Ще гласува ли 46-ият парламент вторият проект за кабинет на “Има такъв народ”?
С този въпрос се обърнахме към политолозите Марая Цветкова и Слави Василев. Ето отговорите им.
Има голяма вероятност вторият проект на Слави Трифонов за правителство да не мине. “Има такъв народ” не промениха начина си на действие. Така консултациите между партиите само легитимираха работата на самия парламент, но дискусии за работата на изпълнителната власт по същество нямаше. До момента няма и гаранции, че все пак договореното по време на тези срещи ще се реализира - няма подписани споразумения, нито одобрени подкрепящи партии. Като прибавим и влошените отношения между ДБ и ИТН, ми се струва, че вероятността този кабинет да не получи подкрепа в 46-ия парламент е голяма.
БСП към този момент сякаш изглежда най-удовлетворена, защото на консултациите все пак се постигнаха някакви договорки по икономически и социални приоритети. За мен обаче това е странно, защото
“Има такъв народ”
се определя
като дясна
партия, а БСП
защитава леви
политики.
“Изправи се БГ! Ние идваме!” със сигурност също имат резерви към втория проект на Слави за кабинет. Предложението му за министър-председател е човек, който се е явил на кастинг за политици в риалити шоу. Но пък съображението, че ако не го подкрепят, рискуват резултатите си за следващ парламент, може да ги тласне да дадат вота си за кабинета.
Макар ДПС да странят, едва ли имат нещо против да подкрепят втория проект на Трифонов.
Като цяло “Има такъв народ” не успяха да получат твърдо и окончателно доверието на другите партии, че ако им гласуват кабинета, няма да се прецакат. Защото ако това правителство се провали, кой ще му гласува недоверие? И дали няма да се окаже, че лежи на подкрепата на ГЕРБ и ДПС?
Според мен ситуацията отново е патова. От една страна, България има нужда от правителство. От друга страна, поредицата от издънки, които “Има такъв народ” направи не удовлетворява не само част от партиите, но и част от избирателите му.
В сегашния втори проект на Слави за кабинет има две рокади. Основното възражение беше към Петър Илиев, към когото имаше съмнения за плагиатство. Според мен това трябва да бъде изяснено.
От друга страна, за министър на правосъдието имаме предложен непознат, който придоби известност с няколко скандални статуса във фейсбук, но няма негови публични позиции за съдебна реформа, одобрение или неодобрение за главния прокурор Иван Гешев и т.н. А според мен във втория проект за кабинет трябваше да има кандидати с публично заявена позиция по отделните ресори, за да получат допълнителното доверие на гражданите и за да може да се проследи развитието на тези позиции във времето. Така щяхме да знаем кои са тези хора, а не да ни изглеждат анонимни и като спуснати отнякъде. Видяхме, че в България такъв модел не работи.
Ключово е партиите да започнат да търсят млади кадри с успешна кариера и биография, които предизвикват доверие. Защото практиката до момента си остава или да си разменят партийни кадри по места и не само, или да вкарват в политиката млади, за които нямаме гаранцията, че са самостоятелни и няма да позволят злоупотреби зад гърба им.
Най-благоприятният сценарий е проектът на Слави за кабинет да стане редовен, независимо от недоволството и съображенията на другите партии. Ако мандатът бъде връчен на ГЕРБ, няма да мине, освен ако ИТН не се реши да подкрепи едно такова правителство. Кабинет с мандата на БСП също няма как да стане.
И ако сега парламентът не гласува с мнозинство редовно правителство, отиваме на предсрочни избори, най-вероятно във формат 2 в 1 наесен.
Важно е обаче онези, които искат властта, да могат да я поемат по правилния начин. А ако не са в състояние - да заплатят съответната цена в брой гласове.