Ген. Румен Миланов: Много интензивно е пламнал автобусът. Затова хората не са успели да излязат

https://www.24plovdiv.bg/mnenia/article/10429988 www.24chasa.bg

Участъкът на катастрофата не е с концентрация на пътни произшествия

Не вярвам истината да бъде заметена под килима

Ген. проф. д-р инж. Румен Миланов е преподавател в три университета: УАСГ, УНСС и УНИБИТ.

Член е на Браншовата асоциация “Пътна безопасност”.

Бил е последователно директор на НС “Жандармерия”, НСБОП и НСО. Специализирал е в Скотланд Ярд.

 

- При такива ужасни събития като катастрофата на автомагистрала “Струма”, едно от първите неща, които хората искат да научат, е за причината или причините. Какви са най-вероятните версии?

- Трудно мога да говоря за версии, защото, за да имаме някакъв ориентир, трябва да се направят няколко бързи експертизи. Те са в следните направления. Първа е автотехническата експертиза. Тя продължава дълго време, но една бърза оценка за състоянието на автобуса може да даде някаква яснота и ориентация за настъпилото ПТП.

След това трябва да се направи анатомичната експертиза от съдебен лекар на починалите пътници. За да се види какви наранявания имат по тялото и т.н. Тази експертиза по принцип допълва автотехническата.

Много е важна и оценката

на противопожарната

защита,

за да се види на какво се дължи този интезивен пламък, който се е появил в автобуса. Защото първоначалните данни показват, че пламъкът наистина е бил много интензивен и заради това хората не са успели да напуснат буса. В такива ситуации всеки пътник гледа да спаси себе си, което е напълно разбираемо като инстинкт.

Така че стоят много открити въпроси и да правим някакви оценки е доста прибързано.

Може да е имало нещо друго, чу се за някакви туби с гориво и т.н. Но нека не смесваме догадките с достоверностите. Разбирам, че хората искат по-бързо да научат причината. Но тя така лесно не може да дойде.

- Чуха се и мнения, че катастрофата е заради некачествено строителство на този участък от пътя. Как ще го коментирате?

- Там е автомагистрала. Тя беше финансирана от предприсъединителните фондове. Контролът беше осъществен от чужда фирма - мисля, че френска. Така че

контролът върху

техническото изпълнение

е бил на високо равнище

Този участък в автомагистрала “Струма” е с по-големи наклони, спор за това няма. В някои участъци има максимален наклон 5%. Което е съвсем приемливо и допустимо за магистрали.Тук възниква и въпросът с каква скорост се е движил бусът, какво е станало с шофьора? Въпроси много. Сигурно е имало и свидетели, които нещо ще допълнят.

Трябва колкото се може по-бързо компетентните органи да дадат един ориентир и респективно, ако има някакви проблеми за организацията на движението, те да се отстраняват.

Още нещо - участъкът не е с концентрация на пътнотранспортни произшествие, въпреки че и това се вкара в публичното пространство. Тази информация за пътната полиция - няма кой по-добре от нея да знае какво е истинското състояние там.

Няма сметка полицията да го крие това нещо, защото малко или много, правилно или неправилно пътните произшествия и последиците от тях се пишат, както се казва, на тяхна сметка.

- Рейсът е изгорял почти напълно. Това до колко ще затрудни разследващите?

- Да, напълно е изгорял и тук възниква този въпрос за силното интензивно горене на автобуса. Затова тази експертиза, която трябва да направи пожарната безопасност, е изключително важна. Да се установи на какво се дължи това интензивно горене.

- Според вас ще бъде ли използвана тази катастрофа за политическо говорене и, още по-лошо - за политически обвинения?

- Не мога да преценя за политическото говорене, но не би трябвало. Тук изниква въпросът за едни дребни политици, където и да са по света, това трябва ли да е повод за политически цели? Има и доста незрели, но човек не може да бъде глупав в понеделник и да стане умен в сряда. Различни хора, различни разбирания.

- От ГЕРБ-СДС вече поискаха оставка на служебни министри. Не е ли малко прибързано?

- Естествено, че е прибързано. Каква е вината на служебните министри било на регионалното развитие и респективно и на вътрешния министър? Този пътен участък е построен, мисля че, през 2006/2007 г.

Толкова прегледи са му правени и по времето на ГЕРБ, и на други правителства. Така че сега такова политическо говорене най-малко виждам, че е доста пресилено.

- Какво очаквате - виновните за катастрофата ще бъдат разкрити, осветени и осъдени, или всичко по стар обичай ще бъде заметено под килима?

- Сега да видим кои са виновните. Ние не знаем кои са те. Сега импровизирам, но ако му е станало лошо на водача?! Получил е инфаркт примерно? Не виждам защо да бъде заметено под килима. Не виждам аргументация за замитане под килима. Кой ще спечели, ако бъде така?

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Ужасните дежавюта продължават със заплахата от ядрено унищожение

    Ужасните дежавюта продължават със заплахата от ядрено унищожение

    След като три години живяхме в дежавю на Черната чума, сега ни се връщат още два мрачни периода от най-новата история на човечеството. Карибската криза и аварията в Чернобил. Украйна праща войски в заразените райони около Припят, за да защитава саркофага на атомната електроцентрала от евентуален саботаж и нахлуване от страна на Русия
  • Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Публикуваме отново най-четените през седмицата анализи, коментари и мнения. Това лично мнение на проф. Огнян Герджиков е № 3 и е четено от 54 148 души. Колкото хората са по-невежи в дадена област, толкова са по-категорични СВЕТЪТ вече не е същият. Той е завладян от пандемия, която тотално наруши неговия ритъм

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо