Еврокомисарят Адина Валеан: Ще променим правилата в ЕС – младите шофьори ще карат поне 2 г. с изпитателен срок

20.03.2023 10:25 Мая Божинова
Адина Валеан е член на ЕП в периода 2007 - 2019 г. От 2019 г. е еврокомисар по транспорта. От 2014-а до 2017 г. е зам.-председател на ЕП. СНИМКА: ЕВРОЙПЕЙСКА КОМИСИЯ

Ще могат да се явят на изпит за книжка на 17 г., но няма да имат право да карат самостоятелно, преди да навършат 18 г., казва еврокомисарят по транспорта Адина Вален

- Г-жо Валеан, наскоро обявихте намеренията на ЕК за създаване на дигитални шофьорски книжки в рамките на ЕС. Кога можем да очакваме те да влязат в сила и колко време ще трябва да отделят държавите членки, за да ги въведат?

- Някои държави в ЕС вече, въведоха дигитални шофьорски книжки, но те са валидни само на национално ниво. С преразглеждането на европейската директива за свидетелствата за управление на МПС ние гарантираме, че издадените документи в държава - членка на ЕС, ще бъдат признавани в целия съюз. 

Обсъждането на нашите предложения с Европейския парламент и съвета току-що започна. Затова е малко рано да се прогнозира датата, от която ще се прилагат новите правила. Но мога да ви кажа, че предложените от нас разпоредби относно мобилните шофьорски книжки вероятно ще влязат в сила три години след приемането на директивата.

- За какъв период от време ще бъдат валидни новите дигитални документи?

- Електронните шофьорски книжки ще бъдат със същата валидност като физическите. За свидетелствата за управление на МПС от категории А и В тя е 15 г., а за категория C и D е 5 години.

- Ако промените бъдат приети, кой ще отговаря за отнемането на свидетелство за управление на МПС, ако се установи, че водачът е извършил нарушения в чужбина?

- Само държавата, която е издала електронното свидетелство за управление, ще има право да го отнеме.

- Разполагате ли с информация за броя на шофьорите, които са извършили нарушения в чужда държава от ЕС и след това са се отървали безнаказано? 

- През 2019 г. около 14,5 милиона пътнотранспортни нарушения в ЕС са извършени от водачи на МПС с чуждестранна регистрация.

Около 6,3 млн. от тях, т.е. около 40%, са били ненаказани. Това е сравнително висок процент в сравнение с общото ниво на безнаказаност за такива нарушения в държавите в съюза.

- Какво накара ЕК да обяви промените за дигиталните документи?

- Няколко държави вече са въвели или планират да въведат дигитални шофьорски книжки на национално ниво. Настоящите правила за свидетелствата за управление на МПС обаче позволяват взаимно признаване само на физическите свидетелства. Беше ясно, че трябва да преразгледаме директивата за свидетелствата за управление на МПС, за да гарантираме взаимното признаване в дигиталната ера. Това е начин да се възползваме от продължаващата дигитализация на администрацията и на транспорта. Цифровата шофьорска книжка ще ни помогне и да избегнем нови пречки пред свободното движение на хора и бизнеси в ЕС.

- Какви ще бъдат изискванията към младите водачи, които ще могат да шофират от 17-годишна възраст? Не ви ли притеснява фактът, че младите хора все още са по-склонни да шофират с превишена скорост или да се качат в автомобил, след като са употребили алкохол или забранени субстанции?

- Пътните произшествия се случват по-често сред младите участници в движението, отколкото сред по-възрастните. Въпреки че те са само 8% от всички шофьори, в два от всеки пет фатални сблъсъка участва шофьор или мотоциклетист на възраст под 30 г. Това е реална причина за безпокойство. Този модел е повлиян от поведенчески фактори, но също така и от липсата на опит.

