Любомир Кючуков: Тези, които не ни пускат в Шенген, искат няколко граници да държат мигрантите. Корупцията - реторическа опаковка

23.11.2022 07:00 Винсент Тановски
Директорът на Института за икономика и международни отношения Любомир Кючуков.

- Г-н Кючуков, как стои България със служебен кабинет, докато и на североизток, и на югоизток има конфликт (Украйна и Турция/Сирия)?

- Политическата криза в страната и невъзможността да се състави политически подкрепено правителство имат своя негативен ефект върху външната политика на страната. Не толкова като международно присъствие – там служебното правителство има всички необходими правомощия и осъществява своите функции, колкото като дългосрочна политика и ангажименти. Отсъствието на парламентарна подкрепа не просто скъсява хоризонта на външнополитическите действия на правителството, но го лишава от възможността да лансира инициативи, отговарящи на националните интереси, като в същото време води до изчаквателни позиции от страна на партньорите ни както на двустранно, така и на многостранно ниво – защото е нормално те да търсят по-дългосрочни ангажименти от българска страна. В практически план това в немалка степен преформатира българската активност в рамките на ЕС и НАТО, превръщайки я от участие в присъствие, т.е. от формулиране и аргументиране на български позиции и интереси при взимането на решения - просто в придържане към взетите решения. Това най-видимо се отразява във вътрешнополитическия дебат по повод войната в Украйна – който се свежда до демонстрация на лоялност, а не до международна активност.

- Сблъсъците по самите граници на Европа ли са причината за резервите на някои страни относно разширяването на шенгенското пространство, към което се стремим и ние? Или всичко опира до ненадеждност и корупция?

- Причините са изцяло вътрешнополитически за съответните страни и те са следствие от проблемите с имиграцията. Вече даже е безсмислено да се повтаря, че България и Румъния отдавна са изпълнили всички технически изисквания (а за присъединяването изискванията са само технически) и това е признато от всички европейски институции – и комисията, и парламента, и многобройните работни групи. Корупцията и надеждността на границите (с които, естествено, също има проблеми) в случая са по-скоро реторическата опаковка, в която се поднася блокирането на присъединяването към Шенген.

Заиграването с антиимигрантските страхове (в Нидерландия) или засилването на влиянието на крайнодесни антиимигрантски партии (какъвто е случаят в Швеция) се връща като обществен натиск върху правителствата – и същевременно им дава алиби за блокиране на присъединяването.

Простата истина се свежда до факта, че някои европейски страни предпочитат да имат няколко граници с гранични проверки по пътя на имигрантските потоци, а не само една външна, шенгенска граница. Защото след приемането на България и Румъния в шенгенското пространство, мигрантите, намиращи се в Гърция, биха получили непрекъснат сухопътен “шенгенски коридор” към Централна и Източна Европа. Същото се отнася и за тези, които успеят да пресекат българо-турската граница.

Позитивът е, че страни като Франция и Германия преодоляха своите резерви и вече подкрепят присъединяването ни към Шенген – водени не толкова от желанието да видят България и Румъния вътре, колкото на първо място от необходимостта да се укрепват единството и солидарността в ЕС в условията на натрупващи се кризи.

- Ако ни бавят още за Шенген, може ли и други държави изведнъж да проявят резерви?

- По-скоро бих казал, че и други държави биха могли да огласят резервите си – базирани на собствените им страхове.

И тук се сблъскваме с принципния и основен нерешен въпрос в ЕС: накъде ще върви съюзът: напред, към задълбочаване на интеграцията (а това означава и солидарността), или крачка назад – към повече национална държава в ЕС.

Нито един от досегашните опити за намиране на общ подход не даде резултат – нито Бялата книга на Юнкер, нито приключилата през май т.г. Конференция за бъдещето на ЕС. Вместо това ЕС направи крачка встрани – и географски, и политически – със създаването на Европейската политическа общност. Докато въпросът за посоката на развитие на ЕС не намери своето решение, ние ще се сблъскваме с неговото възпроизвеждане по всеки конкретен въпрос – и всяка страна ще може да блокира дадена европейска политика или членство на основата на собствените си, често егоистични интереси.

- Преди дни съседна Турция беше разтърсена от атентат в Истанбул, след което последваха турски въздушни удари на територията на Сирия. От доста време се говори, че Ердоган готви нова операция в Сирия. Може ли да използва случая за повод за такъв ход?

- На Ердоган не му трябва специален повод в борбата му срещу кюрдските амбиции за създаване на собствена държава – независимо дали става дума за територията на Ирак, Сирия или за самата Турция. Същевременно нито един терористичен акт не остава без последствия от турска страна. Улисани във войната в Украйна и загрижени за единството на НАТО обаче (където позицията на Турция е от огромно значение), ние сме склонни да пренебрегнем турските военни операции в Сирия. А те бяха не една и две след затихването на конфликта там.

- Една такава операция може ли да активизира бежанска вълна, каквато видяхме през 2015 г.? И какъв ефект би имала в комбинация с бежанската вълна от Украйна - както за нас, така и за Европа?

- Военните конфликти и бедността – това са основните причини за бежанските - респективно за мигрантските потоци към Европа. Споразумението между ЕС и Турция от 2016 г. позволи да се овладее кризата и даде времева отсрочка за търсене на решение на проблемите. Но то бе реакция на последиците, а не премахване на причините за бежанския и мигрантски натиск.

