София купува със заем 150 нови трамвая, 200 автобуса, още тролеи и електробуси
Между 40 и 70 млн. евро дупка в столичния градски транспорт през 2026 г.
150 нови трамвая, 200 автобуса, както и тролеи и електробуси ще купува със заем Столичната община за градския транспорт. Това съобщи зам.-кметът по транспорта на София Виктор Чаушев на семинар за визията за бюджет 2026 на София в Правец.
"Планираме 3 инвестиции в нови трамваи - първата поръчка вече е на финален етап за 20 трамвая. Втората инвестиция е за 80 трамвая заедно с поддръжката им. И третата е за 50 нови трамвая. С наличните 67 трамваи Pesa и тези 3 инвестиции ще обновим целият трамваен автопарк и най-старите, които ще се движат в града ще са от 2012 г. Тази инвестиция е дългосрочна. За нови тролейбуси и електробуси са предвидени 4 инвестици. Поръчките за тях вече са завършени и се търси финансиране. "Столичен електротранспорт" води разговори с Оперативна програма "Околна среда". Надяваме се на положителен резултат. Иначе ще трябва да финансираме със заемни средства. Тези превозни средства няма само да заменят по-старите, но и са предвидени за нови маршрути, които ще изградим, като например в "Орландовци" и "Надежда", обясни Чаушев.
В автотранспорта се предвижда инвестиция в 200 нови автобуса. По думите на Чаушев това ще позволи един гараж да бъде иззцяло обновен. Отделно има и процедура за доставка на 45 употребявани автобуса и др. За тези инвестиции ще се търсят средства от заем и от общинския бюджет. В петък стана ясно, че общината планира да изтегли 230 млн. евро за покупка на нови превозни средства на градския транспорт.
Чаушев обяви, че са подготвени два варианта на икономическа рамка за транспорта за 2026 г.
"Единият е оптимален, който покрива всички нужди на дружествата и друг, който е минимален. При единия недостигът е около 40 млн. евро, при другия - 67 млн. евро. При новия вариант на държавен бюджет субсидията, предвидена за столичния градски транспорт, е 61 млн. евро при поискани 70 млн. евро. Това означава, че от общинския бюджет ще трябва да бъдат извадени 50 млн. евро допълнително, за да платим сметката. При това без увеличение на заплати, а само за покриване на услугата. Не видяхме в публикувания вариант и 15-те млн. евро за покриване на охраната на метрото", каза още Чаушев.