Затова разгледахме различни политически мерки за подобряване на осъзнаването на риска и намаляване на броя на смъртните случаи и тежките наранявания на пътя сред младите. С новата директива ще се въведе изпитателен срок от поне 2 г. след преминаването на изпита и същевременно правило за

нулева толерантност по отношение на шофирането в нетрезво състояние

Младежите ще могат да се явят на изпит за шофьорска книжка на 17-годишна възраст, но няма да имат право да шофират самостоятелно, преди да навършат 18 години. По този начин те ще придобият ценен опит в шофирането под надзора на възрастен през първата си година на шофиране. Освен това ще адаптираме обучението и изпитите, за да подготвим по-добре водачите за нарастващия дял на уязвими участници в движението.

- Предлагате адаптиране на обучението и тестовете за водачи, за да бъдат те по-добре подготвени за присъствието на уязвими участници в движението. Можете ли да дадете повече информация за това какви ще бъдат тези промени?

- Нарастващата популярност на устройствата за микромобилност като например електрическите скутери доведе до появата на нови категории участници в движението по нашите улици и това трябва да бъде по-добре отразено в обучението на водачите - те трябва да разбират с кого споделят пътя и какво изисква безопасното споделяне. 

Обучението ще бъде адаптирано и така, че шофьорите да се научат как да намаляват емисиите си (парникови емисии, замърсяване на въздуха и шумово замърсяване) - например чрез промяна на скоростта или по-ранно превключване на предавките, както и да бъдат подготвени да управляват превозни средства с нулеви емисии.

 - В България често се случват тежки инциденти. Разполагате ли с данни за пътнотранспортните произшествия в нашата страна и къде се нареждаме по този показател в ЕС?

- Въпреки скорошния напредък по българските пътища все още загиват твърде много хора.

България е на второ място по смъртност по пътищата в ЕС: през 2022 г. на 1 млн. души се падат 78 смъртни случая. Средният показател за ЕС е 46. Бих искала да отправя своята подкрепа към българските власти и винаги ще приветствам допълнителните усилия за повишаване на пътната безопасност.

- Кой е най-големият проблем, причиняващ катастрофи в ЕС - алкохолът, лошите пътища, а може би неправилната преценка на хората зад волана?

- Скоростта, алкохолът и разсейването са сред основните поведенчески причини за катастрофите. Но по-безопасната инфраструктура, по-безопасните превозни средства, полагането на грижи след катастрофа, управлението на скоростта, прилагането на закона и образованието - всички те играят роля за спасяването на човешки животи. Страните с най-безопасни пътища са въвели “безопасна система” - цялостен подход, който обхваща всички тези аспекти и при който отговорността е споделена между всички участници в пътната безопасност.

- Смятате ли, че глобите и наказанията за пияни шофьори трябва да бъдат по-строги?

- Глобите и наказанията се определят на национално ниво. Със сигурност шофирането в нетрезво състояние е сериозно нарушение. Подобно на скоростта, то е основна причина за катастрофите.Освен това то увеличава сериозността на сблъсъка. Затова е важно да се работи както за превенция, така и за преодоляване на фалшивото чувство за безнаказаност. 

Предложеният нов изпитателен срок за новите водачи заедно с мерките за повишаване на осведомеността на европейско и национално ниво ще помогнат за намаляване на опасното поведение.

Предлагаме също да се разреши прилагането на някои наказания за лишаване от право да се управлява МПС в целия ЕС. В случаите, когато държава членка реши да лиши от правоспособност водач на МПС поради нарушение, извършено на нейна територия, това решение ще има действие в целия ЕС. Нашето предложение обхваща тежки нарушения на правилата за движение - превишаване на скоростта, шофиране след алкохол или наркотици и причиняване на смърт или тежка телесна повреда в резултат на каквото и да е нарушение.

- Какви други промени подготвяте в нормативната уредба?

- По-късно тази година ще приемем предложения за актуализиране и изменение на действащите правила на ЕС относно техническата изправност на пътищата. Правилата са установени с директиви - за периодични проверки и крайпътни тестове на превозните средства, както и за регистрационните документи - приети през 2014 г. 

Необходимостта от преразглеждане на тези директиви е приета с огромно мнозинство: трябва да обърнем внимание на развитието на стандартите за безопасност и да бъдем в крак с технологичното развитие, както и да дадем възможност за ефективен обмен на съответните данни за превозните средства, включително показанията на броячите на километри, в целия ЕС.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>