Всяка оперна продукция на открито е уникат

05.08.2022 15:51 Акад. Пламен Карталов
"Набуко" на фона на Белоградчишките скали

Всяка оперна продукция на открито е като уникат в многоцветна гама от емоционални състояния и преживявания в обстановката и пейзажа на природните дадености, сред които ще се развива действието на драматургията.

В различните години и етапи на професионалната ми творческа посветеност и отдаденост на оперното изкуство, откривах нови места за представления на открито.

Самата природа на операта като изкуство е дръзка и новаторска.

Компонентите, които я конструират – музика, игра, пеене, слово, танц, архитектура, изобразителни и пластични изкуства вече на открито, предполагат търсене и разработка на съвсем различни ракурси в поставянето на произведенията за изтръгване на нова сценична мощ и визуални внушения.

Но това може да се случи само ако режисурата и сценографията, и не на последно място грижата в безкомпромисен кастинг от солисти – певци, осигурят нова интерпретация, нова концепция и нови решения, вграждащи се в естествен и хомогенен синхрон със средата, в която ще се постави оперния спектакъл на открито.

За възприемането на спектакъла сред природата от най-голямо значение е отличният звук, мощната визия от максимално обхващане на всички пространства, и динамичното театрално действие.

Работата ми над всяка партитура за претворяването ѝ в спектакъл на открито, при което понякога историческото действие от либретото се пренася на същото или ново място за представянето му, е в стремеж към създаване по нов начин на произведението на композитора, а с това то самото се превръща в истински новородено.

Механичното пренасяне на постановки от ограничаващия ги квадрат на театралната сцена не е същото за очакванията на зрителя – слушател, който специално отива на опера на открито, а не в зала.

Спектаклите на открито имат други послания, разказват по нов начин историята за герои и събития. С това превръщат операта в друг вид изкуство. То е като оперно кино на живо. Ако режисьорът има мисленето на архитекта и композитора, тогава ще съумее да изгради партитурата на полифоничен образ на спектакъл в синхрон със звученето на избраното място сред природата, където се играе, и с пейзажа на естествен декор.

Използването на всички подробности на мястото е особено важно за композирането на сцените и картините с фактите и обстоятелствата на развиващото се действие. Никога не забравям, че оперната драматургия се разтваря с други величини специално за открито. Това оправдава и дързостта, и огромните рискове, на които са подложени всички – и създатели, и участници.

Терените на открито са сложни и с изненади, за които е важно внимателно проучване. Резултатът е единственост на решенията в контакта с природните или архитектурните дадености.

Усетът на режисьора за пространство дава крила на фантазията. Дава и на публиката привилегията да възприема винаги по нов начин оперното представление.

Но главната дума има режисьорът. Отговорностите са негови и на екипа му. Те знаят, че удоволствието и очакванията на публиката трябва да се осигури и оправдае.

Всяко произведение на сцена, поставено на открито, звучи като ново и неповторимо. Публиката на тези спектакли е толкова различна и необременена от капризи, разкрепостена от изискването да носи задължително официално вечерно облекло.

Стремежът ми е към необичайни решения, с концептуалните подходи за авторски режисьорски интерпретации и ракурси на нови идеи. Разработването на нови терени за оперни спектакли на открито, откриват и за публиката нови светове към любимото u изкуство – те u даряват шанс по нов начин да вижда и чува познатите ѝ произведения.

В книгата „Опера и природа“ читателят ще разтвори страници, посветени на четиридесетгодишен опит с постановки на различни места извън оперната сцена – площади, стадиони, антични театри и специфични природни пространства.

Някои от местата са на пръв поглед необичайни и странни за интерпретация на строгите закони на оперната драматургия. От друга страна, задачата на демократизиране на оперното изкуство е изпълнена, не за елитно избрана публика, лудо влюбена в свои произведения. Привличането на нова публика, неизкушавана досега да влиза в оперните зали, е най-интересното доказателство, че операта не е елитарно изкуство, а напротив, на открито то се превръща в арена за най-широк зрителски интерес.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>