Александър Иванов: "Мета" - новият фейсбук, е златен шанс да вдигнем на крака икономиката си

07.12.2021 15:08 Мила Гешакова

Забитият в екрана на джиесема нос ще изчезне като явление, скоро целият ни живот ще е в очилата

- Защо Марк Зукърбърг смени името “Фейсбук” с “Мета”, г-н Иванов?

- За ребрандирането на фейсбук има хибридна причина. От една страна, Зукърбърг ясно заявява амбициите си за бъдещето чрез създаване на метавселени, които са наследникът на мобилния интернет и неговата естествена еволюция. Компанията се насочва към нов сегмент, с който ще промени бизнесмодела си. Това е съчетано с решаването на проблемите на фейсбук на чисто имиджово ниво след пиар кризата през последните години.

- Твърди се, че промяната е заради емоционалните травми, които мрежата причинява на младите си потребители, поощрявайки сред тях и езика на омразата. Как Зукърбърг ще избегне тези обвинения?

- Обвиненията в разпространяването на дезинформация, злоупотребите с лични данни, хипнотизиращото пристрастяване на младите към мобилни телефони нанесе непоправими щети на бранда. Но иновацията ще преструктурира освен фейсбук и апликации като инстаграм, уотсап, месинджър, харайзън уърк спейсис и много други. Така “Мета” ще се превърне в компания майка, чадър върху всички останали инициативи, а фейсбук очевидно няма да бъде толкова основна част в бизнеса на Зукърбърг. Фокусът сега по-скоро е върху компанията “Мета”, която създава онлайн виртуален свят. В него след време всички потребители ще можем да комуникираме, да работим, да пазаруваме, да се забавляваме.

- Как ще става това?

- Най-вероятно ще ползваме помощни очила, впоследствие може би и лещи, и добавена виртуална реалност, както бе съобщено още в самия ден, в който беше обявен ребрандингът. Вероятно Зукърбърг съвсем скоро ще демонстрира амбицията си в реално измерение за нас, професионалистите.

- Днес хора и фирми правят срещи по скайп, вайбър, фейсбук. Кое е различното при “Мета”?

- Ако сега посредникът към интернет е компютър, таблет, смартфон, скоро целият ни живот ще е в очилата - чрез тях ще се прехвърляме във виртуалната среда на метавселената. Светът, в който ще попаднем, е смесица между реалната среда, в която е всеки от нас, и една обща виртуална, омесени обаче по такъв начин, че буквално можем да видим екрана, на който работи всеки от събеседниците ни, лицето му, мимиките му, реакциите му, жестовете му, кога е изненадан, радостен, учуден, ядосан, разстроен.

- В предварителния ни разговор заявихте, че забитите носове в екраните на смартфоните ще станат по-рядка гледка с “Мета” и постепенно ще изчезнат. Не сте ли прекален оптимист?

- Ясно е на всички, че втренчени в малките екрани на телефоните си, бягаме от природата на обичайното си общуване, работа и забавление. Добавената реалност в “Мета” и оплитането с физическата реалност ще създаде много по-естествен начин за общуване и ползване на технологиите. А смартфонът или айфонът ни няма да е прозорец към интернет, а по-скоро към целия свят около нас.

- Дайте пример, за да е по-ясно на читателите ни.

- Например билбордовете на улицата - в реалността билбордът ще е един и ще е бял, а в “Мета” всеки от нас ще вижда различен билборд в зависимост от онова, от което се интересува, търси и иска да види. Това ще е с благоприятен ефект върху опазването на околната среда. А ние оттук нататък много повече ще инвестираме, ако щете, дори в дигитални облекла, които аватарите ни в “Мета” ще носят, вместо да си купуваме различни костюми за работа и срещи. А текстилната индустрия е сред най-замърсяващите природата производства. Така че един от положителните ефекти на “Мета” е, че ще намали значително природните ресурси, които използваме за целите на ежедневието си, а оттам и вредните емисии.

- Дали метавселената на Зукърбърг ще засегне дистанционното образование и труд?

- При всички случаи предстои огромно, тектонско движение и промяна в начина ни на работа и общуване и то ще е много по-близко до реалното.

- Ще ни отчуждава ли от живия контакт, както сега?
- “Мета” ни предлага възможността да се гледаме в очите, да разчитаме емоции, да общуваме чрез езика на тялото и поведенчески маниери. И това е голямата промяна, която ни предлага.

