Наталия Тулуш: Бизнесът и образованието заедно за социално-отговорно предприемачество

15.02.2022 09:00 Самуил Огнянов
Търсим да наемем добре обучени кадри, искаме кандидатите да бъдат с добри теоретически и практически знания и умения, казва Тулуш.

- Г-жо Тулуш, вие сте ръководител-отдел “Човешки ресурси” в голяма строителна компания, представете се накратко.

- Работя в “Джи Пи Груп” АД – една от най-големите компании в сферата на строителството. Работя в областта на управлението на човешките ресурси от пет години.

Обичам работата си и следя отблизо как се развива нашата професия. Особен интерес за мен представлява симбиозата между образование и бизнес и как би се развила тази взаимовръзка в бъдеще, какви проблеми бихме срещнали и какво трябва да променим, за да ги разрешим.

- Тоест според вас образованието ще е основната разменна монета на пазара на труда занапред?

- България ще остане себе си, ако нейният народ се съхрани и расте! Умни, способни, талантливи, израснали в духа на националната си култура и ценностна система хора, които знаят как да мислят и обичат да мислят.

Образованието е абсолютно трайна ценност: колкото повече хора в страната разбират стойността на умствения труд, толкова по-големи са шансовете нашите деца и внуци да живеят живот в достойна страна.

Стремежът към образование на децата винаги е бил един от приоритетите в семейството. За съжаление, през последните години този фактор действа все по-слабо. Една от причините за това е, че през първите години на прехода дипломите и образователните степени се обезцениха.

Днешните студенти в България осезаемо изпитват слабата връзка бизнес - висше образование най-вече на изхода на системата – когато, вече получили дипломата си, се сблъскват с реалните проблеми в търсенето на работа.

- Как виждате връзката добро образование - кариерно развитие, погледната през призмата на социално отговорното предприемачество?

- Връзката образование - бизнес е крехка, но я има. Това го казвам като представител на бизнеса и представител на гилдията на Човешките ресурси. Именно образованието е сферата, от която зависи качествената характеристика на човешкия капитал.

Взаимодействието между учебния и корпоративния свят може да бъде полезно средство за синхронизиране на програмите в университетите и училищата. Ние търсим да наемем добре обучени кадри. Искаме кандидатите да бъдат с добри теоретически и практически знания и умения.

За постигането на тази цел е необходимо двете страни да са заинтересовани, да работят заедно – ръка за ръка. Работодателите като субекти, които осъществяват практическото обучение и наемат работна ръка, сме обърнати към учебните заведения.

- Има ли разминаване между търсене и предлагане във вашата сфера на работа и съществува ли продуктивен изход от тази ситуация според вас?

- Разминаването между потребностите на бизнеса и кадрите е факт. Според анкета, проведена от “Институт отворено общество”, компаниите най-трудно намират квалифицирани работници.

Част от причините, които са посочили анкетираните работодатели, са: отливът на млади хора от техническите специалности (44%); физическият недостиг и застаряване на работната сила (35%); формалното провеждане на учебните стажове и практики (35%).

Бизнесът предлага много, но и изисква много от кадрите. Придобиването на образование не е достатъчно за намирането на подходяща работа. Идва нуждата кадрите да се ориентират отрано и да се насочат към определена професионална област. А за да могат да го направят, те трябва да я опознаят – тук именно идва ролята на практиката в обучението.

- Съществува ли осъзнато партньорство между образованието и бизнеса?

- Добрата новина е, че в последно време наблюдавам засилване на връзката между бизнеса и образованието. Все повече компании в нашия бранш подкрепят по някакъв начин студентите - и като цяло учащите - да се развиват, да придобиват нови знания и опит и да се подготвят за това, което ги очаква след завършването. Такива инициативи например са стажантските и стипендиантските програми, дни на отворените врати и т.н.

В компанията ни след преминат стаж даваме възможност на студента да започне работа. Ползата, разбира се, е и за двете страни – от една страна, в компаниите влизат свежи кадри, а от друга - студентите придобиват практичен опит в реална работна среда.

- Среща ли вашият бранш разбиране и подкрепа в лицето на образователните институции?

- Искам да отбележа, че от голяма помощ са кариерните центрове - както за студентите, които се интересуват от работа и стажантски програми, така и за нас, работодателите. Компанията ни има ефективни партньори в лицето на ВСУ “Любен Каравелов”, ВТУ “Тодор Каблешков”, УАСГ, Строителна гимназия “Христо Ботев”, които популяризират проектите ни, свързани с техните възпитаници, стажантски, стипендиантски програми.

- Каква е рецептата на управлението на човешкия ресурс във вашата компания?

- Една компания расте и се развива благодарение на квалифициран, продуктивен и приятелски екип. Имиджът и брандът на една компания като работодател са огромен компонент от успеха ѝ, но този успех е недостижим без човешкия ресурс.

Ние разбираме, че служителите ни са нещо повече от физическия труд, който полагат. Те са цял набор от нематериални качества, които допринасят за организацията ни - образование, умения, опит, личностни качества, добро здраве и морал. Когато работодателят и служителите правят общи инвестиции в развитието на човешкия ресурс, ползи имат не само компанията и служителите, но и цялото ни общество.

- Какво бихте искали да кажете на младите кадри, на студентите?

- Независимо на какъв етап от кариерата си са в момента младите хора - търсене на първата си работа или завършване на образованието си, - много е важно никога да не спират да се учат. Винаги да бъдат будни, любопитни и да задават въпроси. Много хора се страхуват да изглеждат недостатъчно компетентни, но дори и най-успешните професионалисти постоянно питат и задават въпроси, за да получат информация за това как се справят с работата си, за да затвърдят самочувствието си и да стимулират собствения си растеж.

Пожелавам им да бъдат екипни играчи, да не се страхуват да опитват нови неща - излизането от зоната на комфорт е ключ и двигател за нови постижения.

Винаги да развиват и поддържат професионалните си връзки - това е мрежа от полезни контакти, с които можеш да се свържеш, когато имаш въпроси или се нуждаеш от професионална консултация.

Да харесват работата си, защото, когато се наслаждавате на това, което правите, сте много по-ефективни. И нещо много важно - никога да не се предават!

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>