Съвети към пенсионерите: Как да разберем, че ни мамят с цените

26.09.2022 18:00 Димитър Маргаритов
Пенсионерите често са обект на измама. СНИМКА: АРХИВ

Възрастните хора са активни на пазара в качеството си на потребители и често стават жертва на нелоялни търговци. И преди сме споменавали, че законът държи сметка за това и предписва на контролните органи да третират пенсионерите като уязвима група потребители, което означава по-строги санкции за нарушителите в решенията, с които се забранява незаконното пазарно поведение. Примери в това отношение са редица произнасяния на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по отношение на мобилните оператори и доставчиците на комуникационни услуги: вижте тук.

Но в много случаи хората биват заблудени и от търговците на стоки от първа необходимост – затова е добре да се следват няколко основни съвета, които могат да ги предпазят от удари по джоба в трудните времена на криза.

Припомняме, че от 28 май т.г. са в сила нови разпоредби относно намаленията на стоки и услуги, включително в интернет, които целят за улеснят потребителите в ориентирането им на пазара. Така например стоките или услугите трябва да са продавани на старата цена поне 30 дни преди началото на кампанията, самото намаление може да продължи най-малко ден и най-много до един месец. Винаги следва да бъде обявен периодът, за който ще е валидно намалението, за да си направи потребителят сметката в какъв срок ще може да се възползва от по-ниските цени на определени стоки. Всяко съобщение за намаление на цените трябва да съдържа предишната цена, която търговецът е прилагал през определен период преди датата, от която влиза в сила намалението на цената. Важен момент в новата уредба е, че при т. нар. „прогресивно намаление на цената“, предишната цена е цената без намаление преди първото намаление на цената.

Независимо от това какви са кампаниите – как ги наричаме, какъв е процентът намаление и колко дълго се предлага на вниманието на потребителите, те имат всички онези права, каквито биха имали и когато си купуват стоки на редовната цена. Например, правото на рекламация за дефекти, на отказ в 14-дневен срок от закупена онлайн стока или извън търговски обект, както и възможността за тестване на стоката преди да бъде закупена.

Към това могат да бъдат добавени и още няколко кратки препоръки към потребителите:

- Да избягват да пазаруват извън търговските обекти, особено когато т.нар. амбулантни търговци предлагат хранителни продукти;

- При обявени намаления е добре да сравняват цените на стоките, като направят проверка в друг магазин или в интернет;

- При пазаруване на хранителни стоки от интернет, могат да върнат само продукти, които са с изтекъл срок на годност;

- Да подхождат много внимателно към купуване на стоки, които се предлагат в социалните мрежи.

Ето и примери от практиката на Комисията, които могат да бъдат открити и в регистъра на нелоялните търговски практики, поддържан на сайта й. Преди време КЗП забранява на търговска верига да заблуждава клиентите си, като формира некоректно процента на намаление на стоки в промоции. За да може да обяви по-голямо намаление, по-малко от месец преди да го направи, търговецът повишава цените и върху по-високите стойности фиксира съответно и по-голям процент на отстъпка. Проверката установява, че преди да намали с 25% цените на продукти в промоция, търговската верига умишлено за кратко време ги е завишавала с 2%, за да обяви по-голямо намаление в сравнение с цената от предходен период.

Другата схема, по която търговец реализира тази нелоялна практика, е като променя цената на дадена стока през определено време и обявява процент на намаление не върху предишната цена, а върху тази от период преди кампанията за намаление, когато тя е била по-висока.

Проверката на КЗП установява, че въпросната търговска верига е продавала определен продукт на редовна цена 7,99 лв., а при обявяване на промоция с 36% отстъпка цената е била 6,99 лв. На практика се оказва, че процентът на намалението е изчислен върху цената 10,99 лв., на каквато продуктът е предлаган през друг, по-стар период, преди стартирането на кампанията. При намаление от предишната прилагана цена 7,99 лв. отстъпката следва да е едва 14%.

По-атрактивният процент на намаление, който се постига с прилагането на тези два подхода, е възможно да повлияе на икономическото поведение на потребителя и той да направи покупка, която не би реализирал при отсъствие на подобно послание и която е в ущърб на неговите икономически интереси.

В заключение можем да отбележим, че в условията на инфлация и растящи цени, множество търговци се изкушават да спекулират с правилата за намаления и отстъпки. Контролът, осъществен от КЗП и другите компетентни институции, извършен през пролетта и лятото по нареждане на тогавашния министър на икономиката Корнелия Нинова потвърди донякъде тези опасения и доведе до пресичане на опитите за спекула с горивата и олиото и до коректно прилагане на мерките на правителството за ограничаване на инфлацията, насочени към потребителите: хляб, брашно, горива. Остава да се надяваме, че този процес ще продължи и през настъпващия есенно-зимен сезон с предизвикателствата, пред които той ще ни изправи като потребители.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>