Балканите са задният двор на Мюсюлмански братя за експанзия в Европа. Окопават се и в България

21.12.2025 13:11 Мохамед Халаф
Опитват ли се Мюсюлмански братя да радикализират мирните български мюсюлмани?

Това е третата част от поредицата ни за ислямистката организация Мюсюлмански братя, която Тръмп обяви за терористична. В първите две ви разказахме за влиянието им в САЩ и в Европа

Европа обърна повече внимание на Балканите като източник и таен път на мигранти и пренебрегна факта, че те са резервоар на религиозен екстремизъм и нарастващо влияние на политическите ислямски течения, подкрепяни от Турция и Катар. В резултат на това нейната стратегия за противодействие на ислямския екстремизъм беше твърде слаба, за да я защити от трансграничния ислямски тероризъм.

Балканските държави играят ключова роля в международната програма за подпомагане на движенията за политически ислям, тъй като са слабото звено на Източна Европа. Особено османската колониална история е допринесла за укрепването на влиянието на Анкара и нейния съюзник Доха, които играят ключови роли в  културната и социалната сфера в региона, което пък повдига въпроси относно независимостта на вземането на решения на Балканите. Външното финансиране, предоставено от Турция и Катар в балканските държави, играе много важна роля в разпространението на политическия ислям на Стария континент до такава степен, че мнозина са започнали да разглеждат тези страни като задния двор  на екстремизма в сърцето на Европа.

Според редица експерти по ислямските движения, началото на Движението на мюсюлманските братя се поставя в Босна и Херцеговина и  в Източна Европа, с основаването на Асоциацията на мюсюлманската младеж от бившия босненски президент Алия Изетбегович. Впоследствие влиянието на групата се разраства и в останалата част от Балканите.

Трите най-големи мюсюлмански групи са концентрирани в Босна и Херцеговина, като повечето от мюсюлманите там са от славянски произход, които са приели исляма през последните векове, има и редица хора от турски, арабски и друг произход. Босненските мюсюлмани наброяват около два милиона от общо четири и половина милиона души население.

Втората по големина мюсюлманска общност е в Косово, с общо население от около 1,2 милиона души, а третата е в Македония, разделена между македонски мюсюлмани, които наброяват около 100 000 души, половин милион албанци и 100 000 турски мюсюлмани. В допълнение към тези големи групи има и други мюсюлмани, разпръснати из Черна гора, чийто брой се оценява на няколко десетки хиляди, и около 100 000 други мюсюлмани от ромски и други етнически групи, разпръснати из различни региони, градове и села на бивша Югославия.

Както Турция, така и Мюсюлмански братя се опитаха да разширят влиянието си в Косово и на Балканите като цяло, на фона на чувството за несправедливост, изпитвано от мюсюлманското мнозинство в Косово. Десетки джамии бяха разрушени по време на войната и не са възстановени, докато огромна католическа катедрала беше построена без никакви проблеми, въпреки че християните съставляват едва 3% от общото население на Косово.

Чувството на горчивина и религиозно преследване, изпитвано от мюсюлманите в Косово, помогна на определени сили, които се представят като защитници на правата на мюсюлманите по целия свят, да постигнат политически и икономически ползи за сметка на интересите на балканските народи. Култивираната религиозна и етническа омраза и недоволство проправиха пътя на Мюсюлмански братя да установят силно присъствие в Косово, което групата считаше за нова стратегическа дълбочина и тил, в който да се оттегли в случай на криза и неуспехи.

Групата засили присъствието си там по време на годината, в която беше на власт в Египет, като изпрати членове на Мюсюлмански братя да работят и да стартират инвестиционни проекти и благотворителни и хуманитарни организации, а имаше и обмен на посещения между имами от Косово и проповедници от Братята.

Косово, съседна на Турция страна, се превърна в готова арена за приемане на бегълци от Братството и издирваните му лидери, благодарение на присъствието и влиянието на групата там, тъй като тя вече беше положила солидна основа, която им осигуряваше безопасно убежище и добри възможности за работа.

България: Дълбоката тайна

България като една от важните балкански държави, където има голямо мюсюлманско население от турски произход и помаци или както ги наричат хората български мохамедани ( около един милион общо)  не може да не заема значително място в  глобалните планове на Мюсюлмански братя и другите организации от политическия ислям. Различни български експерти, които изследват тази тема, цитират доклади  на специалните служби, които потвърждават присъствието на клетки, свързани с британския център на тази група. Братята имат и други такива в много европейски страни, най популярните са в Австрия и Германия и към тях са прикачени много други организации в отделни провинции.

