Страниците на медии са най-честите разпространители на руска пропаганда у нас

19.08.2022 08:33
Данните са от изследване на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания" СНИМКА: Pixabay

Десет страници във Фейсбук, основната част от които на медии, са сред основните разпространители на политическа пропаганда с цел манипулация на общественото мнение в посока, желана от Москва. Това показва изследване на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания", което обхваща периода 1 януари - 9 май т.г., предаде "Дневник". 

Въпросните публикации в най-голямата социална мрежа са съществена част от хибридната война, която Руската федерация води със Запад, показва анализът на събраната информация. Той обхваща всички онлайн медии, които публикуват пропагандно съдържание във Фейсбук. Базата данни е създадена от сдружението "Данни за добро" и съдържа 4752 публикации, а използваната система е CrowdTangle, обхваща постовe във Фейсбук на публични страници, групи и верифицирани публични профили на личности, които са имали повече от 110 хил. лайка от 2014 г. досега.

Страниците, най-често публикуващи пропагандно съдържание във Фейсбук, са на медии, както и няколко политически. Това са "Новини от България и света" и "Новини от последния час" (informiran.net), "Поглед инфо", "Епицентър", Actualno.com, Blitz.bg, "Новини" (Newsbg.com, Zabulgaria.eu, Novinkata.com) и вестник "Зора". Собствено съдържание в т.нар. български Фейсбук публикуват още две страници от пропагандната мрежа на Кремъл у нас - Посолството на Руската федерация в София и партия "Възраждане".

Най-често публикуващите пропагандно съдържание като тип са новинарските страници, сочи анализът на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания". Сред тях попадат както страници във Фейсбук, които работят като медии - в това число bTV, Нова телевизия и БНТ, така и радиостанции. В отделна група са публичните личности, които не са тясно свързани с политици, политически партии и медии. Това са преди всичко артисти, писатели, хора на изкуството, блогъри (с неполитическа насоченост) и музиканти.

Трета група разпространители на руска пропаганда у нас са политици и политически партии, към които са добавени и неправителствени организации. Следват журналистите на свободна практика, необвързани с медии.

Най-любопитна обаче е последната, пета категория разпространители на руска пропаганда у нас, която се оказва и с най-широк обхват. Тя включва магазини за облекло, интернет доставчици, клубове по интереси туристически агенции, агенции за недвижими имоти и т.н.

От медийните страници във Фейсбук най-активни в разпространението на руски пропагандни послания са informiran.net, pogled.info, epicenter.bg, actualno.com. Най-често публикуващите две страници в социалната мрежа "Новини от България и света" и "Новини от последния час" използват един и същ източник - informiran.net. Първата страница има над 214 хил. членове, а като собственик е показан Владимир Алексеев - гражданин на РФ с адресна регистрация в Лондон. В търговските регистри на Bird.bg Алексеев фигурира като съсобственик на търговско дружество у нас, регистрирано още през 2012 г.

От категорията журналисти, като най-влиятелен в разпространението на руска пропаганда у нас е посочен е Мартин Карбовски, който публикува в две страници във Фейсбук - "Карбовски" и "Мартин Карбовски". Втората е значително по-популярна с 529 312 последователи, докато първата - "Карбовски" е имала към 10 април т.г. 105 044 последователи. Съдържанието на двете страници идва от линкове към двата сайта - vtorifront.bg и lentata.com. Това обаче не е оригинално съдържание, чийто автор е Мартин Карбовски, а представлява микс от различни източници.

Всеки един от тези канали се употребява по различни начини, сочи анализът. Страниците на журналистите и на политиците вероятно привличат повече твърди привърженици на пропагандните тези, а новинарските страници и групи се употребяват по-скоро, за да привличат нови попълнения.
Въпреки това може да се каже, че личностите, говорители на пропагандата, се броят на пръсти, а пропагандата разчита преди всичко на препубликуване на готови и пакетирани послания от други източници.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>