Учени създават ембрионални модели със стволови клетки

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/10465071 www.24chasa.bg
СНИМКА: РОЙТЕРС

Учени използват стволови клетки, за да създадат структура, която напълно наподобява най-ранния етап от човешкото развитие и може да се използва като алтернатива за научни изследвания, предаде Асошиейтед прес.

Специалистите от Австрийската академия на науките казват, че лабораторно създадените бластоиди са ефективна и отговаряща на етичните правила възможност за изучаване на човешкото развитие, както и за биомедицински открития, свързани с плодовидостта и контрацепцията, предаде БТА.

Структурите не са ембриони, но въпреки това учените не са ги оставили да се развиват повече от две седмици, като са се съобразили с дългогодишните етични насоки.

Бластоид е модел за бластоцист - съвкупност от клетки, която се формира седмица след оплождането на яйцеклетката и е с дебелината на косъм. Моделите са "фантастична алтернатива" за научни изследвания, тъй като е трудно да се сдобием с дарени ембриони и да ги изучаваме в лабораторни условия, обяснява Николас Риврон, който е от изследователския екип от Австрийската академия на науките.

"Изключително сложно е да се използват човешки ембриони, за да се открият каквито и да било молекули, гени, които могат да ни позволят да разберем по-добре развитието," казва той.

Създадените в лабораторни условия обаче могат да бъдат променяни и изучавани в големи количества. "Това дава възможности за научни и биомедицински открития," обяснява експертът. Данните от анализи на бластоидите могат да се използват за разработване на контрацептиви, които не съдържат хормони.

Постиженията на австрийските учени са подробно описани в публикация в списание "Нейчър". /Т