Димитър Ганев: Не е имало фалшифицирани избори. Нито с хартия, нито с машини – щеше да лъсне от екзитпола

22.11.2022 07:00 Мила Гешакова
Димитър Ганев

- Г-н Ганев, тече поредна инициатива за промяна в изборното законодателство, която отново нажежи страстите. Коя е причината за бурния отпор - нали доскоро гласувахме с хартиена бюлетина?

- Вероятно сме на път да поставим рекорд по най-честа смяна на изборното законодателство за най-кратко време. А това, меко казано, не е престижна класация. Вече повече от десетилетие почти всяко мнозинство в Народното събрание инициира промени в Изборния кодекс, и то най-често непосредствено преди избори. Това ни оставя с горчивия привкус, че мнозинството променя правилата в последния момент в своя изгода. Разбира се, били сме неведнъж свидетели, че промените в изборните правила се обръщат срещу техните инициатори. Крайният резултат от тези чести промени обаче е ерозия в доверието към изборния процес. Човек остава с впечатлението, че няма значение кой как гласува, а е важно само кой как брои. Това води до липса на мотивация да гласуваш, а оттам и до по-ниска избирателна активност.

Колкото до конкретната причина, за която попитахте – мнозинството от ГЕРБ, ДПС и БСП смята, че е ощетено от машинното гласуване, докато “Продължаваме промяната” и “Демократична България” са сигурни, че ще бъдат ощетени при връщане на хартиената бюлетина.

- С какво ще са ощетени?

- С въвеждането на машинно гласуване де факто наложихме технологичен ценз. Част от българските избиратели, основно по-възрастни, никога в живота си не са ползвали компютри, смартфони, дори банкомати и е съвсем естествено да имат технологична бариера. И не че ако те отидат до секцията, няма да се справят с кратки и лесни указания, но те просто не стигат дотам, защото се притесняват, че ще се изложат. БСП в най-голяма степен, но също и ГЕРБ, и ДПС очевидно са на мнение, че имат сериозен дял от избиратели в тази възрастова група, което ги кара да поискат избор – машина или хартия. Демографският профил на избирателя на “Демократична България” и “Продължаваме промяната” от своя страна пък не предполага по-добро представяне, ако тази изключена от изборния процес група се завърне пред урните.

- Колко впрочем са тези хора, които са изключени поради технологичния ценз, както вие го нарекохте? И този технологичен ценз ли е основната причина за ниската избирателна активност на последните три вота?

- Колко точно са тези хора, които сме изключили от изборния процес заради машините, е трудно да се каже. Ще направя обаче едно сравнение. На изборите през юли и ноември 2021 г. в секциите с над 300 души – където се гласува само с машина, и в секциите под 300 души, където се гласува само с хартия, разликата в избирателната активност е 18%. 18% повече избиратели са гласували в секциите с хартия. Разбира се, профилът на избирателите в едната и другата група не е един и същ. Затова е коректно да се направи сравнение между избирателната активност на изборите през 2017 г. пак в секциите под 300 и над 300 души. Разликата тогава е 13%. 13% повече при секциите под 300 души. Тази разлика от 5% между 2017 и 2021 г. можем с голяма степен на вероятност да я причислим в ефекта “машинно гласуване”.

Но това е само една от причините за по-ниската избирателна активност. Вероятно ефектът от машините дистанцира около 200 хиляди души от изборния процес или поне така сочи този експеримент, който представих пред вас. Другите причини са общото недоверие в цялата политическа класа и липсата на мотивация да подкрепяш когото и да е. И, разбира се, електорална умора. Българските избиратели бяха подложени на 4 поредни парламентарни вота за година и половина. Ако не се състави сега правителство и се произведат избори през март, в рамките на 2 години ще сме гласували 5 пъти за парламент. Абсолютен рекорд за следосвобожденската история на България.

- Но “Демократична България” и “Продължаваме промяната” твърдят, че при гласуване с хартиена бюлетина изборите се фалшифицират.

- От другата страна пък ГЕРБ, БСП и ДПС изразяват позицията, че чрез машините се фалшифицира вотът. Крайният резултат от тези обвинения на двете страни е, че българите все по-малко вярват, както в хартиеното гласуване, така и в машините. Но тук е моментът да направим едно много важно уточнение. Изборите в България не се фалшифицират. И не са били фалшиви нито когато сме гласували с хартиена бюлетина, нито когато гласувахме на последните три избора с машина. Доказателство за това са социологическите инструменти в изборния ден – екзитполът и паралелното преброяване. В последните 32 години на всеки избори поне няколко социологически агенции са правили самостоятелен екзитпол и паралелно броене на гласовете. Резултатите на агенциите почти никога не са се отклонявали с повече от 1-2% от крайния резултат. Ако действително имаше фалшификация на някой избор, това щеше да лъсне веднага. Например, ако екзитполът на 4 социологически агенции показва, че някоя партия печели 19%, а после ЦИК обявява 24%резултат, в такъв случай е очевидно, че ще става дума за тежка фалшификация от 5%. Но такъв случай никога сме имали.

