Ремонтът на неравния асфалт на магистрала “Тракия” между Опълченец и Стара Загора ще струва поне 60 млн. лева

03.07.2020 15:11 Ваньо Стоилов
На 5 октомври 2007 г. тогавашният премиер Сергей Станишев откри тържествено участъка между Свобода и отбивката за Стара Загора с дължина 23 км. Днес той се нуждае от ремонт.
През август 2003 г. строителният министър Валентин Церовски (днес покойник) инспектира строителството между Оризово и Стара Загора.
Преди 13 г. строителите на магистрала “Тракия” отчетоха, че полагат на час по 200 тона асфалт.

При строителството на лот 1 са участвали около 230 подизпълнители

До месец ще бъде готов проектът за цялостен ремонт на отсечката между село Опълченец и Стара Загора на магистрала “Тракия” - между километър 156, откъдето започва област Стара Загора, до километър 208 на изток, където е отбивката за областния център.

По предварителна информация изпълнението на този проект ще струва най-малко 60 млн. лева.

Но дали и кога то ще започне, зависи от това дали държавата ще успее да осигури финансирането на ремонта. Той се налага заради възникналите неравности по пътното трасе - на много места асфалтът е на вълни. Заради това преди 3 години на част от този участък - между километър 168 - връзката с магистрала “Марица”, до километър 208, бе наложено ограничение на скоростта до 90 км/ч. Засега то е до 31 декември, но при необходимост този срок ще бъде удължен.

Ограничението се налага, защото при по-висока скорост автомобилите могат да се повредят или дори да изхвърчат от пътното платно, обясняват от Пътната полиция. Униформените в Стара Загора следят с мобилни камери дали на тези 40 километра, за които важи ограначението, то се спазва.

В края на юни от ОД на МВР в Стара Загора съобщиха, че от началото на годината на магистралите “Тракия” и “Марица” с камери за контрол на скоростните режими на територията на областната дирекция на полицията са установени 4439 нарушения, без да се уточнява точно колко са те на въпросния участък. И предупредиха, че

в летните месеци

контролът ще

бъде засилен

За миналата година обаче само в 37-те км с ограничение от 90 км/ч мобилните камери на КАТ са засекли 8442-ма да карат с поне 100 км/ч. Дирекцията разполага с 2 преносими камери и една тринога.

Тази част от магистралата, която “се нагъна”, е известна като лот 1 и струва 148 млн. лева. Част от него - между Оризово и Чирпан, бе открита през юли 2006 г.

Последната 23-километрова отсечка от лот 1 - между село Свобода, Чирпанско, и Стара Загора, бе пусната в експлоатация от премиера Сергей Станишев на 5 октомври 2007 г. Главен изпълнител на лота бе сдружението на фирми “Рънуей БГ”, в което основна роля се падаше на старозагорското дружество Пи Ес Ай. Гаранционният срок на този обект отдавна е изтекъл - той бил 10 години за съоръженията по пътя, и 5 години - за асфалта. През този период поне такива драстични проблеми не са възниквали.

През 2007 г. “24 часа” писа, че в отсечката Свобода - Стара Загора е постигнат рекорд, като на час там средно се полагаха по 200 тона асфалт, а за 7 месеца общо в тази част от магистралата бяха положени 330 хил. тона. С днешна дата не е ясно дали това бързане не е причина за сегашните проблеми.

Още тогава стана ясно, че в различните етапи на строителството на лот 1 са участвали около 230 подизпълнители, включително фирми от Гърция и Турция. Гърците са участвали при земните работи, а турците - при подготовката на фракциите от трошен камък, положени в основата на пътя.

Специално за “24 часа” участници в строителството уточниха, че на този участък от магистрала “Тракия” не е полагана пепелина - отпадък от подземните рудници на “Марбас”, която от години бе складирана на огромни купчини между село Радиево и Димитровград.

По-късно тя наистина е извозена и положена в основата на магистралата, но в района между Стара Загора и Нова Загора, чийто изпълнител бе фирма “Трейс”. Точно този участък сега е в много добро състояние и няма проблеми, казват строители на пътища.

Две години след

като бе пуснат

лот 1, се заговори,

че предстоят

пътни драми

и че асфалтът става на коловози заради скрити дефекти в основния проект, който бил още от 1998 година, но въпреки това се работело по него.

Заради тези дефекти строителите били принудени да правят компромиси с качеството. Тогава експерти обясниха, че по този проект например пръстта на трасето не се изгребвала докрай и не се стигало до стабилна основа. Така и не се намерили допълнително пари за това.

По тази причина подпочвените води лесно превръщали в каша пръстта под камъните, върху които бил положен асфалтът, и трасето лесно можело да хлътне.

Други от От страната и света

Скандал в Гелеменово:"Напоителни системи" спря укрепването на дигата и сигнализира прокуратурата

Скандал се разрази след наводнението в село Гелеменово, където по-рано днес частичното бедствено положение бе отменено. В нощта на Коледа реката там преля над дигата и наводни няколко къщи и дворове

Вижте блокадата от гръцка страна на Кулата - Промахон, запалени са огньове (Видео)

Блокадата на фермерите по гръцко-българската граница продължава и в късните часове. Протестиращите продължават да са блокирали пункта Промахон - Кулата

Майката и детето, починали при удара с влак, щели да събират отпадъци - да изкарат пари за имения ден на бащата

Две жертви при тежък инцидент на жп прелез в Сливен. Майка и 4-годишното ѝ дете загинаха, след като влак удари каруцата, в която пресичали релсите

След 30 г. първо бебе изплака в италианско село - Лара е новият талисман на Паляра дей Марси

Италия е сред най-засегнатите държави в Европа по спад в раждаемостта В Италия, където статистиката за раждаемостта звучи от година на година по-депресиращо

Почина уважаваният д-р Цанко Мичев, изродил хиляди деца във Варна

На 84 години почина д-р Цанко Мичев – дългогодишен акушер-гинеколог и изтъкнат лекар от Варна. Новината бе съобщена от близките му. В дългогодишната си практика той е изродил хиляди деца в района

>