ОССЕ критикува остро полската ТВ за пристрастност в полза на Анджей Дуда

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/8757443 www.24chasa.bg
Полският президент Анджей Дуда СНИМКА: Ройтерс

Полската обществена телевизия ТVP не е изпълнила задължението си по закон да осигурява балансирано и непредубедено отразяване на кампанията за президентските избори в страната, смята Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ).

ТVP е "действала като кампаниен инструмент в полза на действащия президент" и е "отразявала ограничено и често негативно главния претендент", каза на пресконференция във Варшава Томас Бозеруп - ръководител на специалната мисия на ОССЕ за изборите в Полша.
Националният съвет за електронните медии KKRiT не е следил независимо кампанията, "въпреки че има мандат да прави това", каза Бозеруп, цитиран от ДПА и БТА.

ТVP беше многократно и широко критикувана, че е пропагандно оръдие на управляващата консервативна партия "Право и справедливост" (ПиС), от идването й на власт в края на 2015 г.

Смята се, че отразяването по ТVP е било дирижирано от Яцек Курски - член на управителния съвет на медията и бивш политик от ПиС, който се ползва със силната подкрепа от лидера на ПиС и най-влиятелен политик в Полша Ярослав Качински.

По време на кампанията главното вечерно предаване по ТVP "Вядомошчи" представяше сегашния държавен глава Анджей Дуда като достоен държавник, който работи за благото на страната, докато Рафал Тшасковски - кметът на Варшава, и негов главен съперник, беше представян в контекст на лошо управление, шуробаджанащина и причиняване на вреди на полските национални интереси.

Според проучване на фирмата за медиен мониторинг PSMM за сп. "Прес", между 3 и 6 юни във "Вядомошчи" са били излъчени 227 материала за кандидатите на президентските избори.

Материалите за Дуда са били 97, като 94 са били преобладаващо положителни, а три - неутрални.

От 67 материала за Тшасковски, 58 са били критични и нито един не е бил положителен.

В анализирания период има заглавия като "Тшасковски се отказа от честността", "Празните обещания на Тшасковски", "Разточителни заплати за заместниците на Тшасковски".

За Дуда заглавията са с различен оттенък: "Дуда: Залагам на прополска политика", "Положителни ефекти от плана на Дуда".

На 15 юни "Вядомошчи" излъчи материал под заглавие "Ще отмъкне ли Тшасковски 200 милиарда от поляците?", в който медията внушава, че истинската лоялност на кандидата може да е към нещо извън Полша.
Днес специалната мисия на ОССЕ за демократични институции и човешки права посочи също, че в някои материали е имало явни ксенофобски и антисемитски нюанси.

Вчера Дуда спечели първия тур на президентски избори с 43,7 процента от гласовете, а Тшасковски получи 30,3 на сто.
Двамата ще се срещнат на балотаж на 12 юли.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Деца сираци от Северна Корея са живели в България в средата на 50-те години на миналия век. По-късно лидерът на комунистическата страна Ким Ир Сен се разпорежда те да бъдат върнати в родината им. След това следите на момичетата и момчетата се губят. Тайни и малко известни факти се разкриват в току-що миналия премиерата си филм "Децата на Ким Ир

Надя Валентинова е завършила поп и джаз пеене в НБУ като ученичка на поп и джаз певицата Стефка Оникян. През 1999 г. е носителка на втора награда за млад/нов изпълнител на последния официално проведен "Златен Орфей". Има още куп престижни призове. Надя е главен вокалист на хеви-метъл групата "Гранулом", Разполага с 12 различни бленди на гласа си

Таксиииии! Така с айранче в ръка писателят Калин Терзийски се опита рано вчера сутринта да си хване превоз в столицата, видяха го топпапараците на "България Днес". Натоварен с покупки, Терзийски успя единствено да протегне айрана към един от шофьорите, за да привлече вниманието му. Заради липсата на свободна ръка творецът не си сложи маска