Никола Шмит: Много бързо с пари от ЕС трябва да осигурим децата от Украйна

28.03.2022 15:07 Пламена Томева
Никола Шмит

Членството в съюза не може да се случи за една нощ, казва Никола Шмит,  европейски комисар по работни места и социални права

- Комисар Шмит, как ЕС помага на безпрецедентния брой бежанци, които идват от Украйна? Колко дълго може да продължи подкрепата?

- Първата стъпка, която ЕС предприе, е създаването на новия инструмент Cohesion's Action for Refugees in Europe (CARE) (от англ.: Кохезионни действия за бежанците в Европа - б.а.). Той включва кохезионни средства, които не са използвани от държавите членки. Страните вече могат да вложат тези средства, за да помогнат на бежанците, идващи в техните страни.

Продължава да действа и React EU, която е доста голяма програма. На разположение е и фонд “Убежище, миграция и интеграция” в размер на около 400 млн. евро, който може да се използва при приемането на бежанци.

Това е първата стъпка от нашата реакция, средствата бяха осигурени бързо.

Но ако ситуацията се влоши, което, за съжаление, е много вероятно, ще трябва да помислим какви други мерки за подкрепа да предприемем, включително финансови. Сега фокусът е върху това какви пари могат да бъдат мобилизирани за кратко време.

- Украинските бежанци, идващи в европейските страни, включително в България, имат нужда от работа, признаване на дипломите и сертификатите им за образование. Как пазарът на труда бързо може да се подготви за тази нова работна сила?

- Трудно е да се каже за колко дълго украинците ще работят на европейския пазар. Намираме се в период на пълна несигурност, не знаем колко дълго ще продължи тази война, не знаем как ще се развие положението на бежанците - техния брой, колко време ще останат тук и т.н.

Във всички държави членки украинците се ползват с временна закрила. Това включва незабавен достъп до пазара на труда. Но пазарът на труда в България е различен от тези в Румъния, Германия, Испания. Трябва да признаем, че имаме страни на фронта, гранични държави. Наричам ги така, защото има военен фронт от другата страна. Те не могат да се справят с милионите бежанци сами. Полша прие почти 2 млн. души за 3 седмици. Румъния вече има половин милион. Половината от бежанците са деца или възрастни хора. Децата не участват в пазара на труда, но имат нужда от училища. Повечето възрастни пък са жени, защото съпрузите им са останали в Украйна, за да се бият. Сега трябва

да помогнем

на тези хора,

независимо в коя

държава са

влезли първо,

да видят какви възможности има за работа, какви квалификации имат, как можем да ускорим признаването на квалификациите им. Ако сте били медицинска сестра в Украйна, вие имате образование за медицинска сестра, дори тази квалификация да не е точно такава, каквато имаме в държавите - членки на ЕС. Това е нещо, върху което работим сега, и то трябва да се случи много бързо. И се надяваме да интегрираме възможно най-много хора на пазара на труда. Трябва да се грижим за образованието на децата, а ако са по-малки - за грижи в ясли и градини. Нужно е бързо да използваме тези пари, за да изградим услугите.

В страните от ЕС сме свидетели на фантастична организация за приемане на огромен брой хора. Това е най-доброто доказателство за европейските ценности. Мисля, че трябва да благодарим на румънците, поляците, словаците за това, което правят.

- Какво мислите за перспективата за приемане на Украйна в ЕС? Какви са шансовете ѝ?

- Дебат по темата бе проведен последно във Версай (на неформалната среща на държавните ръководители на 10 и 11 март 2022 г. - б.а.). Първо трябва да признаем силното желание на украинския народ да бъде част от Европа и от ЕС. Вече е ясно, че при сегашните обстоятелства това не е лесен процес. През следващите месеци и години ще работим по темата. Но членството в ЕС не може да стане за една нощ, както нито една държава не е била приета за една нощ.

Подадени бяха молби за членство не само от Украйна, която е във война, а и от Грузия, която също преживя военен конфликт съвсем скоро, и от Молдова, която също се чувства застрашена. Това е много силен сигнал, че ЕС е здрава скала на континента, показва силата на неговите ценности и на демокрацията, която представлява.

Членството обаче е процес. Той определено ще започне, ще отговорим на тези искания и ще видим колко бързо може да бъдат приети. Знаем, че има и страни на Балканите, за които процесът е почнал.

