Вече само 10% от магистрите “изтичат” в чужбина (Графики)

22.11.2025 20:00
Министърът на образованието Красимир Вълчев, ръководителят на консорциум “ИОО-С” Георги Стойчев, Асен Нелчинов от Сирма груп и заместник-министър акад. Николай Витанов представиха новото издание на рейтинга на университетите в Археологическия музей в София. СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ
Десислав Славчев

По-малко от половината студенти смятат, че лекциите са задължителни

Все по-сигурно е, че ако завършите български университет, ще си намерите работа по специалността, показва новият рейтинг на университетите.

Числата са: 61% от завършилите работят на позиция, за която се изисква висше образование или упражняват професия по призвание. Преди 11 години това важеше едва за 41%.

На позиция за висшисти работят 85% от завършилите магистърски програми след средно образование и 70% от завършилите магистърски програми след висше образование. Но едва 51% от завършилите бакалавърски програми работят на подобни позиции.

Безработицата сред завършилите университети се задържа на равнище от малко над 2% (за завършилите магистърски програми след средно образование това равнище е едва около 1%).

Делът на завършилите, които не се осигуряват в страната, също остава на достигнатото през миналата година рекордно ниско равнище от 14%. А през 2014 г. 25% отиваха в чужбина. Специално сред магистрите след висше едва 10% са тези, които “изтичат” навън.

Кои дипломи дават най-добри кариери

Най-ниска безработица (под 1%) има при завършилите професионалните направления “Военно дело”, “Медицина”, “Фармация”, “Металургия” и “Дентална медицина”, а най-висока – сред завършилите “Социални дейности” (3,88%).

Най-висока степен на приложение на придобитото висше образование (над 90%) има при “Военно дело”, “Медицина”,“Теория и управление на образованието” и “Дентална медицина”, а най-ниска - сред завършилите “Туризъм” (25%).

С нива над 94% оставащи в България след завършването на университет са обучавалите се в направленията “Теория и управление на образованието”, “Металургия”, “Фармация” и “Военно дело”. Завършилите “Изобразително изкуство” обаче под 75% остават в България.

Къде отиват отличниците

Първокурсниците във висшите училища с най-висок среден успех от дипломата за завършено средно образование се обучават в направленията “Медицина” (5,73), “Фармация” (5,70) и “Дентална медицина” (5,63), “Информатика и компютърни науки” (5,62) и “Математика” (5,60).

Най-нисък успех от завършено средно образование имат първокурсниците от направления “Материали и материалознание” (4,45), “Металургия” (4,47) и “Животновъдство” (4,49). Средният успех от дипломата за завършено средно образование на приетите в първи курс студенти в страната се запазва на миналогодишното нивмо от 5,14. Това е най-високото измерено ниво, откакто се поддържат данни по този индикатор в рейтинговата система от 2013 година насам.

Кои професии са тренди

Четирите професионални направления с най-голям брой студенти през 2025 година са “Икономика” (26 996), “Педагогика” (16 713), “Медицина” (13 485) и “Администрация и управление” (11 773). Най-малко студенти се обучават в направление “Теория на изкуствата” – 53. 

8 университета обучават половината студенти

Висшето училище с най-голям брой действащи студенти е СУ “Св. Климент Охридски” – 19 799, следвано от Университета за национално и световно стопанство със 17 092 студенти и Пловдивския университет “Паисий Хилендарски” с 16 285. В 12 висши училища в страната броят на обучаваните студенти е под 1000, включително в едно от тях броят на обучаваните студенти е под 100. В осемте най-големи университета се обучават половината от студентите в страната. Другата половина се обучават в останалите 43 акредитирани висши училища.

В частни висши училища се обучават 11% от студентите в страната, като делът на студентите в частни висши училища е най-голям в професионалните направления “Театрално и филмово изкуство” – 68%, “Изобразително изкуство” – 43%.

Колко пропускат лекции и упражнения

Новост в рейтинговата система на страната за 2025 г. са индикатори, измерващи оценката на студентите за посещаемостта на лекции и упражнения, както и тяхното усещане дали тези занятия имат задължителен характер.

С най-висока посещаемост на упражнения - над 90%, се открояват студентите от направления “Фармация”, “Горско стопанство”, “Дентална медицина”, “Ветеринарна медицина”, “Биологически науки” и “Медицина”. Направленията с най-ниски стойности по отношение на редовна посещаемост на упражнения - около 50%, са “Изобразително изкуство”, “Философия”, “Социология, антропология и науки за културата”, “Музикално и танцово изкуство”, “Национална сигурност” и “Икономика”.

