Дали 20 г. затвор ще спрат такива шофьори да газят хора

https://www.24plovdiv.bg/mnenia/article/11965403 www.24chasa.bg
Мястото на катастрофата

Представата за безнаказаност

започва от масовото игнориране

на “дребни” нарушения

Не, прегазването на двете млади момичета с Ауди Q7 не е като случая с Милен Цветков. Да, вероятно пак има дрога и непукизъм към човешкия живот, но тук липсват и елементарни човешки качества. Шофьорът Георги Семерджиев избягва без да му дреме какво се е случило с двете прегазени момичета. При Милен Цветков поне шофьорът остава и се е поинтересувал от пострадалия. Има и още една съществена разлика – шофьорът, убил двете момичета, очевидно от години проявява пълно презрение към правилата за движение.

Семерджиев има 50 нарушения на пътя. Преди 3 седмици е хванат да кара на амфетамини и метамфетамини. Седмица по-късно бяга при опит да бъде проверен. През 2010 г. скача от 3-я етаж на жилището си, за да избяга от полицаите. Колата, с която е прегазил двете млади момичета, е спряна от движение. Което въобще не го е спряло да сложи фалшиви номера и да продължи да кара. Без шофьорска книжка. Преминава на червен светофар. В колата е имало сигнална синя лампа и полицейска палка, което повдига въпроса дали рискът да спреш на вдигната полицейска палка не е по-голям, отколкото да не спреш.

Сбор от

престъпления

и нарушения

От една страна – браво на полицията, че бързо е разбрала кой е извършителят и го е хванала. От друга страна – що за правна система имаме, за да се позволява на хора седмици след като са били хванати дрогирани, да бъдат оставени да газят хора. Не, няма да стане само с повишаване на наказанията. За много престъпления са го правили и ефект почти няма. Престъпниците масово не знаят какъв е размерът на наказанията. В случая утежняващите обстоятелства са толкова много, че наказанието може да достигне до 20 г. лишаване от свобода. Не е невъзможно, но

трудно ще се обоснове евентуален

умисъл –

когато на извършителя му е било все едно дали ще убие някого, или не. Когато един автомобил е спрян от движение или книжката е отнета и въпреки това водачът продължава да кара, тогава следва да се премине към сериозна наказателна отговорност и за това да се направи широка информационна кампания. Крайно време е да се въведе наказание, състоящо се от ефективно задържане за кратък период от време съпроводено с условна присъда. Краткото задържане често прави по-силно впечатление от дългата условната присъда. А и извършителят да си плати престоя в местата за задържане.

И тук не става въпрос за съчетание от административно наказание и наказателна отговорност за престъпление, а за единно наказание за извършено престъпление. Много пъти съм писал какви мерки би следвало да се вземат при нарушения, при които даже няма пострадали. Тъкмо с тези мерки ще се превентират нарушенията, при които има пострадали:

- Наложените глоби за пътни нарушение просто не се изпълняват. От много време предлагам всеки шофьор задължително да има електронен адрес, на който безотказно да бъде уведомяван за наказанието. Да управляваш автомобил е лицензирана професия, която изисква съответното образование и по-висока степен на ангажираност към закона.

- Глобите да бъдат в размер на процент от застрахователната стойност на автомобила по някой от утвърдените немски справочници – напр. “Шваке”. Определянето става лесно и лесно се компютризира. Какво му дреме

на човек с кола за 400  000 лв. примерно една

глоба от 500 лв.

- Размерът на глобите да се увеличи двойно, но ако се платят в срок, да се плаща 40% от размера им. Това ще е огромен стимул да се плащат глобите, и то навреме.

- Частните съдебни изпълнители да събират глобите срещу добро възнаграждение. Публичните изпълнители си гонят големите приходи и не могат да се занимават със събиране на глоби.

- Увеличаване на наказанията при употреба на наркотични вещества трябва да се базира само на много по-точен количествен анализ и да засяга само тези, които не са предписани от лекар, за които лекарят след преглед е установил, че не могат да повлияят на управлението на автомобила. На практика катастрофи след употреба на наркотици стават след кокаин, метамфетамини и пр., които не се отпускат с рецепта.

- Крайно време е да се сложат много повече камери, които да са свързани с компютърна система и при превишена скорост в градовете и извън тях автоматично да изготвят проект за електронен фиш – нещо, което го има вече в немалко държави. Полицаите все по-малко проверяват по улиците и липсата им се усеща. Но поне да има наблюдатели на камерите на по-проблемните кръстовища.

- В момента полицията игнорира масовото извършване на какви ли не нарушения – велосипедисти и тротинетки карат в насрещното платно и се движат по тротоарите. В парковете колела и тротинетки хвърчат със скорост като по пътищата и правят невъзможно да се разхождат деца. Така се създава масова представа, че законът може и да не се спазва. Което и става. Защо тогава се чудим на станалото?

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Факсимиле на "24 часа" от 10 август 2022 г.

    Само в "24 часа" на 10 август - глад за шивачки, бармани и строители

    Само в "24 часа" на 10 август четете: Според проучване на агенцията по заетостта в 4000 фирми - глад за шивачки, бармани и строители  Комисия се ожали от натиск заради проверки за райски газ, министър отрича Без управленски опит, а само с антитези политици революционери бързо се научават как се пада - интервю с бившия финансов министър от ГЕРБ
  • Слави Трифонов

    Слави Трифонов и двете големи беди на днешна България

    Докато Слави Трифонов беше "просто чалгаджия", образованият елит не му обръщаше особено внимание. После обаче той реши да излезе от телевизора и да влезе в политиката. А там се превърна в обществено опасно явление. Коментар от Александър Андреев за "Дойче веле": Две са големите беди на днешна България: простащината и корупцията