В повечето анализи на българските и европейските служби за сигурност се подчертава, че групите на политическия ислям увеличават своя потенциал и територията на своята дейност. Според доклад на американския държавен департамент от средата на 90-те години Мюсюлмански братя правят опити да пробият в християнски държави с  компактни маси от мюсюлманско население. Като пример се посочва Босна, но същият модел беше приложен и в България, Косово, Албания и Македония.

Мюсюлмански братя създават чрез арабските студенти  редица благотворителни фондации и започват своята дейност по привличане на младежи сред мюсюлманското население. Създават се и културни центрове предимно с цел да се привличат тийнейджъри и  младежи за изучаване на арабски език и история и на ислямския шериат в някой от арабските страни, предимно в Йордания , Саудитска Арабия и Кувейт. Тези институции са под контрола на  Мюсюлмански братя.

Таен доклад на американското посолство в София от 2005 г.  подготвен от  тогавашния посланик Джон Байърли и изтекъл в Wikileaks разглежда опасността от ислямски екстремизъм в България. Докладът добре обрисува разпространението на исляма в България и различните групи, които изповядват тази религия: етнически турци, "потурчени" роми-мюсюлмани, етнически българи-помаци. Най-интересната "таргет група" за ислямските фундаменталисти е именно общността на етническите българи-мюсюлмани, които живеят компактно в Родопите и Югозападна България. Причината да се отделят най-много пари за разпространение на фундаментализъм именно сред тях е, че те изглеждат доста "по-европейски" от турците и ромите "заради техния външен вид на светлокожи европейци". Докладът сочи, че  помаците живеят твърде консервативно и сривът на държавността след промените ги е маргинализирал в българското общество, където те не могат да намерят реализация. Именно тези фактори превръщат помашката общност в особено предпочитана и податлива на външни религиозни влияния, сочи анализът на посланика. Докладът му обяснява границата между традиционния толерантен ислям в България и вносните екстремистки тенденции, идващи главно със завръщащи се от обучение в арабските страни студенти по ислямско богословие. Стига се до истински "културен шок". "Някои градове в помашките региони на Родопите са се превърнали в „селища с две джамии" - нови, финансирани от чужбина, се състезават за молещи се с традиционните места за молитва." – пише американският посланик. Докладът препоръчва на властите да субсидира ислямското образование, защото това ще намали влиянието на ислямския екстремизъм в България.

Нашествието на ислямистите

Първите групи емисари от различни ислямски фондации , повече от които принадлежат към Мюсюлмански братя, пристигнаха в България след демократичните промени. Голяма част от тях са свързани с благотворни ислямски фондации от Кувейт - Обществото за социални реформи, което се финансира от клон на Мюсюлманското братство в Кувейт, Фондацията за ислямска помощ (Саудитска Арабия), Ислямското общество „Уакф ислами" и други, Те се възползваха от политическия хаос след падането на комунизма да се установят в градовете и селата с мюсюлманско мнозинство, за да разпространяват  ислямска пропаганда, да формират клетки на братството. Те раздават финансови  дарения на бедните, за да привличат поддръжници и членове, създават  религиозни групи под прикритието на културни и благотворителни дейности.

Първите им дейности бяха съсредоточени в организирането на курсове по арабски език и изучаване на Корана в районите, населени с български мюсюлмани. Раздават се големи суми за строеж на джамии и купуване на сателитни приемници, даващи възможност да се гледат телевизионни програми от мюсюлманските държави. Само в Родопите са изградени повече от 1000 нови джамии, като общият им брой значително надминава този на църквите. Повечето от тези секти са настроени крайно екстремистки и проповядват джихад срещу неверниците. Емисарите им успешно се внедряват в областните джамийски настоятелства и вербуват голям брой имами. Някои от тях са финансирани от фондацията на Управлението по религиозните дела на Република Турция "Дианет Вакфъ". В края на 1993 г. регистрираната през същата година фондация "Ал Уакф Ал Ислями" сключва договор с Главното мюфтийство на мюсюлманите в България за "съвместна дейност в сферата на образованието на духовните мюсюлмански училища". Фондация "Иршад" също се появи по това време и започва да издава фундаменталистка религиозна литература, провежда курсове за изучаване на Корана и се опитва да изземе функциите на официалните органи на мюсюлманското вероизповедание.

