Проф. Николай Овчаров: Спрете да се гаврите с българската история!

14.01.2023 10:37
Проф. Николай Овчаров

В България всички разбират от футбол, жени и история. Тази древна китайска поговорка отново е в сила у нас тези дни. Поводът да се говори за това вече е известен на всички. Режисьорът Максим Генчев отново изгря мощно на небосклона. И отново предизвика скандал. Този път с името и делото на Христо Ботев. Няма да припомням на читателите какво се изписа по адрес на този режисьор. Главно псувни и подигравки, а някой даже го нарече „най-презирания човек на територията“ (сиреч България).

Но това, което ме накара и мен да се хвана най-сетне за перото бе „заплахата“, че Генчев се кани да прави филм за царете Иван Александър и Иван Шишман. Което наистина ме хвърля в ужас, защото съм посветил половината си съзнателен живот да доказвам на света, че това са двама владетели, имащи много важен принос в българската история. При единия България достига нов „златен век“, българските книжовници разнасят Божието слово из целия славянски свят, а в страната са изградени стотици градове и красиви църкви. Другият пък се сражава до последна капка кръв с малката си войска срещу многохилядния османски поробител. И накрая слага главата си на дръвника за Отечеството пред портите на последния си град – Никопол.

За съжаление и двамата бяха „омаскарени“ и то през ХХ в. От субективни съвременни историци и от писатели и драматурзи, мечтаещи за няколко минути слава на гърба на отдалите живота си за България царе. Нищо, че първият е възхваляван нееднократно в своя век от свои и чужди, а за Иван Шишман народът създава най-големият епос от песни, славещи неговата съпротива срещу иноверците. Малкото запазени надписи и летописни бележки от XIV в. показват как неговите последни военачалници се заклеват, че няма да предадат вярата му и ще се бият до последна капка кръв. А през XIX в. името на Иван Шишман става истинско знаме в борбата срещу турците, което априлските въстаници шепнат с упование.

Нашето съзнание обаче е формирано не от неговия героизъм и непреклонност пред враговете, а от лигавите му монолози в драмата на Камен Зидаров, където той се оплаква и хленчи като малко дете, проклинайки за всичко баща си. И това още не е премахнато от повечето учебници, където Иван Шишман е описван като слаб, бездарен и безхарактерен монарх.

Ето от това ме е страх, слушайки за новото начинание на Максим Генчев. Направих си труда да попрочета в Интернет какво пише за този автор, когото нямам честта да познавам лично. В общи линии там се твърди, че известността му идва преди десетина години от суперуспешната реклама на кренвирши в ретростил „Оо, Пепи”, в която той играе саламджията, произнесъл тази незабравима реплика. Имал е и участие в доста гледан видеоклип към песента на дует Каризма – „Ще избягам ли от теб“. Иначе се е подвизавал основно като актьор, докато изведнъж не се превръща в режисьор на исторически ленти.

Аз нямам нищо против превъплъщението на един актьор в режисьор на исторически филми. Достатъчно е да си спомним Мел Гибсън, който изигра главната роля в историческата драма „Галиполи“, а после режисира великите „Смело сърце“ и „Апокалипто“ (в първия случай и участва в главната роля). Противно на много мнения, за мен вторият филм се нарежда сред най-добрите исторически ленти, създадени за всички времена.

Но може ли това да се случи в българските условия. Самият аз съм изкушен от правенето на документални исторически филми. В продължение на 7 години съм правил седмично авторско предаване за история и археология „Изгубения Граал” по една от националните телевизии. По същество това бяха стотици 28-минутни филми за българското историческо наследство. Участвал съм в други десетки филми на световни телевизии, сред които продукции на „National Geographic“, „Travel channel”, „Discovery Channel” и много други. Дори сега пиша тези редове буквално от „снимачната площадка“ на Перперикон, където вчера заснехме епизод за базираната в Токио японска телевизия TBS с близо 20 милионна аудитория от зрители. А моята мечта е България наистина да направи исторически филм, който да бъде гледан по целия свят.

Нашата страна е произвеждала не лоши исторически филми. Дори доста наивният „Калоян“ от 1963 г. в някаква степен отговаряше на своето време, представено от суперпродукцията „Спартак“ с Кърк Дъглас (1960). А през 70-80-те години на миналия век се създадоха доста добри филми в стила именно на американските суперпродукции от същата епоха като „Сватбите на Йоан Асен“, „Време разделно“ и особено – „Аспарух“.

За последния имам и личен поглед, защото главен консултант на режисьора Людмил Стайков бе баща ми, проф. Димитър Овчаров. Двамата буквално „горяха“ при създаването на лентата. Помня как една нощ в два след полунощ Стайков се обади по телефона да пита как са се целували българите през средновековието. Тогава се заснемаше любовната сцена с участието на Стойко Пеев и Ваня Цветкова. Баща ми трябваше да прерови цялата научна литература, за да открие някакво свидетелство за интимните отношения в онези далечни времена.

Разбира се, сега са други времена. България няма как днес да отдели такива средства, както тогавашната тоталитарна държава. Така например в „масовките“ при заснемането на „Аспарух“ участваше цяла дивизия запасняци, мобилизирани специално за това. Но и в света времето на историческите суперпродукции като че ли е отминало (изключение правят азиатските държави като Китай, Южна Корея и др.) Сега се правят други филми, в които художественото кино успешно се съчетава с документалистиката. Актьорската игра в тях се редува с коментарите на учени, които са специалисти по съответната тема. И тези опити стават все по-смели. Наскоро гледах една продукция на Netflix за Римската империя, в която актьорите вече не играят безмълвно на фона на историческия разказ, а имат доста дълги диалози, появяват се сериозно разработени батални постановки, заснети са дори сексуални сцени!

А какво предлага Максим Генчев в своя „Ботев“. Ще си послужа с безпощадната оценка на Георги Лозанов, който е безспорен капацитет по филмовите въпроси. „Образът на Ботев е пресъздаден по пропагандната кройка от близкото минало, като е слепен от готови представи, познати още от началното образование. Превърнат е в екранен манекен на визуалните и риторическите схеми за героя, наложени през соца, по които заедно с Левски, Ботев или Бенковски се пресъздаваха и революционери с каскети, партизани и политкомисари.“

Ето това трябва да се избегне при правенето на исторически филми у нас. За мен няма съмнение, че бъдещето е именно на смесицата от документално и художествено кино, в което учените-специалисти играят не по-малка роля, отколкото актьорите. А не както при „Ботев“. Нима някой разбра, че Максим Генчев се е консултирал с видния историк проф. Пламен Павлов (освен набързо пробягалия през екрана ред с името му). Друг е въпросът какво точно е взел предвид от неговите съвети при заснемането на филма. И не съм сигурен дали моят приятел Пламен се гордее особено с това участие.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>