Междувременно ЕС предприе мерки за засилване контрола върху границите и ограничаване на незаконната имиграция. Но те също не отстраняваха причините, а по-скоро се опитваха да въведат ред в процесите, резултат от тези причини. Опитите да се задържат мигрантските потоци и в други страни освен Турция (Алжир, Либия, Тунис, Мароко) се оказаха неработещи, а и трудно защитими в политически план – защото това беше прехвърляне, а не решаване на проблема. Европа не може да си позволи нито да се превърне в обсадена крепост, нито да приема безконтролно милиони бежанци – защото няма политическа и социална система, които биха издържали на подобен натиск. Към това се добави и избухналата война в Украйна, която доведе до няколко милиона нови бежанци в Европа. Иначе казано, докато има войни и бедност, този проблем ще продължи да виси като дамоклев меч над Европа – и неговото решение може да се търси само в дългосрочен план с ангажирането както на страните, източници на големи мигрантски маси, така и на ЕС.

- С оглед на случващото се около нас може ли да кажем, че Черноморският регион може да се превърне в невралгичен за международната ситуация?

- Черно море е ключов регион в цялостната конфронтация на Русия и Европа, и то с интереси от практически всички локални и глобални играчи в него. Същевременно е един забравен регион в политиките на ЕС, а до голяма степен и на България. Дори бих си позволил да кажа, че е “черна дупка” в политиките на съюза. След започването на войната в Украйна всичко в Черно море е война - и икономическите отношения, и инвестициите, търговията, енергетиката, туризмът, включително и спортът. Докато тази война не бъде прекратена, не можем да разчитаме нито на позитивно развитие в страните от региона, нито за сигурност. Войната носи ескалация на конфронтацията, но повече оръжия не значат повече сигурност.

- Отново под знака на войната в Украйна наскоро приключи срещата на Г-20 в Индонезия. Какви са основните изводи, които може да си направим след нея?

- Първо, ерозията на следвоенния световен ред и кризата на мултилатерализма засяга всички международни институции и подрива международното право. Включително и такива формати, като Г-20.

Второ, конфронтацията ескалира не само в политическата сфера, но и в сигурността, икономиката, инвестициите, търговията. Всичко това съпроводено с милитаризация на международните отношения, пълно отсъствие на взаимно доверие, априорен отказ от диалог и търсене на съвместни решения.

Трето, светът очевидно се намира в преходно, крайно нестабилно състояние. След разпада на двуполюсното противопоставяне и кратката илюзия за еднополюсност (или “еднополюсния момент”, както това се дефинира в американската политология), светът определено тръгна в посока на развитието на мултиполярност. През последните години се наблюдава обаче и обратната тенденция: към една вторична двуполюсност, около борбата за глобално лидерство САЩ-Китай, която получава и своята идеологическа опаковка: либерална демокрация срещу авторитарни режими.

Четвърто, това противоборство за глобално лидерство между САЩ и Китай е обективно, дългосрочно и ще определя динамиката на международните отношения за десетилетия напред. Срещата Байдън-Си бе позитивен знак, но има достатъчно основания да се очаква, че тя ще остане епизод и трудно би стартирала процес. Големият въпрос тук е дали отношенията между двете страни ще бъдат в руслото на съревнованието и конкуренцията в рамките на международното право, или ще следват коловоза на нарастващата конфронтация от позиция на силата.

Не на последно място, Русия изпадна в пълна изолация от т.нар. щирок Запад, но самият Запад не среща еднозначната подкрепа на останалия свят. За редица страни от Азия, Африка и Латинска Америка конфликтът в Украйна не е ценностен, а геополитически, определян дори като сблъсък на империалистически интереси. Тяхната позиция не е проруска (и те нееднократно гласуват против Русия в ООН), но те предпочитат да не се ангажират директно и с подходите на ЕС и НАТО, включително санкциите. Професионалният прочит на фразата от заключителния документ на срещата в Джакарта, че повечето страни осъждат руската агресия, свидетелства директно за липсата на общо съгласие – като изтеклата информация сочи поне седем страни, които не са били склонни да подкрепят по-силни и единни формулировки.

- Самата среща бе прекъсната, след като ракета уби двама поляци в близост до границата с Украйна и за момент светът настръхна. Въпреки определението на случката като инцидент, разминали ни се третата световна война, или напротив - показва, че нещата могат да излязат извън контрол във всеки един момент?

- Инцидентът за пореден път ни подсказа, че буквално една крачка ни дели от глобален конфликт с непредвидими последици. Самият факт колко спешно американският президент Байдън направи заявление, че ракетата вероятно не е изстреляна от Русия, подсказва доколко сериозен е бил рискът от неконтролируеми последици. И това беше най-важното действие в цялата тази критична обстановка – защото американската реакция бе ключова. Първоначалните реакции и в Полша, и в Украйна, и в балтийските страни изискваха категоричен отговор, включително задействане на чл. 4 (консултации) и чл. 5 (защита срещу нападение на страна членка) от Договора за НАТО.

Въздишката на облекчение обаче, че този път конфликтът се размина, не дава никакви основания за успокоение. Защото следващия път – а докато се водят сражения винаги ще има опасност от следващ път – ракетата може да падне не във ферма, а в град или в друг уязвим обект, като жертвите могат да бъдат значително повече. А освен това всички си даваме ясна сметка, че нашата реакция (на ЕС и НАТО) на следващ подобен инцидент, в който този път е намесена руска ракета, съвсем не би била толкова примирителна.

CV

Любомир Кючуков е роден на 14 юни 1955 г. в София

Завършва Московския държавен институт за международни отношения

Специализира в университета “Джорджтаун” във Вашингтон

 От 1996 до 1997 г. е главен съветник в Секретариата по европейска интеграция на Министерския съвет

От 2005 г. до 2007 г. е зам.-министър на външните работи

През 2009 г. става посланик в Лондон

Директор на Института за икономика и международни отношения

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>