Радикални ислямистки сайтове

Радикалният ислям според Проф. Симеон Евстатиев няма сериозна почва в България. Той коментира съществуването преди години на радикални ислямистки сайтове. По думите му България наред  с много други страни е обект на различни ислямски групи които имат активна дейност в социалните мрежи, защото българските мюсюлмани са част от една по-глобализирана, транснационална мрежа от връзки, не само с близкоизточните мюсюлмани, но и със своите европейски единоверци", обяснява Евстатиев и допълва, че част от мюсюлманските религиозни виждания в Европа са доста радикални. Затова и, според него, едно от основните предизвикателства пред съответните български институции е да засилят своя контрол в мрежата, за да бъдат нашите граждани  по-малко податливи на радикални течения. По думите на Евстатиев това е един положителен модел, който България може да даде на Европа, тъй като в нашата страна единното лидерство в религиозните общности "все още го има", докато европейското мюсюлманско пространство е фрагментирано.

Въпреки че няма достатъчно конкретни доказателства и индикации за присъствието на Братството в България, тъй като то действа много тайно, далеч от погледа на службите за сигурност, въпреки това е отбелязано, че чуждестранни организации и институции, свързани с международната организация „Мюсюлмански братство", поддържат отношения с други институции и сдружения, които оказват значително влияние върху политическия и религиозния контекст в страната. Във всички дискусии е доказано, че Турция и Партията на справедливостта и развитието оказват значително влияние върху ислямските организации, както е случаят и в други балкански страни и в Европа. Експертите описват влиянието на Турция върху мюсюлманите в България като институционално и систематично.

Сложна и обширна мрежа

Мюсюлманските братя са изградили сложна и обширна мрежа в Балканите и Източна Европа, които все още са обременени от интелектуалното и културно наследство на османския колониализъм, превръщайки балканските държави в ключови участници в международните програми в подкрепа на политическия ислям.

Турция, която се стреми да разшири влиянието си в повече от една посока – от южната част на Кавказкия регион до Източна Европа и Балканите, играе важна роля под прикритието на хуманитарни, социални и свързани и строителни дейности, за да консолидира влиянието на политическите ислямистки групи в този регион, на който Европа не е обърнала достатъчно внимание, за да спре възхода на екстремизма, който се засили значително през последното десетилетие и беше особено очевиден в Ирак и по време на войната в Сирия, където въоръжени групи от Балканите се присъединиха към ИДИЛ и Ал Кайда.

Анализатори твърдят, че финансовата подкрепа, предоставена от Турция и Катар на тези групи на Балканите, е изиграла много важна роля в разпространението на политическия ислям на Стария континент и че тези страни са се превърнали в „задния двор за разпространение на екстремизма в сърцето на Европа".

Анкара е проникнала успешно в институциите и общностите на Балканите, като се е възползвала и от колониалното наследство на Османската империя в региона, за да подкрепи политическите ислямистки движения и да укрепи присъствието си.

Страни източник на мигранти

Европейските институции и агенции третират балканските държави като източник на мигранти, въпрос, който заема голяма част от вниманието на Европа, като пренебрегват факта, че те са голям резервоар и източник на екстремизъм и антидемократична идеология.

Европейският отговор на трансграничния екстремизъм не разполага с ясна и решителна стратегия, въпреки че изследователски центрове, специализирани в ислямски групи и екстремизъм, са предупреждавали за предстояща заплаха от Балканите и че Турция работи за укрепване на политическите ислямистки движения в тези страни.

Европейските изследователски центрове многократно са предупреждавали, че очевидната опасност, която представляват салафитските джихадистки групи, може да бъде преодоляна, защото е известна и защото тенденцията е разкрита. Според тях обаче най-опасната заплаха е политическият ислям, воден от Мюсюлмански братя, който се крие зад фасадата на сдружения и благотворителни организации и използва лицензирани джамии като платформи за разпространяване на реч на омраза и насърчаване на екстремистка идеология. Те също така подчертават, че тези групи използват дискурс, характеризиращ се с двуличие.

Експерти и изследователски центрове представиха проучвания за възникването и развитието на политическите ислямистки движения на Балканите, по-специално в Босна и Херцеговина и Източна Европа, през последните десетилетия, с появата на интелектуален център за Мюсюлманското братство с повече от един фронт и повече от едно име.

Едно от тези сдружения е Асоциацията на мюсюлманската младеж, основана от бившия босненски президент Алия Изетбегович, която впоследствие разшири влиянието си в останалата част от Балканите. Босненските мюсюлмани наброяват около два милиона от общо четири и половина милиона души население.

