Цветелина Пенкова: Ин-хаус процедурите са проблем за проектите с европари

14.04.2022 07:30 Лиляна Клисурова
Цветелина Пенкова е евродепутат от БСП и Групата на социалистите и демократите

В страната ни не трябва да има недосегаеми лица

При 70% - 80% от случаите само една фирма или компания е преминала до последния етап от процеса при възлагане на обществени поръчки

- Г-жо Пенкова, вие бяхте част от мисията на Комисията по бюджет на ЕП, която дойде в България, която разследва твърденията за корупция и злоупотреба с обществените фондове и как те се отразяват на финансовите интереси на ЕС. Какви са резултатите от проверката ви?

- Започвам с уточнението, че ние не сме разследващ орган. Нашата задача е да съблюдаваме дали европейските средства се разходват правомерно от гледна точка на националното и европейско законодателство. Системите за контрол констатират формални пропуски и грешки, изолирани случаи, но не отчитат проблемите и слабите страни за състоянието на целия процес, който у нас в немалка степен е бил порочен през изминалите 10 години.

За да направим обективни заключения се срещнахме с НПО сектора, разследващи журналисти, представители на законодателната, изпълнителната и съдебната власт.

Огромна част от този публичен ресурс, без директните плащания, се разходва най-вече чрез възлагания към частния сектор за доставка на стоки и услуги. В това число влиза строителство и дейности по големи инфраструктурни проекти. Анализите показват, че при 70% - 80% от случаите само една фирма или компания е преминала до последния етап от процеса при възлагане на обществени поръчки. В последните години масово възлагането се е осъществявало по т.нар. ин-хаус процедури. Може да се каже, че процесът на обществена поръчка е проектиран така, че да отговаря на условията, които предлага конкретен оферент, а не да се взима предвид как да бъде постигната по-голяма добавена стойност и ефективност за обществото. А това е една от основните цели на европейското финансиране.

Други проблеми са недопустимите и неоправдани разходи предвид обхвата и целите на проектните предложения, корупцията и злоупотребите със служебно положение, конфликтът на интереси, ниският административен капацитет и липсата на прозрачност. Всички тези практики са известни на обществото от близкото минало.

- Само къщите за гости ли са проблемни? Кои са най-фрапиращите случаи и какво ще предприемете за тях?

- Проверката показва системни проблеми в последните 10 години от управлението на предишното редовно правителство. Ключови манипулации са видни при изпълнението на обществени поръчки. Злоупотреби и корупционни практики са налични при „големите“ инфраструктурни проекти.

Къщите са гости също станаха обект на дискусия. При последната изнесена информация пред Комисията по бюджетен контрол от ЕК и ОЛАФ се потвърдиха фактите за масови нередности с европейски средства по тази линия. Генералният директор на ОЛАФ г-н Виле Илла отчете, че в резултат на разследване на службата от 746 къщи за гости, получили над 103 милиона евро финансиране, 377 са били проверени и приблизително 80% не изпълняват поставените социално-икономически цели на програмата. В резултат са наложени финансови корекции. Срещата ни в Министерство на земеделието беше полезна, тъй като ни бе предоставена информация относно механизма, по който средствата се възстановяват и отговорността ще се понесе от нарушителите, а не от българските данъкоплатци.

- Тази проверка има ли отношение към бъдещето на отпусканите от Европа средства за страната ни?

- Не. Мисията на ЕП разглежда случаи и сигнали за злоупотреби и нередности за последните 10 години от управлението на ГЕРБ. Решението за нейното провеждане е от преди 2 години. То беше взето в резултат на обезпокоителните факти и констатации в докладите на ЕК относно върховенството на правото в България и изнесените данни от страна на компетентните европейски органи в лицето на ОЛАФ и ЕК. Заради пандемията и предсрочните парламентарни избори у нас през миналата година, проверката се състоя сега.

Както нееднократно подчертах, докладът с препоръки, който ще бъдат разработен в резултат на нашето посещение, няма отношение към бъдещето отпускане на европейски средства за България. Това са препоръки към българските власти, които имат за цел да предпазят финансовите интереси на ЕС и да осигурят работеща система на контрол и управление. Целта на мисията беше да установим нарушения от миналото, но и да получим информация за инициативите и реформите, които се предвиждат, за да не се позволява това в бъдеще.

- Какво ще предложите оттук-нататък като контролни механизми за разходването на евросредства?

