

- Авторски колективи или издателства трябва да кандидатстват за одобрение на учебник?

- Издателствата не са чак толкова много и се е наложило като практика те да кандидатстват за учебници. Ако заложим на другото, тогава ще се промени изцяло принципът на предлагане. Издателствата са много по-популярни и са се наложили в образователната система. Авторските колективи ще трябва да влязат в нова конкурентна среда. Да предлагат продукта си, ще им отнеме много време. И накрая пак работата ще трябва да свършат издателствата. Сегашната практика работи и не е необходимо нещо ново.

- Така авторите от творци ще се превърнат в търговци, нали?

- Реално ще се получи точно така. На тях ще им се наложи и да са презентатори - да доказват, че техният продукт е най-добрият. А това е нещо, което в момента правят издателствата.

- Докъде стигна процедурата за кандидатстване за пари за STEM центрове, какво ще надградите във вашето училище?

- Още очакваме да излезе концепцията, на която да стъпим. Бавят се процедурните стъпки. Нямам обяснение на какво се дължи това. Аз и други колеги директори имаме притеснения, че това ще се отрази на нас, защото забавянето ще е за сметка на процедурите, които трябва да подготвим по Закона за обществените поръчки, по изготвянето на идейната концепция. Времето по Плана за възстановяване и устойчивост е регламентирано - до края на 2025 г.

Колкото до училището, което аз ръководя, най-вероятно ще се насочим към надграждане на кабинетите по математика, биология и химия.

- Още ли сте затрупани с тестове за COVID?

- Да, съхраняваме ги на същото място, където ги складирахме, когато беше пикът на доставката. Техният срок на годност изтича в края на календарната година. Въпросът какво да правим с тях, който отправих към образователното министерство, остана без отговор. През медиите директорите разбираме, че трябва да ги съхраняваме във вида, в който сме ги получили, а по-нататък ще получим информация как евентуално да ги унищожим. За тестове, които в края на краищата ще бъдат унищожени, бяха отделени много средства. Парите можеха да се използват за други, чисто образователни цели.

- Имате ли някакви притеснения за края на учебната година?

- Смятам, че организацията за финала на учебната година е добра. Спокойни сме за провеждането на държавните зрелостни изпити и националните външни оценявания. Няма нещо, което да е извън нормалното. Въпрос на време е да бъдат приети тазгодишните национални програми, а по-нататък и финансирани, за да продължат през лятото дейности като занимания с изкуства, спорт и летният отдих. Очакваме държавния бюджет, за да може училищата да стъпим на него.

Със силна надежда сме това безвремие, в което се намираме покрай общата политическа и обществена обстановка, да приключи. То се отразява и на образователната система. Образованието ни изостава от европейските образователни практики както в областта на STEM, така и при използването на новите технологии. Надеждите ни са за стабилно управление, което да изведе образованието като национален приоритет със стъпки, които да не се променят в зависимост от това коя политическа сила управлява страната.

Похарчени са

много пари

за тестове за

COVID, които

ще унищожим.

Можеха да

отидат за

нещо полезно

Трябва да се запази традицията

при ученето на български

език, история, но да се

премахнат тежките планове в

природо-математическата област

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>