Направленията-първенци с над 80% посещаемост на лекции според студентите са “Военно дело” и “Религия и теология”, а онези, с най-ниска, са “Ветеринарна медицина” и “Спорт”, - под 30%.

Рейтинговата система сравнява 51 акредитирани висши училища, предлагащи обучение в България в рамките на 52 професионални направления на основата на десетки показатели, измерващи различни аспекти на учебния процес, научната дейност, учебната среда, социалните условия, достъпността на образованието, престижа и регионалната значимост на висшите училища, както и реализацията на завършилите на пазара на труда.

За формиране на индикаторите в стандартизираните класации в РСВУ за 2025 година е използвана информация от различни източници, включително от висшите училища, НАОА, Националния център за информация и документация, НОИ, НСИ, от международните библиографски бази данни Scopus и Web of Science, както и от проведени социологически проучвания.

Рейтинговата система е достъпна в интернет на адрес: https://rsvu.mon.bg

През 2025 година тя е обновена и данните в нея са актуализирани по поръчка на МОН от консорциум „ИОО-С”, съставен от Институт „Отворено общество – София” и Сирма  Груп.

Софийският университет първи в 22 професионални направления

В общите стандартизирани класации по професионални направления на Рейтинговата система за 2025 година СУ „Св. Климент Охридски“ се класира на първо място в 22 професионални направления от общо 29, с които участва в класациите.

Техническият университет – София, се класира на първо място в 6 професионални направления от общо 11, с които участва в класациите.

Медицинският университет – София, е първи във всичките 5 направления, по които предлага обучение.

Химикотехнологичният и металургичен университет има 3 първи места от общо 6. Аграрният университет в Пловдив и Тракийският университет в Стара Загора имат по две първи места. Други 13 висши училища оглавяват по една класация.

Над 30% чужди студенти в три медицински направления

През последното десетилетие делът на чуждестранните студенти в България е нараснал повече от 2 пъти – от около 4% през 2013 година до близо 9% от действащите студенти през 2025 г.

За поредна година делът на чуждестранните студенти е най-голям в направленията “Медицина” (59% от действащите студенти), “Дентална медицина” (48%) и “Ветеринарна медицина” (33%).

В още 5 професионални направления чуждестранните студенти надхвърлят 10% от броя на действащите студенти. Това са “Фармация” (16%), “Туризъм” (14%), “Транспорт, корабоплаване и авиация” (12%), “Музикално и танцово изкуство” (12%) и “Теория и управление на образованието” (11%).

Десислав Славчев, студент по медицина в Софийския университет:

Огледах внимателно данните за различни университети, преди да кандидатствам

- Защо избрахте да учите медицина?

- Винаги ми е било интересно човешкото тяло и това как функционира. От дете съм искал да специализирам сърдечна хирургия - нещо, което ми предстои. В 12-и клас трябваше да реша с какво ще се занимавам през следващите 40 години от живота ми. Трябваше да избера нещо, което да правя с удоволствие и постоянно да ми е интересно и в същото време да мога да подсигуря семеен живот. Така избрах медицината. А Софийския университет избрах, защото, преди да кандидатствам, посетих всички университети, прегледах базите им. Софийският университет има най-добрите според мен клинични бази. Това са всички частни софийски болници. Болница “Лозенец” е най-модерната в България. Преподавателите са изключително напред - и практически, и теоретично. Имат иновативни подходи в лечението.

- Обикновено медицинската професия се наследява, имате ли в семейството си лекари?

- Традицията наистина е такава, но аз нямам близки лекари.

- Ще останете ли в България, или искате да практикувате в чужбина?

- Аз изключително много обичам България. Харесва ми природата, населението - като култура, като социални отношения. Искрено искам да остана в България. Нивото на медицината у нас е малко по-ниско, отколкото в Западна Европа или в Азия, но все пак се развива доста добре. Има голям потенциал за развитието на млади лекари. Така че искам да остана в България. Надявам се в практическата част на кариерата ми да имам тази възможност. Да има такива условия на труд, които да го позволяват.

В кардиохирургията обикновено развитието е по-бавно. По-малко се дава на по-младите, поне в България. Това може да бъде една от причините за напускане на страната. Но все пак, ако добре се развият нещата, с удоволствие бих останал в България.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>