- Доброто управление на европейските фондове и на публичните финанси предполага икономичност, ефикасност и ефективност. Всички сме наясно, че средствата от ЕС, съизмеримо с нашия БВП, представляват значим ресурс за нас като държава. За по-малките населени места, както се потвърди и от срещите ни, основните инвестиции са именно по линия на европейско съфинансиране.

Със свръхрегулация и формализация трудно може да бъде преборена корупцията и да бъдат преодолени засегнатите проблеми. Необходимо е не само политическа воля, но и реално привеждане в действие на ефективни механизми за борба с корупцията. Нужни са реформи, които да гарантират върховенство на правото, справедливост и ефективно правосъдие за всеки престъпил законите, независимо от политическото и общественото му положение.

От новото правителство чухме категоричност по отношение на това европейските средства да се разходват целево, по предназначение и да няма отклонени средства в нечии джоб. Най-чувствителният момент е, че досега няма резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта.

Беше засегната необходимостта от електронизация на повечето процеси свързани с разходването на публични средства.

Друга посока на усилията следва да бъде прилагането на по-добре интегрирана и взаимосвързана система за наблюдение и независим контрол. Чухме твърди намерения за ограничаване на ин-хаус процедурите и законодателни промени, които да гарантират конкурентност при възлагане на обществени поръчки.

Ключови промени в положителна посока ще се постигнат чрез предвидената реформа в съдебната система и КПКОНПИ. Ще се вземат мерки за укрепване на капацитета на Агенцията за обществени поръчки, която само с 22 души досега, се е очаквало да извършва ефективен предварителен контрол при десетки процедури. Непосилно и още по-малко ефективно е с такъв капацитет да бъдат пресичани злоупотребите на един по-ранен етап. И не на последно място се очаква активната работа и взаимодействие с Европейската прокуратура, която ще се занимава със съдебни производства за злоупотреби с европейски средства.

- Един от проблемите, сочен от години във всички доклади за България, е липсата на осъдени - много случаи са предадени за разследване, но има нулева наказуемост. Как може да се промени това?

- За съжаление, това е неоспорим факт – той се потвърди многократно по време на срещите ни и присъства в доклади на европейски и национални органи. Данни за потенциални злоупотреби и корупция изобилстват, но сигналите и разследванията не стигат до съда. Още по-малко можем да говорим за наказуемост и понасяне на отговорност. Миналата година от 50 доклада на Сметната палата, изпратени до прокуратурата, само един е разследван. Самата прокуратура е посочила в доклада за дейността си през 2020 г., че по делата взети под специален надзор и свързани със злоупотреби със средства от ЕС, наблюдаваните производства са 54, а внесените в съда са 4. Осъдени и санкционирани лица с влязъл в сила съдебен акт няма. А защо няма разследвания? Защото разследванията опират до обвързаности с личности по високите етажи – тоест има предпоставки за обосновани предположения за чадър над знакови лица и други свързани с тях.

Тук идва и ролята на Европейската прокуратура. Българското правителство очаква неоспоримите доказателства и разследванията на Европейската прокуратура да доведат до отворени дела, по които към този момент нашата прокуратура „тупа топката“ и няма решения, а всички те са от обществен интерес.

За съжаление, няма как да подминем констатацията, че все още очакваме правораздаване отвън. Крайно време е да разчитаме като български граждани на независим съд и ефективно правораздаване в собствената си страна.

- В последния вариант на Плана за възстановяване бяха разписани мерки в подкрепа на реформите за върховенство на закона чрез засилен контрол върху главния прокурор и стимулира процесите, така че България да стане прозрачна, правова държава. Това достатъчно ли е според вас?

- Факт е, че една от причините за забавяне одобрението на Българския план за възстановяване и устойчивост идваше от сериозните коментари на Европейската комисия, касаещи правосъдието и борбата с корупцията. Посещението на председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен в България преди няколко дни може да четем като първоначален кредит на доверие към новото правителство и предвижданите в сферата реформи. В страната ни трябва да спре да има недосегаеми лица - не може да няма отчетност на главния прокурор и да няма предвидена възможност да бъде разследван. Правителството декларира пред Европейската комисия ангажимент това да се промени. С разделянето на КПКОНПИ на разследващо антикорупционно звено и на звено за отнемане на незаконно придобито имущество се очаква да бъдат постигнати конкретни и значими резултати, защото сега такива няма.

Всички тези реформи няма да са лесни, ситуацията няма да се промени с магическа пръчка и да изпадне от дневния ред включително на европейските институции, но това, което виждаме като инициатива и като действия е разумно и обнадеждаващо. Едно добро начало!

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>