- Мнозина днес критикуват дистанционното обучение. Каква би била функцията на “Мета” в пандемията и подобни ситуации?

- “Мета” отваря възможност в класните стаи да влязат топпреподаватели, а на лекциите им да присъстват изумително голямо количество ученици и студенти. Това ще поддържа висок стандарта на образованието в училище и в университета.

И ако онлайн образованието не може да замести живата връзка, “Мета” ще позволи да следим реакцията на учениците, как вдигат ръка и задават въпроси, интереса им към темата за дискусия. В това виртуално пространство, което всъщност е огледално на реалността, ще можем да бъдем заедно с тях наистина.

- Занимавате се с дигитален маркетинг. На вас с какво ще помогне "Мета"?

- Работим в екип 40 човека с над 70 компании в двата офиса в София и Велико Търново, а част от хората ни работят у дома. Сред най-големите ни проблеми е невъзможността да се събираме и да правим заедно т.нар. брейнсторминги, или мозъчни тръстове, което да ни позволи да сме гъвкави и креативни, създавайки кампании за нашите клиенти. “Мета” ще ни даде възможността, без значение кой къде се намира, да седнем на една маса, да се погледнем в очите и заедно да разсъждаваме, да създаваме концепции и визии за маркетинговите кампании на нашите клиенти. Това би ускорило начина, по който комуникираме, и ще ни помогне да изграждаме доверие.

- Има ли минуси новата технология?

- Плашещо е количеството данни, които могат да се събират в метавселената. Софтуерът дава възможност за непрекъсната информация какви са усещанията и емоциите ни, как се чувстваме, при това до такава степен, че алгоритъмът в него ще ни познава много по-добре, отколкото ние самите познаваме себе си. Това дава възможност хората да бъдат манипулирани много по-лесно, в случай, че не се заложат строги правила.

- Как седи въпросът с контрола в “Мета”?

- На първата конференция, на която представи новия си продукт, Зукърбърг обяви, че още от ден първи ще са фокусирани върху контрола. И най-вече да не допуснат същите грешки като с фейсбук.

- Това означава ли, че ще има нарушаване на личното пространство например?

- В тези случаи отговорността е при хората, защото сами избираме да използваме ли “Мета”, или не. Като хора, които създават тази “метавселена”, трябва да сме наясно с правилата и отговорностите, които носим.

- За колко време ще бъде внедрена “Мета” в живота ни?

- В момента се инвестират огромни парични маси в тази технология - милиарди от “Фейсбук”, от “Майкрософт”, от “Гугъл”, от множество други компании, които все още не обявяват официално, че работят върху нея. От друга страна, може да се каже, че хардуерът е готов, а вече имаме и колаборация между брандовете “Окулус” и “Рейбан” за очила по заявка на фейсбук. Така че тази технология май вече чука готова на вратите ни.
И другото - да си спомним концерта на Травис Скот миналата година. Там имаше 10 милиона души на виртуалната вселена във Фортнайт. Това е знак, че критичната маса от хора, които ще възприемат тази технология и ще започнат да я използват, е налице. И че “Мета” вече съществува и е част от човечеството. Уъркспейсът на фейсбук - “Хорайзън”, вече е пуснат и всеки притежаващ очила “Окулус” - у нас струват 800 лв. - може вече да работи в метавселената. Въпросът е колко бързо ще стане част от живота ни.

- Пандемията благоприятства ли този процес?

- Коронавирусът определено помага изключително много този процес да бъде по-бърз от споменатите от Зукърбърг 5 години.

- Как ще се впише България в “Мета”?

- България е прочута с изключително бързия си интернет, имаме и много добри програмисти и програмни продукти - така е още от Правец, от времето на комунизма. Затова сега IT индустрията у нас преуспява. Много компании избират да дойдат насам, защото имаме огромен капацитет. Добре сме и в дизайна, и в дигиталния маркетинг. Затова “Мета” е златна възможност пред обществото ни. Ние може да грабнем тази вълна и да изградим продукти, услуги и софтуери, които да бъдат използвани от цялото човечество. Това ще ни позволи да подобрим икономиката си и да изправим страната на крака.

Александър Иванов е роден през 1991 г.

Завършил е Старопрестолна гимназия по икономика във В.Търново и висше образование в Свищов и Пловдив

Работил е в “Софтуни” като образователен директор

В момента ръководи фирма по дигитален маркетинг

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>