Защо не можем да се пазим сами? МиГ-овете ни са малко и негодни, а летците - неопитни

17.03.2022 07:00 Виктор Иванов
Двойка изтребители МиГ-29 минават над София на Гергьовден. За съжаление, в момента българската авиация може да изпълнява само парадни цели.

България фатално закъсня с модернизацията на армията, в следващите поне 10 години няма как да имаме работеща военна авиация

Как въздушното ни пространство да бъде осигурено от съюзниците в НАТО - това ще договаря България при предстоящото посещение на секретаря по отбраната на САЩ Лойд Остин тази седмица.

Това обяви премиерът Кирил Петков. И открито застана срещу странното искане от страна на Румен Радев. В понеделник президентът повика министъра на отбраната Драгомир Заков на среща, а след това в съобщение за нея публично го притисна, че трябва да осигури охрана на българското въздушно пространство само с български изтребители и български пилоти.

Ден по-късно в Букурещ Радев стигна още по-далеч, като поиска правителството да намери начин да продължи да плаща на Русия да поддържа българските МиГ-29. Нещо, което премиерът Петков определи като абсурдно, след като България твърдо подкрепя всички международни санкции срещу Москва. А моралът не позволява да се търсят прокси фирми, които да прекарат ремонта през уж трета страна, защото в крайна сметка стотиците милиони, които плащаме, ще отиват да подхранват военната машина на Владимир Путин.

България не може да охранява сама своето небе - това президентът Радев знае прекрасно и дори сам носи отговорност да се стигне дотук.

Според официални данни в момента българските ВВС разполагат с

14 изтребителя МиГ-29, от които ремонтирани и способни да летят са само половината

И това, ако се вярва на официалните данни на Министерството на отбраната. Досегашният опит обаче показва, че обикновено те са доста оптимистични.

Но дори наистина да имаме 7 годни изтребителя, те не могат да осигурят самостоятелно охраната на българското въздушно пространство, особено при руска атака.

Дотук България с договори с РСК-МиГ, сключени от третото правителство на Бойко Борисов, плати за ремонти на изтребителите близо 100 млн. лв. на Русия. Целта бе МиГ-овете ни да летят до 2030 г., когато вече да бъдат напълно заместени от американските F-16. Ресурсът на двигателите обаче се изчерпва за година, обяви Радев.

Проблемът е, че страните, които могат да ремонтират МиГ-29, са Русия, Беларус, Украйна и Полша. Само последната е в НАТО и България имаше договор с нейните заводи, но поляците също купуват части от Украйна и Русия.

В бюджета за тази година също имаше подготвени 80 млн. лв. за ремонти на МиГ-29 по искане на бившия министър Стефан Янев. Според депутати те е трябвало да бъдат дадени “инхаус” на “Авионамс”, а българската фирма да сключи договор с руснаците.

Българските МиГ-ове са вражески за НАТО

и това е втори проблем, за да могат ефективно да охраняват небето ни, особено при конфликт с Русия. Нашите самолети така и не бяха модернизирани и на тях няма поставена система “свой-чужд”, обясни Тодор Тагарев - бивш министър на отбраната, оттеглен като номинация за настоящ и в момента съветник на премиера Петков. Тоест в бойна обстановка както ПВО-радарите на НАТО, така и съюзническите самолети могат да стрелят по тях по погрешка.

Същия проблем има и с повечето български радарни системи и заради това Тагарев поиска те да бъдат изключени. Именно радар, включен непредпазливо, привлече американска ракета към Горна баня по време на войната в Косово.

Сделката за закупуване на модерни триизмерни радари на стойност 300 млн. лв. обаче още не е задвижена. Затова Тагарев предложи България моментално да поиска инспекция от НАТО на своите радари и тези, които има опасност да бъдат разпознати като чужди, да бъдат изключени веднага. А съюзниците да ни изпратят мобилни 3D радари и ракети за противовъздушна отбрана. САЩ вече обявиха неофициално намерение да разположат и

ракети “Пейтриът” в България и Румъния

Освен самолети ние нямаме и пилоти, за да пазим сами небето си.

От години във ВВС има проблем с часовете, които българските пилоти имат във въздуха. Голяма част от ресурса се ползва за полети на генерали и полковници, за да могат да получават допълнително възнаграждение, а младите офицери стоят на земята. Данните кой летец колко лети са тайна, но катастрофата с подполковник Валентин Терзиев, който през лятото се разби с МиГ-29 в Черно море, повдигна малко завесата. Оказа се, че един от най-опитните ни летци е имал само 709 часа във въздуха за 23 години служба, а от януари до трагедията през юни е летял само 12 часа и 50 минути. За сравнение един натовски пилот лети по 180 часа на година.

Освен това от години ВВС не изпълнява дори учебните планове. Например за 2020 г. са изпълнени само 77% от планираните учебни полети. А сложни стрелби като нощната над морето, при която загина Терзиев, се правят веднъж на няколко години.

Това не означава, че българските пилоти не биха изпълнили такава задача в бойна обстановка, но те реално нямат подготовката, за да могат да го направят успешно, обясни висш офицер от ВВС пред “24 часа”.

Реално България трудно ще има боеспособна бойна авиация, преди да пристигнат не само вече платените на САЩ осем изтребителя F-16, но и поне още осем. Забавянето на първите заради ковид кризата вече бе обявено, а според Радев се очаква да дойдат чак през 2025 г. Втората осмица пък се очаква едва към 2030 г.

Един от изходите от тази ситуация е България да поиска като съюзническа помощ да ѝ бъдат предоставени изтребители F-16 от друга държава в НАТО, препоръча служебният министър на отбраната и номиниран за посланик в САЩ Георги Панайотов. Самите САЩ имат големи резерви от т.нар. замразени самолети и биха могли да ни дадат такива.

Но дори и подобен сценарий да се осъществи,

поне в следващите 3 години България трудно ще може да пази небето си сама

Това е оптималният срок, в който един летец може да се обучи да лети на нов самолет самостоятелно и да изпълнява мисии, казват военни пилоти. При ускоряване на обучението евентуално срокът може да бъде съкратен на 2 г. и половина.

Всъщност и в момента не се охраняваме сами въпреки летящите все още МиГ-29. И основната помощ не е от испанските “Юрофайтър” или очакваните нидерландски F-35. Още преди Русия да нападне Украйна, в Средиземно море бе разположен американският самолетоносач “Хари Труман”, от който изтребители постоянно летят, за да охраняват въздушното пространство на България и Румъния. Франция също прехвърли своя самолетоносач “Шарл дьо Гол” в района и неговите самолети ще летят заедно с американците.

“Сега трябва да се вземат отговорни и бързи решения, които невинаги са популярните решения, но са важни за сигурността”, подсказа евентуалния изход от ситуацията новият военен министър Драгомир Заков вчера.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>