И тук не искам да ме разбирате погрешно. Със сигурност в определени секции на някои от изборите са ставали манипулации. Факт е, че имахме проблем с невалидните бюлетини. Факт е, че машинното гласуване реши този проблем. Факт е обаче и че това гласуване отвори други проблеми, за които вече споменах.

- Какво тогава е решението?

- Вариантът паралелно гласуване с машини и хартия не ми се вижда добър, защото това ще създаде проблем при броенето и обработката. Ще стане хаос с протоколите, пак ще има драматични сцени, които ще се предават на живо по телевизията и това неминуемо ще докара още по-голямо недоверие към изборите. За мен лично най-доброто решение е връщането изцяло на хартиената бюлетина с въвеждането на сканиращи устройства и преброителни центрове. Така хем премахваме този технологичен ценз, който въведохме с машините, хем елиминираме невалидните бюлетини със сканиращото устройство, защото то не позволява подаването на невалидна бюлетина, хем решаваме проблема с преброяването чрез преброителни центрове.

- Район “Чужбина” не се състоя – с право ли?

- Друга заблуда, която забелязвам, че цари, е, че с въвеждането на район “Чужбина” резултатът ще бъде по-различен. Не, няма да бъде. Това коя партия колко депутати печели, се решава от общия ѝ резултат – сбора на гласовете, подадени в страната и в чужбина. След като се определи точната бройка, тогава те се разпределят по многомандатни избирателни райони – или по друг начин казано – кой депутат откъде влиза.

Проблемът с район “Чужбина” е неговата големина. Един многомандатен избирателен район се определя на база живеещото население в него. Българите, живеещи в чужбина, са грубо казано, колкото тези, живеещи в столицата. На последните избори трите района в София изпратиха 42-ма народни представители в парламента. Това означава ли, че район “Чужбина” трябва да е над 40 мандата? Някой ще каже, че не трябва, защото гласуват много по-малко хора. На изборите през октомври около 180 хиляди българи гласуваха в чужбина. Това е малко повече, отколкото гласуваха на последните избори във Варненския многомандатен избирателен район, който изпраща 15 депутати в парламента. Означава ли, че трябва район “Чужбина” да е 15 депутати? В правната комисия в парламента се предлага районът да е 4-мандатен. Защо? На каква база го определяме това? Някой просто така е решил? Нали това е закон – трябва да се опира на някакъв принцип и той да важи за всички райони?

А нека не забравяме и защо въобще има многомандатни избирателни райони – освен да има относителен регионален баланс, да се пази и връзката между дадения представител и неговия избирателен район. В случая депутатите, които биха влезли от район “Чужбина”, ще трябва да поддържат връзка с избирателния си район и да се отчитат на жителите както на Бурса, така и на Лондон.

И на трето място, но не и по значение. По конституция след като бъде избран, народният представител не представлява своите избиратели, а целия народ. Така че всеки един депутат в Народното събрание реално е представител и на българите, живеещи в чужбина, и трябва да съблюдава техните интереси.

- Връщането на Обществения съвет към ЦИК какво ще допринесе за честността на изборния процес?

- Премахването на Обществения съвет беше чиста глупост. Не мога да разбера мотивите на депутатите, които са гласували това предложение. Общественият съвет няма пряко отношение към изборния процес. В него влизат представители на гражданския сектор, неправителствените организации, както и експерти по избори. От наличието на подобен орган може само да се спечели под формата на експертиза и външно мнение.

- С хартиената бюлетина ли ще приключи животът на 48-ия парламент?

- Шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на това Народно събрание никога не са били високи. След промените в изборното законодателство обаче те намаляха още повече. Най-общо имаше два варианта за съставяне на кабинет – един около ГЕРБ, ПП и ДБ, и втори, станал известен като коалицията “Рашидов” – ГЕРБ, БСП, ДПС и “Български възход”.

Първият изглежда невъзможен, защото изборните правила увеличиха още повече и без това сериозната дистанция между ПП и ДБ, от една страна, и ГЕРБ, от друга. Представете си втория вариант, ако се стигне до общо правителство. Вие видяхте какво се случи само заради едни промени в Изборния кодекс – протести, висок градус на напрежение и прочее. Подобен кабинет ще бъде под непрекъснат уличен натиск, със слаба първоначална подкрепа, ще управлява в тежка социално-икономическа ситуация и всичко това - по-малко от година преди местни избори. Самият Борисов в свое интервю наскоро заяви, че правителство може да се направи, но то няма да бъде прието от хората. Визираше се именно тази конфигурация. Очевидно, че и за ГЕРБ това не е вариант. Разбира се, има още време и при рязка промяна на политическата ситуация, би могло да се стигне до някакъв редовен кабинет, но от днешна гледна точка предсрочните избори изглеждат по-вероятен сценарий.

CV

Димитър Ганев е роден през 1986 г. във Варна

Магистър по политология в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Доктор по политология. Главен асистент в катедра “Политология” на СУ и преподавател там

Научните му интереси са свързани с проблематиката на българския преход

Съосновател на Изследователски център “Тренд”

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>