- Може ли да има европейска минимална заплата във всички членки предвид огромната разлика в степента на развитие на икономиките? В Люмсембург например минималната заплата е 2200 евро, а в България - 330 евро. Как ще се преодолее тази пропаст?

- Категорично не е възможно да има еднаква минимална заплата в ЕС, разбира се. Но имаме ли нужда от обща рамка, която да подпомогне сближаването на минималните заплати, предвид различните икономически и социални условия в държавите? Да, това е нещото, от което се нуждаем, и това ще направи тази директива. Не предписваме минимална заплата за всички - Люксембург, Румъния или България. Казваме, че имаме нужда от рамка, която ни позволява да адаптираме, коригираме и гарантираме адекватно ниво на минималната работна заплата в съответствие с икономическите условия. Навсякъде тя трябва да гарантира условията на живот. (Директива на ЕС предвижда минималната заплата да е 50% от средната за страната - б.а.) На първо място това е директива, а не препоръка. Със сигурност не можем да наложим минимална работна заплата на държавите членки, защото нямаме тази компетентност и би било много трудно политически. Искаме да създадем правила и рамка, които

да гарантират,

че минималната

работна заплата

осигурява

достоен труд

в различните

страни членки,

където такава съществува - има и държави, където е силно застъпено колективното договаряне. То е част и от европейския икономически модел. Нарича се социална пазарна икономика, в която социалните партньори играят важна роля, особено при определянето на заплатите. В момента тече процес на дискусии - т. нар. триалози между Съвета на ЕС и Европейския парламент, с активната роля на ЕК. Надявам се да намерим баланса и тази директива да гарантира социално сближаване и достойно заплащане в Европейския съюз.

- Според много актуални проучвания по-кратка работна седмица е по-здравословна за служителите. Възможно ли е да се въведе 4-дневна или 30-часова работна седмица в ЕС?

- На този етап няма проекти или предложения в контекста на по-кратката работна седмица. Имаме европейска директива за работното време. Извършваме проучвания и оценка на приложението ѝ. По отношение на работното време има много въпроси, които предстои да бъдат решени и обсъдени между социалните партньори. В отделни членки има редица договори относно продължителността на работния ден, баланса между професионалния и личния живот. Но прилагането най-често става чрез споразумения между служители и работодатели и затова вярвам повече в този модел на договаряне на работното време. Разбира се,

някои държави

са решили да

въведат 4-дневна

работна седмица,

но това е решение на националните правителства, тъй като към този момент на европейско ниво нямаме проект в тази област.

- Планира ли се намаляване на различията по отношение на правото на платен отпуск по майчинство и за отглеждане на дете в държавите членки?

- Има гарантиран платен отпуск по майчинство в ЕС. Знам, че системите са много различни. Причината за това са основно историческите развития, както в България например, идвайки от малко по-различен контекст. Важното е, че ние гарантираме правото на отпуск по майчинство с гарантиран праг за минимално заплащане. Това е въпрос, към който трябва да се върнем и в бъдеще. Към този момент имаме родителски отпуск и такъв по майчинство. Темата засяга също равенството между половете, между мъжете и жените.

Обсъждал съм въпроса с представители на различни страни членки, които имат подобни на българската система - по-дълго майчинство. Което много често води до трудности за жените да се върнат на работа. Трябва да вземем предвид и това. Важното е да осигурим защита за жените в контекста на майчинството, но също така защита трябва да има и по отношение на тяхната позиция в професионалния живот. Доколко може да променим настоящата система? Трудно бихме могли да кажем на България оттук нататък ще намалите платения отпуск по майчинство само до 2 месеца. Всяка страна решава сама. Нужен е както минимален позволен период, така и гарантиран доход през това време. Тук се явява и въпросът с грижите за децата. Ако няма достатъчно добра система от детски заведения, то много често се налага на жените да си останат вкъщи, губейки професионални позиции.

Предстои да направим нови предложения, с които да насърчим, подкрепим и подпомогнем по-добра грижа за децата в цяла Европа, така че да позволим за жените да се върнат на работа по-рано, ако това е тяхното желание.

CV

Еврокомисар по работните места и социалните права от 2019 г., като преди това е член на Европейския парламент

 От 2013 до 2018 г. е министър на труда, заетостта и социалната и солидарна икономика на Люксембург

 От 2009 до 2013 г. е министър на труда, заетостта и имиграцията в Люксембург

 В периода 2004 - 2009 г. е делегиран министър на външните работи и имиграцията

От 1998 до 2004 г. е посланик в постоянното представителство на Люксембург в ЕС

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>