Астрономи откриха галактика с една звезда в центъра на Млечния път

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/11867627 www.24chasa.bg
Млечният път СНИМКА: Pixabay

Астрономи са открили в центъра на Млечния път странен обект, наподобяващ миниатюрна спирална галактика, която кръжи около една масивна звезда, пише "Сайънс алърт", позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър астронъми".

Откритието е направено с помощта на микровълновия телескоп АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) в чилийската пустиня Атакама, предава БТА.

Звездата се намира на 26 000 светлинни години от Земята и е около 32 пъти по-масивна от Слънцето. Тя е разположена в огромен диск от въртящ се газ, наричан "протозвезден диск". Дискът е широк около 4000 астрономически единици (1 астрономическа единица се равнява на разстоянието между Земята и Слънцето).

Подобни дискове са широко разпространени във Вселената. Те "хранят" звездите, като помагат на младите светила да натрупат маса.

Обектът, наблюдаван в Млечния път, обаче е доста необичаен. Той прилича на "миниатюрна галактика, която обикаля опасно близо до центъра на нашата галактика", отбелязват астрономите.

Наблюденията показват, че движението на диска едва ли е придало естествената му спирална форма. Според изследователите той по-скоро е оцелял след сблъсък с друг космически обект.

Учените са направили компютърни симулации и са установили, че този катаклизъм вероятно се е случил преди около 12 000 години. Големият обект до такава степен е променил формата на облака прах, че в него са се появили ясно забележими спирални "ръкави".

"Тъй като в центъра на Млечния път има милиони пъти повече звезди, отколкото в нашата част на галактиката, вероятно подобни събития се случват там доста редовно", казва Лу Син, един от съавторите на изследването от Шанхайската астрономическа обсерватория в Китай.

Финансови зависимости са основната причина това ръководство на БФС начело с Борислав Михайлов да са се вкопчили така яростно във властта и да търсят всякакви юридически трикове да протакат делата в съда. Това твърди пред "България Днес" специалистът по спортно право Георги Градев. Михайлов призна в интервю за "Гонг"