Защо чакаме кошмара с тротинетките, за да се сетим за контрол

12.08.2022 07:30 Проф. Иван Тодоров
Алея, забранена за велосипеди
Знак за предимство на пешеходците в Хайд парк

Повече полицаи на мотори – те могат да спират нарушители

Чудесно е, че се изградиха велоалеи. Чудесно е, че се появиха електрическите тротинетки. Чист и достъпен транспорт. Масовото му използване би било голяма стъпка напред и за чист въздух, за по-лесно придвижване, за спорт и зя удоволствие, но само в държава, в която се спазват правилата за движение. Когато не се спазват, това е основата за

кошмар, който постепенно настъпва

в България.  Колела и тротинетки се движат в платното за насрещно движение и по тротоарите. Полицията я няма. Колоездачни алеи, нарисувани на тротоарите, са само за отбиване на номера и за отчитане на дейност - така се създават условия за сблъсъци между колоездачи и пешеходци. Не на пешеходците трябва да се отнемат малкото останали тротоари.

Законът ясно постановява, че само електрическите тротинетки за индивидуално ползване, които технически не могат да вдигат над 25 км/ч, могат да бъдат карани от неправоспособни водачи. Но какво правят производителите – тротинетки с мощни двигатели, които могат да вдигат и повече от 80 км/ч, и правят електронно ограничение на скоростта. Масово това техническо ограничение сравнително лесно се премахва и

тротинетката си става на практика мотоциклет

Никой не спира и не проверява въпросните тротинетки, които си хвърчат с голяма скорост. Масово на тях са се качили по две деца и също никой не реагира на това, а е изрично забранено от закона.

Тротинетките с електрически двигател са моторни превозни средства и не могат да се карат по паркове и тротоари - но това никой не го спазва. Съответно инцидентите рязко нарастват. Децата вече не могат да тичат свободно по парковите алеи.  И никой не контролира това.

На водача на индивидуалното електрическо превозно средство (т.нар. тротинетка) е забранено да се  движи  по  пътища  и улици, на които максимално разрешената скорост за  движение  е над 50 км/ч.

Освен това по  пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с регистрационен номер. А все по-често могат да се видят нерегистрирани тротинетки, движещи се с висока скорост - далеч над 25 км/ч, и управлявани от неправоспособни водачи.

Колелото е пътно превозно средство и не ползва предимство на   пешеходните пътеки, което не пречи на колоездачите да преминават, мислейки си, че са  с предимство.  Това също е предпоставка за инциденти.

В цивилизовани градове като Лондон пешеходните алеи в парковете - например най-известния Хайд парк – са разделени за пешеходци и колоездачи и децата, особено по-малките, могат да тичат свободно, а не родителите да ги държат непрекъснато за ръка. Вижте на снимките как са го направили в Хайд парк в Лондон.

Вече има немалко случаи на ударени деца със счупвания и други наранявания от велосипеди и тротинетки и в парковете, и по пешеходните зони. Не само смъртоносните инциденти трябва да привличат внимание.

Само като пожелание звучат изискванията на Закона за движение по пътищата:

Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение извън велосипедните алеи е длъжен:

- да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото;

- да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.

И за велосипеди, и за тротинетки е забранено да развиват скорост, по-висока от 25 km/h. Забранено е да се управляват колела и тротинетки по площите, предназначейни само за пешеходци с изключение на децата с колела до 12 г.. Масово може да се види да се използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство, което е изрично забранено от закона.

И още: минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е шестнадесет години, когато тротинетката се кара по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 км. Минималната възраст е 14  години, само когато се управлява по велосипедни алеи. В цилизованите правови държави тези правила желязно се спазват и глобите са много солени. В България все едно законите не важат, а пътната полиция нехае.

Най-важната функция на една държава е да поддържа реда. А редът основно се поддържа от квалифицирана, контролирана и добре платена полиция. След това идва всичко останало. Недостатъчни са полицаите, ползващи мотори – само те могат ефективно да спират мотоциклетисти, водачи на мощни тротинетки и бързи велосипедисти. След като в другите държави законът може да се приложи, значи може да се приложи и тук. И вместо извън кампаниите да не може да се види пътен полицай, нека да полицаите да започнат да си вършат работата, а не да висят по кафенета и канцеларии.

Всеки иска да емигрира към държави, където има преди всичко правов ред, а след това и всичко останало. Няма ли ред, младите хора не искат да живеят в такава държава.

И това е основната функция на държавата, което политиците непрекъснато забравят мислейки как да си осигурят избиратели за предстоящите избори, а не за бъдещето на държавата. Младите хора трябва да са основната грижа на всяка държава. И няма как пенсионерите да живеят добре в държава без млади хора.

Държавата не прие промените в Закона за движение по пътищата, въпреки че той беше много по-важен от повечето от другите приети закони. Дано следващият парламент си настрои по-добре приоритетите.

В цивилизовани и правови държави като Швейцария, за да караш по-голямо колело се явяваш на изпит. И въобще как един участник в пътното движение ще спазва правилата без да ги знае. Може би България е магическа държава, където всичко се знае и може по рождение?

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>