Капка розово масло, добавена към шоколад, превръща две сестри в успешни предприемачи

06.05.2020 15:38 Албена Арабаджиева
Росица Паунова-Длъгнекова и сестра и? Ина Абаджиева са създателките на първия шоколад с розово масло в България.

С идеята с Росица и Ина печелят 100 хил. финансиране от ЕК

Една капка розово масло е достатъчна, за да превърне обикновения шоколад в деликатес и една идея - в успешен бизнес. На тази рецепта залагат сестрите Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева преди 8 години, когато основават компанията си Rosey's mark.

Тя е единствената, специализирана да предлага под една марка различни продукти с роза. Те са разделени в четири направления. Шоколадът с розово масло е три вида - черен, млечен и бял. Предлагат сладко само от розови листенца или в комбинация с ягоди или малини, както и зимен конфитюр. Имат розова вода за готвене, както и два вида чай - от розов цвят или от лавандула.

Последният продукт е единственият, който прави изключение от останалия асортимент. “Включихме го, защото лавандулата расте рамо до рамо с розата и двете са етерично-маслени култури и имат сходни качества при влагане в храни”, пояснява Росица Паунова.

Именно ядливите свойства на розата са нещото, върху което е изградена концепцията на компанията. Освен че притежава нетипичен флорален вкус, цветето попада в категорията функционални храни. Те носят допълнителна полза за организма отвъд хранителните стойности. Нещо, което бабите ни със сигурност знаят, е, че сладкото от рози ускорява храносмилателните процеси и метаболизма, затова то е търсено от хора с такива здравословни проблеми. В козметиката пък розовото масло е използвано заради друго свое свойство - спомага за забавянето на стареенето на клетките. Заради това то се използва и в хранителни добавки и фармацевтичната индустрия. Идеята на двете сестри е тези полезни свойства да достигнат до хората чрез храната по един много по-лек и балансиран начин.

Росица и Ина съзират потенциала на тези нишови продукти преди 8 години, след като завършват висшето си образование. Специалностите на двете се допълват - Росица следва бранд мениджмънт в Италия, където научава как се изгражда добавена стойност и как се развива маркетинг стратегия, а сестра ѝ - международни икономически отношения, заради което поема търговската част на компанията.

“И двете

искахме да

се занимаваме

с нещо, което

да показва

хубавите неща

на България,

особено пред

чужденците

Всичко започна като студентско проучване, в което осъзнахме, че розата е нещо като премиум суровина от България, но в действителност много малко хора по света знаят за нея и особено за ядливите ѝ свойства”, разказва Росица.

В началото започват да разработват идеята си абсолютно сами с лични спестявания, създават опаковките на първите си продукти и договарят производството им. Едва в последните няколко месеца започват да работят с външни партньори, които поемат организацията на производството и дистрибуцията.

През 2018 г. Rosey's mark получава първото си външно финансиране - компанията спечелва безвъзмездно 100 хил. евро грант от европейския акселератор KATANA. Той е финансиран от Европейската комисия по програма “Хоризонт 2020” и подкрепя иновативни бизнес начинания точно в сферата на земеделието и функционалните храни. Rosey's mark успява да стане един от 10-те проекта, подкрепени от ЕК, и единственият от България.

Първото направление, в което сестрите влагат средствата, е инвестиция в оборудване за производство на собствена линия сладка с авторска рецепта. Второто е

засилване

на онлайн

присъствието

на марката,

разработване на изцяло нов сайт с авторско съдържание, което да работи и като онлайн магазин. В момента обаче тази опция не е достъпна, тъй като сестрите са в период, в който балансират между предприемачеството и семейството си - и двете наскоро стават майки. Затова те прехвърлят част от оперативните дейности, но са се погрижили продуктите им да присъстват в няколко други онлайн магазина и във физически търговски обекти, специализирани за натурални и биохрани.

Главната им цел обаче е да достигнат 90% износ. “Преди реорганизацията и коронавируса имаше пазари, които поръчваха малки количества от нас - Англия, Италия, Естония, Япония. Нашата цел обаче е да стигнем до по-съществени обеми на ключови пазари”, казва Паунова.

Научноизследователската дейност е следващата им цел - от една страна, разработката на нови продукти. “От друга страна, ни се иска да обединим усилия с науката, за да докажем функционалните свойства на розата. За съжаление, в България не намираме официални и представителни изследвания за тях”, твърди Росица, която вярва, че такива проучвания ще убедят потребителите в ползата от техните продукти.

Жените вече са направили първа крачка в позиционирането си на пазара, като защитават шоколада с рози като полезен модел. Това е еквивалент на патентна защита за рецепти на хранителни продукти. Техният е първият шоколад изобщо патентован в България. А причината е, че скоро след излизането му на пазара конкуренти започват да пускат подобни продукти. Със защитата Росица и Ина искат да докажат, че те са първите, които добавят розово масло в шоколад.

Голямата идея зад компанията на сестрите е да придадат на цялата традиция, свързана с розата в храната, модерен облик и да я направят приложима и по-привлекателна за космополитния човек с вкусове от различни кухни.

Затова в сайта им е поместен кулинарен блог с всякакви рецепти с рози. “Работим с жена нутрициолог (специалист, занимаващ се с различните аспекти на храненето - бел. ред.), с която разработваме рецептите, след което тя ги приготвя и ги снима. Четем много, проучваме международни източници на рецепти, използваме идеи от арабската, индийската, турската кухня и ги адаптираме по съвременен начин. Те също използват роза и розова вода в ястията си”, разказва Росица. И двете обичат да готвят любителски и

семействата им

често са първите

дегустатори на

експериментите

Противно на очакванията в блога са поместени и рецепти на солени ястия. Една от тях е вдъхновена именно от индийската кухня - пилешко, мариновано с подправки и роза. Друга пък е взаимствана от топготвача Джейми Оливър, който приготвя сос с домати, люти чушки и рози, който се добавя към печено месо. “Най-важното е розата да се дозира по правилния начин, не трябва да се прекалява, трябва да е само щипка усещане, защото иначе става неприятно”, признава Росица.

За приготвянето на рецептите от блога у дома сестрите предлагат розовата вода - последния им продукт. Тя е концентрирана и може да се добавя в трапезна вода като напитка или към различни ястия. Досега розова вода специално за влагане в храни не е бутилирана у нас. На пазара има вода с малко роза за директна консумация, но това е друг тип продукт, уточнява Паунова.

А1 Wallet

Един от най-удобните начини за плащане онлайн е дигиталният портфейл A1 Wallet. Той e безплатно мобилно приложение, с което смартфонът става портфейл. С него може да се плаща безконтактно на POS терминал, да се изпращат и получават пари между потребителите в приложението безплатно. Позволява съхраняване на карти за лоялност в електронен вид и информира потребителя за промоции в търговски вериги. A1 Wallet категоризира разходите на потребителя и така помага за управление на личния му бюджет.

Други от От страната и света

Само в "24 часа" на 20 декември: За GenZ Дядо Коледа е скучен, Чичо Гринч - кисел, но спасява купона - съботен очерк

На 20 декември в "24 часа" четете: Внимание! Черен лед по пътищата в най-натовареното време по празниците За GenZ Дядо Коледа е скучен, Чичо Гринч - кисел

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

24-годишната Мария е починала внезапно в Благоевград от белодробна емболия

Внезапно починалото 24-годишно момиче в Благоевград снощи никога не е пушило и употребявало алкохол, каза пред "24 часа" лелята Зорница Трушева. Жената е категорична

>