От магистралите най-зле е “Тракия”, след нея е “Хемус” (Графика)

24.11.2025 09:30 Марияна Бойкова
Тапи по магистрала "Тракия" Снимка Велислав Николов

Нула километра пътища в отлично състояние и с нисък риск за катастрофи, показва анализ на безопасността им

Нула километра у нас са пътищата, които са в отлично състояние. Това показва класификацията им според безопасността за движение. Дори магистралите са извън класацията. Анализът е върху автомагистрали, първи, втори и трети клас пътища с обща дължина 8560 километра и е на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата, правен за времето между 2021 и 2023 г.

С най-добри показатели все пак са автомагистралите, те имат най-много участъци с оценка “добро състояние”, която при тях е доминираща. Това се отнася за 436 км, или 50,92% от общата им дължина. Не са малко и отсечките с лоша и незадоволителна оценка, които са над 1/5, или 188 км.

Най-добре е магистрала “Марица”, защото 61% от трасето е оценено като “добро”.

С най-висок риск за участниците в движението са аутобаните “Хемус” и “Тракия”.

Над 30 на сто от дължината им е в лошо или незадоволително състояние

“Тракия” е с най-много участъци с най-ниска оценка - почти 18 на сто. Толкова е и процентът на участъците с риск от катастрофи.

Общият брой произшествия, настъпили на автомагистралите за периода 2021-2023 г., е 675, с други думи там се случват по 0,805 катастрофи на всеки километър.

Водеща в това отношение е “Тракия” с 398 катастрофи, три пъти повече от “Хемус” (127) и в много пъти повече от останалите аутобани. Честотата на ПТП-тата на километър там е 1,12, при 0,67 за “Хемус”.

Не е добра ситуацията и с магистрала “Европа” с нейните едва 31 км изградени участъци, анализирани към 2023 г. (към днешна дата тя е напълно готова и е 63 км - б.а.). Със среден и висок риск за участниците в движението е около 85% от дължината.

Преобладаващата част от автомагистралите по принцип са с нисък риск, но и с висок потенциал за нарастване, тъй като има редица идентифицирани недостатъци на пътните елементи по тях. 18,03 на сто са отсечките, които имат крещяща нужда от ремонти и са записани като приоритетни, защото заради високата скорост на движение са доста рискови, показва анализът.

Пътните елементи, които са изследвани, са широчината на лентите, крайпътните пространства, криволиченето, пътните възли.

Най-лоши са резултатите за крайпътното пространство на аутобаните. Налични са неподвижни препятствия в зоната за безопасност, които не са премахнати, преместени, модифицирани или обезопасени. Въпреки безконфликтното пресичане с други пътища пътните възли са проектирани с геометрични елементи, които не осигуряват високо ниво на безопасност за участниците в движението, пише още в анализа.

На територията на областите Перник (“Струма”) и Стара Загора (“Тракия”) има значителен брой участъци в добро състояние. Областите Пазарджик и Пловдив (“Тракия”) показват най-лоши резултати и най-голям брой участъци с нужда от подобрения.

Аутобаните, които са изградени в по-скорошни времена, са с по-добри резултати

в сравнение с пътищата, които са проектирани на база на по-стари подзаконови нормативни актове, при които безопасността е била на по-заден план.

Първокласните пътища са предимно в задоволително състояние, но с немалко отсечки, които са в лошо. При тях всъщност има неравномерност на състоянието на безопасността, като преобладават участъците със средна и под средната оценка.

Близо 190 км от тях са в добро състояние и без съществено наличие на катастрофи. Но най-много - 1412 км, са в задоволително състояние. Рискът от настъпване на катастрофи е умерен. Повече от една трета от пътищата първи клас (32,44%, или около 790 км) са в незадоволително или лошо състояние на безопасността. Инфраструктурата е със значителни дефицити на основните пътни елементи, както и с наличие на повишен брой пътнотранспортни произшествия.

Около 52 км са в много лошо състояние, което означава, че са непроходими за стандартните превозни средства.

Криволиченето, крайпътното пространство и гъстотата на точките за достъп при първокласните пътища са с най-ниска оценка, т.е. в най-лошо състояние.

Въпреки по-високите резултати за пътни знаци и маркировка състоянието им по пътищата не е никак добро. Наблюдава се ниско качество на светлоотразителност на пътната маркировка, на редица места частично или изцяло липсва. Голяма част от пътните знаци са поставени в разрез с изискванията на подзаконови нормативни актове.

Крайната класификация на първокласните пътища по области показва, че на територията на област Ямбол те са в добро състояние и нито един не е в лошо.

На обратния полюс са областите Благоевград, Кърджали и София, където повече от половината първокласна пътна мрежа е в незадоволително и лошо състояние.

С най-ниски оценки са второкласните и третокласните шосета - при тях преобладава незадоволително и лошо състояние.

Крайната оценка на републиканските пътища е, че преобладават участъците с незадоволително и лошо състояние – 43,19% от общата им дължина.

Едва 16,47% от всички оценени отсечки са в добро състояние

или нямат нужда от съществени подобрения. Участъците в много лошо състояние, които на практика са негодни за експлоатация, са 0,91%. Основен недостатък на пътищата в България е преобладаващият двулентов габарит. Малко са тези с разделителна ивица - само 218 км, или 3,18% от общата дължина.

В добро състояние са пътищата в област Благоевград, при която една четвърт от участъците са с нисък риск за движението.

Най-зле са в областите Русе, Смолян и Пловдив, което е 1/3 от обследваните отсечки.

Русе, Варна, Пловдив и Благоевград са областите с най-лоши резултати по показателя плътност на тежките ПТП. Най-ниски са стойностите за области Видин и Ямбол.

Други от От страната и света

Меглена Кунева: В бюджета липсваше конкретност, увеличаването на заплатите не се решават проблемите

Липсва ми конкретност, няма примери за различните нужди в частите на страната. С увеличаването на заплатите не се решават проблемите в образованието. Въпросът е дали в следващите 10 години тази

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

Американската армия разчита на "Сърце и Мозък"

Откриваме нов корпус и разширяваме болничната дейност догодина, казва д-р Харалин Тумбев, административен директор на високотехнологичния медицински комплекс в Бургас През миналата седмица в

България, Гърция и Румъния чертаят новата транспортна карта на Европа (Графика)

Трите държави с общ план за коридори, жп линии, пътища и нови мостове на Дунав България, Гърция и Румъния поставят ново начало в европейската свързаност

Обещават шоу за Никулден в Николаево

Богата културна, спортна и кулинарна програма за празника на града Със спортни прояви за ученици започна програмата за Никулден в община Николаево. Празничните инициативи се провеждат от 2 до 6

>