Едно министерство – една партия? Отговорността обаче е за носителя на мандата

08.12.2021 07:30 Доц. Татяна Буруджиева
"Продължаваме промяната" на консултации при Румен Радев

Не е особено коректно да пуснеш партньора сам да се шири в сектора като мартенски котарак

Когато се съставя едно коалиционно управление, най-важната основа е какви политики ще се правят. Плюс е фактът, че ще има разписано подробно коалиционно споразумение какво точно ще се прави в различните сектори.

Всички знаем, че не е възможно нещата да се опишат толкова подробно за толкова кратко време. Понякога преговорите за такива коалиционни споразумения траят месеци и всичко е подробно описано.

Ще дам пример - едно споразумение за дебат между кандидати за президенти в Америка обикновено е над 80 страници. Може да си представим за управлението на една държава за какъв документ говорим.

Нещата в България се представят по следния начин: това споразумение изглежда като закон, който се приема в Народното събрание и след това по министерства се дописва или преформатира понякога цялостната политика поради подзаконовите разпоредби.

Проблемът у нас ще настане при самото управление и дейностите по политиките в конкретните министерства. И оттук - за мен не е най-работеща формулата всяка партия в коалицията

да има една

територия, в

която като

мартенски

котарак да се

разпростира

и да управлява по начина, по който го разбират хората, които ще бъдат натоварени.

Първо, на избори доверието и гласуването на правото да бъдем управлявани е в лицето на тези партии, които са в коалиционното споразумение. Виждаме какви са резултатите на всяка от тях и това прави легитимно управлението на различните сектори. Така че водещата партия, която има мандат, е тази, която отговаря за политиките.

Независимо от това, че в отделните министерства ще управляват различни партии, отговорността ще бъде изцяло на партията мандатоносител. Така че идеята онова, което върви или не върви в едно министерство, да бъде прехвърлено върху партията, която управлява това министерство, а абсолютно некоректна и несъобразена с волята на избирателите.

Второ - това, че ще има по един наблюдател от “Продължаваме промяната” - или както по времето на Наполеон във всяко министерство, във всяко учреждение или печатница е имало по един цензор - също не ми се струва особено коректно.

Ще бъде добре, ако този човек е натоварен с координационни функции, но при положение че цялата политика на едно министерство е предадена само на една партия,

не е достатъчно

просто да имаш

един

наблюдател

Обикновено се дават примери от коалиции в други държави, но и това не е много коректно, защото всяка коалиция е съобразена с особеностите на своята държава и съответните коалиционни практики и опит там. Не може да черпим опит от Германия, защото там националното правителство има много ограничени функции, а правителствата на провинциите са достатъчно самостоятелни... Така че трябва да си гледаме България и това, което ще се получи при нас.

Единствената партия, която има легитимност да управлява, е тази, която е мандатоносител. Оттам нататък останалите партии могат да помагат, да сътрудничат в коалиция, но те не могат да носят политическа отговорност за управлението. Заради това по-добрата формула е всяко министерство да бъде представено от съответните партии, като политическата отговорност се носи от министъра, който вече може да бъде от различните партньори на мандатоносителя.

Делегирането на

власт, която

вече е

делегирана

на един човек,

започва да прилича на развален телефон.

Политическата дейност не може да се оприличи примерно на сглобяването на един автомобил. Където всеки знае точно какви са параметрите и отделните части, носи си отговорност за тях и ако накрая нещо не се получи при автомобила, може да се каже, че примерно този, който отговаря за сглобяването на двигателя, не си е свършил работата.

В политиката това не може да се случи, защото когато се взема политическо решение, неговото изпълнение е сведено до една много сложна йерархия.

Всеки политик, изпратен на своето място, изпълнява по-добре или по-зле своите функции. Няма как накрая да кажем, че

точно този е

виновен в тази

много дълга

процедура

до постигането на един или друг резултат. Затова е толкова трудна оценката на политическите действия и обикновено тя се получава постфактум, а не в момента, в който се случва. Защото се стига дотам чрез множествен резултат. Няма как в политиката да се управлява по начин, по който се управлява една фирма. Най-малкото защото изгодата трябва да е общо благо, а не печалбата от продукцията на тази фирма.

Проблемът при всяко управление е, че решенията са въпрос на диалог и на разбирателство между различните партии, но във всеки един момент министър, зам.-министър, шеф на дирекция трябва да взема конкретни решения. И няма как това да бъде постоянно под контрол.

Заради това е много важно при едно коалиционно управление вътре в дадена система да бъдат представени и защитени позицията, вижданията и ценностите на всеки субект от тази коалиция. Няма как в политиката постфактум да реагираш на нещата. И винаги ще има хора, пострадали от едно грешно действие. Разбира се, да се надяваме, че няма да има такива грешни действия, но това означава всички да са изключително перфектни и подготвени на съответната позиция.

За съжаление, такъв капацитет няма в нито една от партиите, които изграждат тази коалиция. Тук говорим за много сложна обстановка и за огромно предизвикателство пред тези млади кадри, които ще влязат в политиката. Ако пък влязат стари кадри, виждаме каква е реакцията на гражданите към политиците с биография.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>