Храбрин Иванчев: Новите коли не са по-скъпи - намаляха отстъпките, защото наличните на склад са малко

28.10.2021 16:36 Георги Луканов
Храбрин Иванчев

За някои модели доставките се бавят над 9 месеца, казва председателят на Асоциацията на вносителите

Още акценти от интервюто:

В рамките на следващите 6 месеца кризата с чиповете ще бъде преодоляна

Чака се финално одобрение за екобонус при покупка на нов електрически автомобил чрез евросредства

От 15 до 30% от капацитета на производителите ще бъдат загубени през тази година

Бонуси за нови коли има в 22 държави - членки на ЕС, които успяват
да подменят и модернизират успешно автопарковете си. При нас наобратно, за последните 2 години автопаркът на българите застаря още повече

Не е вярно, че българите имат малко коли. В София са регистрирани над 800 хиляди моторни превозни средства при регистрирано население от 1,2 милиона души

Като общество трябва да разберем, че преходът към електрификация на сектора е необратим. Държавата трябва да вземе мерки той да стане плавно и поносимо за българските потребители

- Г-н Иванчев, ситуацията с пазара на нови автомобили по света и у нас се оказа май по-сложна от тази през миналата година, белязана с началото на COVID пандемията?

- Да, точно така. След като в началото на тази година започна плавно възстановяване на нашия пазар и доста по-бързо такова в много от европейските държави, в края на лятото стана ясно, че веригата на доставки на части за производство на нови автомобили е сериозно нарушена поради няколко различни фактора, включително и пандемията. Това доведе до намаляване на капацитета на почти всички големи автомобилни производители, а някои от тях даже преустановиха работа. Според различни прогнози от 15 до 30% от капацитета на производителите ще бъде загубени през тази година, което доведе и до рязък спад в продажбите на нови автомобили, както и до рязко поскъпване на употребяваните.

- Кога според вас ще бъде решена кризата с чиповете в световен мащаб?

- Това е трудно да се прогнозира, но се приема, че в рамките на следващите 6 месеца кризата ще бъде преодоляна. Първо трябва да се възстанови изцяло производството, а след това да се навакса и с получените вече поръчки.

- Само кризата с чиповете ли е причината за повишението на цените на новите автомобили?

- Няма повишение на цените на новите автомобили, по-скоро става дума за намаляване на отстъпките поради ограничените складови наличности. Това е нормален процес, но не може да става дума за увеличение на цените.

- Имате ли информация по колко се чака средно сега при поръчка на нов автомобил и свършиха ли навсякъде складовите наличности?

- В момента се чака от 2 до 4 месеца допълнително за доставка на нов автомобил, като за някои по-търсени модели на други, по-големи пазари доставката може да достигне и над 9 месеца. Наличностите са ограничени при всички вносители.

- Асоциацията на автомобилните производители в България продължава ли да настоява за въвеждането на екобонуси и в България при покупка на автомобил с електрически мотор. Има ли развитие и разбиране от управляващите по тази тема?

- Да, продължаваме да настояваме, защото ние като общество трябва да разберем, че преходът към електрификация на автомобилния сектор е необратим, както и че държавата следва да вземе мерки този преход да стане плавно и поносимо за българските потребители. Такива бонуси съществуват в 22 държави - членки на ЕС, които успяват да подменят и модернизират успешно автопарковете си. При нас е наобратно - за последните 2 години автопаркът на българите застаря още повече, така че вече средната възраст на нашите автомобили надминава 20 години, както и 70% от автомобилите по нашите улици са на възраст над 15 години. Очакваме финално одобрение и представяне в най-скоро време на скрапинг програма, лансирана от нас идея преди време, която ще се предлага в рамките на новия програмен период с евросредства, като ще дава възможност за субсидия за закупуване на нов електрически лек автомобил, при условие че се върне за рециклиране стар автомобил с ДВГ на възраст над 20 години. (Става дума за екологичен бонус до 10 000 лева при покупка на нов електрически автомобил и връщане на употребяван за скрап - б.р.)

- Как ще коментирате данните на Евростат, че българите всъщност имат много малко коли - 407 на 1000 души?

- Това не е вярно, в София са регистрирани над 800 хиляди моторни превозни средства при регистрирано население от 1,2 млн. души. Сами може да сметнете степента на моторизация, която надминава средноевропейската и даже достигаме върховете на класацията в това отношение, но с много стари автомобили.

- Само повишаването на случаите с COVID в България ли е причината за отлагането на софийския автосалон?

- Да, както и въведените ограничения напоследък, което за нас беше очаквано.

- Има ли статистика у нас за продажбите на нови автомобили с дизелов и бензинов двигател? Какъв е трендът? В Европа дизеловите коли паднаха под 20 процента. (Виж карето.)

- В България съотношението през изминалата година е следното - 47,52 процента са бензиновите продадени автомобили, електрическите и хибридите - 10,98 процента, на газ и метан - 5,61, и дизеловите - 35,90 на сто. Дизеловите автомобили са намалели от 39 на 36 на сто за една година. Трендът е очевиден, но очевидно промяната в България ще отнеме повече време.

Визитка: 

Председател на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП)

Притежава дългогодишен опит в автомобилната индустрия - като изпълнителен директор на “КИА Моторс България”, повече от 19 години. От 16 години той е управител на дилърството на “Субару” в София

През 2007 г. става управител на франчайз подразделението на Europcar в България.

От 2006 г. той е член на съвета на директорите на “Б. Л. лизинг”, а от 2016 г., два последователни мандата, е член на управителния съвет на ААП.

 

Хибридите за първи път са по-популярни от дизеловите коли в Европа

Електрическите и хибридните автомобили набират популярност в Европа за сметка на дизеловите и бензиновите. Продажбите на нови класически хибриди (без щепсели) през третото тримесечие дори надхвърлиха продажбите на дизелови коли за първи път в историята, сочат последните данни на Асоциацията на европейските производители (АСЕА).

С дял от 39,5 процента автомобилите с бензинов двигател остават най-популярни, но и те губят позиции в Европа. Хибридните електрически автомобили, които не могат да се зареждат от контакта, сега са вторият най-популярен тип коли в Европа. Возилата с двигател с вътрешно горене и електрически мотор представляват пазарен дял от 20,7% през третото тримесечие на годината. По този начин класическите хибриди надминаха дизеловите автомобили, които вече имат пазарен дял едва 17,6 процента.

Напълно електрическите коли (BEV) постигнаха пазарен дял от 9,8%, а плъгин хибридите (PHEV) съставляват 9,1% от европейския пазар на автомобили.

Повечето електрически коли тази година са продадени във Франция и Германия. Нарастването на търсенето на превозни средства на ток се оказва най-голямото в Италия.

За България статистиката за чисто електрическите коли сочи ръст от 177,2%, но реално това са едва 219 продадени возила на ток. През третото тримесечие на годината у нас са регистрирани 96 коли на ток, или с 269,2% повече в сравнение със същия период на 2020-а. Заради нищожната бройка преди година това се отчита като рекорден ръст за целия европейски пазар.

Увеличението в България на зареждаемите PHEV хибриди е с 81,8%, или 20 бройки, през третото тримесечие и със 137,9% за 69 коли за първите девет месеца на годината.

При бензиновите автомобили през третото тримесечие са били регистрирани 5500 бройки (-5,5%), а през първите девет месеца на годината - 16 030 (+13,1%). При дизелите за последните три месеца отстъплението е с 2,3 процента, или 889 коли, и 2719 продадени нови дизелови автомобили от началото на годината, или плюс 14,8%.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>