Хуманитарни организации или тероризъм

Най-голямата мюсюлманска общност е в Косово, с общо население от около 1,2 милиона души. Третата е в Македония и е разделена между македонски мюсюлмани (около 100 000), половин милион албанци и 100 000 турски мюсюлмани, докато други групи са разпръснати из Черна гора и различни югославски региони, градове и села.

Уебсайтът Eurasia Review подчерта разпространението на политическия ислям и религиозните групи и тяхното проникване в социалната структура на балканските държави под прикритието на общностна и хуманитарна работа и партньорства за развитие, добавяйки, че целите са чисто политически и че обявените заглавия са само прикритие.

Уебсайтът посочва, че Сърбия, Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Северна Македония, Косово и България са страни на значителни опити за укрепване на  присъствие на ислямски политически групи, подкрепяни от Катар и Турция, като тези екстремистки групи се възползват от дълбоката икономическа криза и политическите напрежения, които преобладават в бивша Югославия през последните две десетилетия на миналия век (20-ти век), особено условията след войната в Босна и Херцеговина и Косово.

Анализът отбелязва, че неправителствените ислямски хуманитарни организации по-късно са били идентифицирани като центрове за финансиране на тероризма. Те са инвестирали милиони долари за създаване на мощна пропагандна инфраструктура, която улесни разпространението на радикална идеология и положи основите на дискурси на насилие и омраза, като допринесоха за подклаждане на различни религиозни конфликти в Босна, Косово, Албания и Северна Македония.

Активистите, наети и финансирани от тези организации, се фокусираха върху организирането на религиозни курсове и лекции в различни държави на Балканите с мюсюлманско население, като използваха университети и места за поклонение, за да разпространяват екстремистка реторика.

Тези дейности се засилиха през последното десетилетие с появата на екстремистки организации в Близкия изток, по-специално в Сирия и Ирак. Например, през юли 2012 г. ислямската общност в Косово разпореди организирането на седмични лекции в джамиите в страната, доминирани от такфиристка реторика и призиви за „джихад" в Леванта.

Според циркулярно писмо, издадено от групата, 800 имами в Косово изнесоха лекции на тема „Левант". След тези лекции нова вълна от доброволци от Косово се отправи към войната в Сирия, „за да освободят святата земя или да умрат в името на Бога".

През този период на преден план излезе и реториката на Ислямския форум (движението на Мюсюлманското братство в Косово), което продължи да подклажда и разпространява екстремизма, доктрина, обща за Братството като цяло.

Асоциацията за култура, образование и спорт (AKOS), която има връзки с Федерацията на ислямските организации в Европа (FIOE), организация на Братството със седалище в Брюксел, имаше най-значително влияние, въпреки че е сравнително малка организация.

Чрез своето онлайн присъствие на уебсайт, посещаван от няколко хиляди души, тя служи като портал за привличане на хора към радикални ислямски течения и разпространяване на идеологията на политическите ислямистки групи.

Проучване, изготвено от Европейския център за борба с тероризма и публикувано в края на миналата година, се позовава на усилията на Турция да проникне постепенно на Балканите чрез икономически споразумения и инвестиции в различни области, включително енергетика, военни въпроси, недвижими имоти и образование. През април 2020 г. албанският парламент одобри споразумение за военно сътрудничество между двете страни, което включва значителна финансова подкрепа за въоръжение и изграждане на албанската армия.

ِАнкара се фокусира върху социалните, образователните и културните аспекти в контекста на проникването и подкрепата на проекта на Мюсюлманското братство на Балканите, който е една от вратите за проникване в социалната структура на страните в региона.

Най-известният от тези портали е строителството и реновирането на исторически джамии. През 2019 г., с огромна финансова помощ от Турция, Босна отново отвори джамията Аладжа почти 30 години след като тя беше разрушена по време на войната за отделяне от Югославия през 90-те години. През 2015 г. турският президент откри огромна джамия в албанската столица Тирана, чието строителство е струвало около 30 милиона долара.

В резултат на бурната дейност на политическия ислям с подкрепата на Турция и Катар, съюзът между религията и политиката се засили повече 20 години след края на войната в Босна, като духовниците придобиха значително влияние върху политическата елита и политическите решения на балканските правителства.

Освен това Анкара има по-пряко политическо влияние чрез партията „Беса", център-дясна политическа партия, създадена през 2014 г. Тази партия отрича да е финансирана от Турция.

