Диян Стаматов: Всички обратно в клас – пропуските вече стават непреодолими!

02.12.2021 07:00 Ярослава Прохазкова
Диян Стаматов

Да махнем излишното от програмите, както в Европа, казва директор на 119-о СУ и шеф на съюза на работодателите в училищното образование

 

- Защо призовавате Стойчо Кацаров да върне учениците обратно в училище?

- Заповедта на министъра на здравеопазването вкара учениците от 5-и до 12-и клас от по-голямата част на страната в образователен локдаун, който продължава доста дълго време. Дистанционното обучение през предходните месеци доведе до много дефицити, които в момента се натрупват все повече и повече и изоставането става непреодолимо.

Въпреки че усилията на учителите са големи, въпреки че старанието им е огромно,

възможностите на дистанционното

обучение отдавна са изчерпани

и то няма как да даде каквото и да е на учениците. Поради тази причина е разумно да се направи промяна на заповедта на министъра, за да може учениците да се върнат в училище - или чрез ротация, или изведнъж . Тестванията, които вече месец се правят на малките ученици, показват, че няма положителни тестове. Изводът от това е един - малките ученици не са вирусоносители. При шестте тествания в училището, което ръководя, имаме само два положителни теста. А всеки път тестваме между 450 и 500 ученици.

От друга страна, по различни причини няма яснота за доставката на тестове за големите ученици. Това обаче не може да бъде причина те да не се върнат в училище. Родителите все по-често започват да упрекват ръководството на училището. Със сигурност това се случва почти в цялата страна. Възмущават се защо не правим нищо за възстановяване на учебния процес в нормален режим. Директорът обаче не може да направи нещо, което да противоречи на заповед на здравния министър.

- Какво предлагате?

- Според сегашните разпоредби, за да се върнат, учениците трябва да имат елемент на зелен сертификат. Такъв в нашето училище от 900 ученици притежават 11-12%. След като здравното министерство не успя да осигури тестове за големите ученици, то трябва да измисли друг вариант, за да продължи учебният процес. Ако е ротация, да бъде разрешена максимално скоро. Ако заболеваемостта е намаляваща, каквато е през последните дни, да се върнат всички ученици. Мисля си обаче

как за многолюдна Германия и за нейните деца има

тестове, а за малка България няма

Казват, че има пари, а няма тестове. Дали калпава обществена поръчка, или нескопосаният формат на нейната подредба, или нещо друго е причината?

- Днес и Софийската математическа гимназия след Испанската се опитва да върне учениците, не може ли да се случи това и в 119-о?

- Единичните случаи като тези в Испанската гимназия и СМГ са добър пример. Не трябва обаче да забравяме, че основният принцип в образованието е равнопоставеността - каквото е за едните ученици, такова и за всички. Образованието е безплатно. Училището

не може да призове родителите да събират

пари или да финансират тестове

и това да бъде условие за възстановяване на учебния процес. Директорът не може да призове за това.

Не бива да забравяме, че Испанската гимназия и СМГ са училища с възможно най-високата степен на мотивация на своите ученици и с много висок социален статус. Не така стоят нещата във всяко училище. От родителите, които анкетирахме при нас, не повече от 14% имат готовност да извършат подобен процес, но те самите са с надеждата, че тестовете ще се правят в училище. Но според сегашната заповед това може да се извърши само в лицензирана лаборатория. Ако се предприеме подобна стъпка, това означава да се образуват опашки от ученици по лаборатории, което ще доведе до голямо смесване на групи от различни потоци. Не това е смисълът на подобно упражнение.

- Къде са най-големите пропуски след толкова дълго онлайн учене?

- Ще трябва време, за да стане ясно къде са точно. Старанието на учителите е факт. Желанието да използват различни платформи - също. Компютърните умения и на учители, и на ученици е на висота, но оттук нататък няма как толкова дълго време да очакваме ефективен процес. Европейските страни в последните месеци промениха учебните си планове, беше премахната част от материала, за да може да се учи важното, без излишното. Това трябва да стане и при нас.

- Заговори се учебна година от 1 септември, ще сработи ли?

- За да бъде работещ този вариант, трябва да се направят и други промени. Трябва да се актуализират учебните програми и съдържание. Следващата важна част е свързана с редакция на ваканциите. Добре е да има дълга зимна между Коледа и поне 2 седмици след Нова година. Тогава е най-студено, със замръзнали пътища. Добре е

да се обмисли и т.нар.

изпитна ваканция,

когато да са концентрирани външните оценявания и матурите както в някои европейски държави. При подобна реорганизация ще се спестят средства за гориво в студените месеци. Промяната трябва да се обсъди с родителските организации, които да преценят плюсовете и минусите.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>