Георги Шопов: София е най-слабо застроената столица

26.09.2022 09:23 Христо Николов

Огромни пространства с изградена инфраструктура стоят пустеещи, казва председателят на Националната асоциация на строителните предприемачи

- Господин Шопов, няма ли вече едно твърде голямо презастрояване в България, особено в столицата и в големите градове?

- Това се приказва от хора, които не разбират от материята, а и е тема, с която се злоупотребява. Цифрите показват, че в Париж, за който всички бленуваме, средната гъстота на жителите е 20 хиляди човека на квадратен километър. В Атина е 18 хиляди, а в София е 2600 човека на квадратен километър, т.е. разликата е в пъти.

По-неуплътнен град от София просто няма никъде по света, всеки може да влезе през гугъл и да види това. Такова нещо можеше да си позволи само социализмът - толкова нерационално и така разхитително използване на територията. В българската столица имаме само един заселен център и заселени панелни комплекси. А между тях – огромни пустеещи площи.

Това е изключително неефективно, защото изграждането и поддържането на необходимата инфраструктура струва страшно много пари. Получава се така, че много малко хора се възползват от нея, а и транспортните разстояния са прекалено големи.

Всичко това е една от причините София освен неуплътнена да е и една от столиците с най-лоша инфраструктура, главно това се отнася за канализацията и водопроводите. Дори в новите кварталите, където жилищата струват скъпо, няма инфраструктура.

При такава неуплътненост столичната управа трябва да посочи в кои райони възнамерява приоритетно да се строят жилища, в кои – офиси и т.н. Защото трилиони левове ще струва, ако навсякъде в рамките на околовръстното се изгради инфраструктура, която после не се използва. Трябва да има зони, за които някой трябва да каже, че ето тук ще се строи.

- Общият устройствен план на столицата не е ли този документ, който показва къде какво може да се строи?

- Нашият общ устройствен план е неработещ, той веднага би паднал като документ в съда. Защото всеки общ устройствен план трябва да бъде придружен от инвестиционна програма, която да показва до коя година каква инфраструктура къде ще се изгради. Без такава програма планът е просто една цветна картинка, която за нищо не служи. Такъв план просто няма.

- Вие като строителен предприемач виждате ли части от столицата, които са подходящи за жилищно строителство, или поне по-подходящи от други?

- Има много територии, в които с парите на нашите родители и дори дядовци вече е изградена някаква инфраструктура, а днес пустеят и тези пари на практика са хвърлени на вятъра.

Това са например военни имоти главно в района на „Полигона“, всички жп ареали в района на сточните гари, бившите научно-производствени зони, в които има много недействащи предприятия.

- Повечето от тези, които ми сочите, се намират в северната част на столицата, а за презастрояване се говори предимно в южните части?

- Обвиненията, които аз чувам, се отнасят за цяла София. Обикновено, когато някой си купува някъде жилище – където и да било, не му е приятно след това наоколо да има още строителство. Първо, защото три години ще е шумно и мръсно. И второ – защото си мисли, че само той има права. На живеещите във „Враждебна“ например сигурно не им е приятно над тях да летят самолети, но градът има нужда от летище. А на живеещите близо до трамвайна спирка – да чуват трамвая. Но хората в столицата имат нужда от този трамвай.

У нас общият случай е такъв – хората, които първи се заселват някъде, се дразнят, когато и други искат да се заселят там. Затова има закон, има и план, който казва къде какво може да се строи. И човек може да провери и да види, че и други могат да се заселят след него в този квартал.

- Но ако се върнем на нуждата от инфраструктура, доколкото знам строителните предприемачи често се принуждават сами да я изграждат, не е ли така?

- Така е, но ние може да работим само на парче, което не е най-удачното решение. Например в „Манастирски ливади-Запад“ улиците и каналите бяха прокарани от самите строителни фирми. Ефектът е много лош, чисто инженерно не можеш да направиш добре една канализация, ако я правиш парче по парче.
Пък и това не е справедливо спрямо гражданина. Защото той плаща два пъти за едно и също нещо, без да го получава. Веднъж плаща през данъците си инфраструктура, която не получава. А купувайки си апартамент от мен, плаща втори път.

- Общината не компенсира ли тези разходи?

- Не ги компенсира, тя може да си позволи да постъпва така. Да не говорим, че за самото изграждане на тази инфраструктура минаваме през огромно чакане – за разрешителни, за одобряване на проекти и т.н.

- Преди дни МРРБ пусна за обществено обсъждане нов вариант на наредба 7 за нормативите за строителство, преди това – проект за поправкитe на Закона за устройство на територията. Бяха ли съгласувани с бранша тези промени и какви са вижданията на Националната асоциация на строителните предприемачи по промените?

- Важните неща, за които се борихме, са отразени в промените на наредба 7 с някои малки изключения. Например таванските помещения продължават да влизат в изчисляването на коефициента за интензивност, който обаче показва броя на хората, които ще живеят в сградата. Също така отпада възможността да има северни апартаменти, както предлагахме. Но имаше и много глупави изисквания и недоразумения, които падат. Например, най-ниската височина на помeщенията да не е по-ниска от метър и петдесет, което се отнася за мезонетите, да няма спални помещения близо до асансьорната шахта, както и други стари постановки, които вече не отговарят на съвременните изисквания. Всички тези промени ще действат само напред във времето, отнасят се за новото строителство.

По-важното обаче са промените в ЗУТ, където има 8 неща, по които браншът – предприемачите, архтектите, проектантите, се обединихме, че искаме промени. Например искаме указание от МРРБ за прилагане на члена, който постановява, че администрацията може само веднъж и то писмено да даде бележки по даден проект и ако клиентът не ги отстрани в двуседмичен срок, да му върне проекта.

Мълчаливият отказ също така искаме да се прилага, защото това дава възможност да се очърнеш към съда.

Имаме единство и по искането Законът за устройства и застрояване на столичната община да бъде премахнат, защото има по-общ Закон за устройство на територията, който следва да се прилага за всички общини и да се премахне този сепаратизъм.

Гилдията иска и да се премахне постановката, която позволява готови обекти да не се приемат. Също така и безумието с изискванията за озеленяване. Не че не искаме да озеленяваме, но предлагаме да се въведе такса за него и събраните по този начин пари общината да ползва за цялостно озеленяване на района, вместо като сега да правим озеленяване на парче.

Имаше и един лобизъм напоследък, което за малко да доведе до изискване на всеки 5 паркоместа да се правят станции за бързо зареждане на електромобили. Само че при една сграда от 3500 квадрата, ние трябва да изградим два трафопоста с по 630 киловолта мощност, за да поеме натоварването. Бързозарядни станции по света се слагат на бензиностанции, по магистралите, изобщо на места, в които това е необходимо. В жилищата обаче не е – можеш да оставиш през нощта да се зарежда от обикновената мрежа.

И последното нещо – да се върне уличната тегоба. Сега има много частна собственост под улиците и другите публични пространства и наскоро главният архитект на столицата Здравко Здравков бе изчислил, че няколко трилиона лева ще са необходими, за да се отчужди всичко това. С Търновската конституция е била въведена уличната тегоба. При нея не се отчуждава имотът – просто частта от него, която остава под улицата се компенсира с повишената стойност на имота, който се строи. Това е разписано много подробно и ще спести огромни средства на обществото.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>