Последни проучвания показват, че турското влияние на Балканите е  предоставило и жизненоважни възможности на катарски неправителствени организации да използват своите инструменти, за да получат достъп до региона. Катарската благотворителна организация Qatar Charity, например, играе тази роля от десетилетия чрез своите дейности в региона и от 2002 г. има главни офиси в Албания и Косово. Офисът на Qatar Charity в Косово е най-големият на Балканите и осигурява вътрешни инвестиции на стойност 68 милиона долара. Религиозните и културни центрове получават най-голямата част от подкрепата за различни каузи, като помощ за бедните или осигуряване на вода, храна и основни продукти от първа необходимост.

Крайните елементи в Косово  са били активни в насърчаването на жителите на Косово да участват във войната в Сирия и Ирак. Затова през юли 2012 г. ислямската общност в Косово разпореди да се проведе проповед (седмична петъчна лекция) във всички джамии в Косово. Според потвърдени данни  800 имами в Косово изнесоха лекция на тема „земята на Шам". След тази лекция нова вълна доброволци от Косово заминаха да се сражават там . Дори синът на муфтията на Косово отправи публичен призив да се отиде в Сирия, „за да се освободи святата земя или да се умре в името на Бога".

Сред дъщерните организации на „Братята мюсюлмани" в Косово е Ислямският форум на Косово, който подклажда омраза и религиозна нетърпимост и развива очерняща пропаганда срещу известни национални личности. Според някои анализатори Ислямският форум на Косово представлява идеологията на Мюсюлмански братя в Косово.

Ислямското движение „Обединени – ЛИПСА" е „първата фундаменталистка ислямска партия на Балканите". Доклад, публикуван от съвместен проект между GLOBSEC и Counter Extremism Project (CEP), изготвен от Андрей Маринович, Мартина Валочякова и Виктор Сакс, разглежда дейността на Мюсюлманското братство и неговите клонове в Босна и Северна Македония. Докладът сравнява напредъка, постигнат от политическия ислям в двете европейски страни, където положението на мюсюлманите е напълно различно: малко мнозинство в едната страна и голямо малцинство (около една трета) в другата. 

Северна Македония:„Ислямът в Европа - опасност или спасение"

Една от видните организации в Северна Македония, свързана с мрежата на Братята, е Форумът на европейските мюсюлмански младежки и студентски организации (FEMYSO), чиято добре известна подгрупа е Форумът на ислямската младеж (FRI) със седалище в град Тетово. Младежкият форум има много последователи в социалните мрежи, особено в YouTube, Facebook и Instagram. Организациите се опитват да бъдат предпазливи в отношенията си с Братството. Например, както обясняват авторите, „уебсайтът на Форума на ислямската младеж съдържа само една статия за живота и делото на основателя на Мюсюлманското братство Хасан ал-Банна. Дейността на Форума на ислямската младеж е насочена предимно към образование и хуманитарна помощ, както личи от материалите, които публикува в социалните мрежи".

Ислямския младежки форум, колкото и да крие връзките си с братството, не може да скрие принадлежността си към политическия ислям като цяло. Това е очевидно от организираната конференция през август 2011 г. под надслов „Ислямът в Европа - опасност или спасение".

Други от Анализи

Забележителен икономически подем: Полша ли е новата Германия

На икономическата карта на Европа в момента е трудно да се открият светли точки. Но на източния фланг една голяма икономика блести ярко: тази на Полша. Какво могат да научат другите страни от нея

Какво може да научи Германия от страни като България

В Германия може да ги смятат за изостанали, но страни като Полша, Чехия или България отдавна са наваксали изоставането си в икономиката. От тях Германия може да научи много

Говорят данните: Протестът се превърна в политически фактор и без дигитална ескалация

Протестът на 18 декември не беше толкова голям, колкото предишните. Не беше съпътстван и от алгоритмичен взрив в социалните мрежи. Въпреки това, той отбелязва нов етап от една от най-масовите

Ниската раждаемост - фатална за Източна Европа?

Полският хотелиер Владислав Гроховски организира специални тържества за своите клиенти, които могат да докажат, че девет месеца преди раждането на детето си са нощували в някой от неговите хотели

Предложението за гласуване с машини е стъпка напред, но не променя лошия модел

Прегледах внесения от ППДБ законопроект за изменение на ИК. Ето моите бележки. Първо, вносителите базират предложенията си на некоректната трактовка за недействителните гласове. Т. нар

>