Искаме да привлечем изследователите в класните стаи

30.09.2022 11:32 МАРИЯ ГАБРИЕЛ, еврокомисар
СНИМКА: Pixabay

„Но защо?“. Вероятно това е въпросът, който възрастните чуват най-често от децата. Има моменти, когато дори се затрудняваме да намерим правилния отговор.

Този стремеж към знание е ценен и важен. Важно е децата ни да получават правилните отговори, обяснени с думи, които могат да разберат. Отговори, които ще ги накарат да отидат по-далеч, да питат още повече. Това е най-добрият начин за учене.

Ето защо образованието, и по-специално научното образование, е от ключово значение. Убедена съм, че учениците могат още от ранна възраст да се заинтересуват от това как науката и научните изследвания се вписват в ежедневието им.

Искаме да изострим любопитството им, да ги мотивираме да научават повече, да не се стъписват пред науката, а може би и ще успеем дори да ги насърчим самите те да станат учени. За да се справим с настоящите и бъдещите предизвикателства, имаме нужда от отлични изследователи и новатори!

Така се роди идеята за инициативата „Изследователи в училищата“.

Замисълът е да бъдат поканени изследователи в класните стаи на начални или средни училища, където могат да обсъдят с учениците своите теми на изследване и да обяснят как работят.

Изследователите ще представят на учениците теми като изменение на климата, устойчиво развитие, здравеопазване, храни, околна среда, почви или океани. Преди изследователите да посетят училището, самите те ще получат — като част от инициативата — обучение за това как най-добре да представят работата си на по-млада аудитория. Учителите също ще бъдат обучени от самите изследователи, за да помогнат на децата да разберат разглеждания въпрос. Освен това, учениците ще могат да посещават лаборатории и ще бъдат насърчени да разрешават научни предизвикателства. Всички тези възможности за учене целят учениците да открият науката, научните изследвания и иновациите по интерактивен и стимулиращ начин.

С тази нова инициатива искаме също така да стигнем до момичетата и младите жени. Тъй като знаем, че момичетата определено имат не по-лоши резултати от момчетата по научни предмети в училище. И все пак вероятността жените да работят в научните и техническите специалности (STEM) е много по-ниска в сравнение с мъжете. Инициативата „Изследователи в училищата“ ще бъде насочена специално към момичетата и жените, за да ги накара да осъзнаят своите способности в STEM дисциплините.

„Изследователи в училищата“ се финансира по линия на действията „Мария Склодовска-Кюри“, предоставящи възможности за финансова подкрепа за кариерно развитие и допълнително обучение на изследователи на всички етапи от кариерата. Действията носят името на на забележителния учен, единствената жена - двукратен носител на Нобелова награда — и това в епоха, когато достъпът до науката, особено за жените, е бил труден. Горда съм, че днес действията „Мария Склодовска-Кюри“ подкрепят все по-голям брой млади жени в областта на научните изследвания и иновациите, като жените изследователи представляват над 42% от стипендиантите по програмата, което е далеч над средното за научноизследователската общност в ЕС, и 46 % от всички докторанти, финансирани от програмата.

Като начало дейностите на „Изследователи в училищата“ ще се проведат в около 2400 училища в държавите — членки на ЕС, и асоциираните държави по програма „Хоризонт Европа“. В инициативата ще участват над 200 000 ученици в течение на 2 години (2022—2023 г.). Това обаче е само началото. Надяваме се да можем да включим още много училища и ученици през следващите години. Инициативата е структурирана така, че да достигне по-специално и до по-отдалечените райони, които имат по-ограничен достъп до научни и изследователски дейности. Защото и там децата питат възрастните: „Но защо?“, и заслужават да получат също толкова подходящо за децата обяснение, колкото всяко друго дете.

Убедена съм, че тази инициатива ще има успех, и очаквам с нетърпение да науча за впечатленията на учениците, учителите и изследователите от времето, което ще прекарат заедно. Вярвам също така, че тя ще допринесе за повишаване на социално-икономическата устойчивост, конкурентоспособността и трансформацията на ЕС, тъй като във все по-висока степен високите научни постижения са мотор за развитие.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>