Щяхме да се пребием с тоя "Фалкон", или как един самолет на властта стана ненужен

22.11.2025 09:08 Марияна Бойкова
Фалконът в полет.
Фалконът беше наречен “бижуто на властта”, но в последните 10 години четири пъти създаде проблеми при полети.
Креслата във фалкона бяха едва 9.
Меню със сьомга

Скандалите за него и с него не са един и два. Возил е всички премиери след Иван Костов

Ние щяхме да се пребием с тоя “Фалкон” - думите са на Бойко Борисов от ноември 2019 г. Изрича ги по време на разправия в парламента, посветена на негово пътуване до Хърватия за среща на Европейската народна партия. Депутати го критикуват защо е летял с правителствения самолет, а не с редовни авиолинии. А при въпросния полет на връщане към София фалконът е приземен ръчно, след като навигационната система отказала. Което кара Бойко Борисов още тогава да обяви, че това е “абсолютно ненужен самолет”.

6 години по-късно до същия извод стига и сегашният вицепремиер Гроздан Караджов, който съобщи, че фалконът ще бъде продаден на търг. Мотивът - поддръжката му струва много пари, а се използва рядко. Караджов даде и пример - 4,4 млн. лева разходи за година при едва 290 часа полети.

“Фалкон 2000”, добил популярност като “бижуто на властта”, бе купен по времето на правителството на Иван Костов. И от 2001 г. насам лети, съпровождан от скандали. При поръчването му основните упреци бяха, че е скъп и има много по-евтини машини. Така и не стана ясно за колко точно пари е купен, споменаваната сума е между 42 и 47 млн. долара.

11-местният луксозен джет в предишни години бе любимо

превозно средство на премиери и министри,

возил е всички министър-председатели от Иван Костов насам. В самолета използваемите места са всъщност 9, защото две са заети от оборудване. При кабинета на Сергей Станишев натоварването на фалкона бе толкова голямо, че го сравняваха с такси. През 2007 г. например са отчетени 858 дни зад граница.

Фалконът често се наемаше и от частни лица. Въпреки че се пазеше като търговска тайна, през 2001 г. “24 часа” писа, че шефът на “Мултигруп” Илия Павлов е летял до Ница срещу заплащане. В тази година 4 пъти бизнесмени са ползвали машината. Заради това тогавашният шеф на авиоотряда е уволнен от министъра на транспорта Пламен Петров. Същата година фалконът е бил даден временно да вози шефове на голяма нефтена компания. По-късно тази практика беше прекратена въпреки обясненията, че пилотите трябва да навъртят летателните си часове.

В последните 10 години фалконът четири пъти

претърпя инциденти

и при всички на борда беше Бойко Борисов.

На 12 февруари 2015 г. в 19,04 ч при излитането му от София не се затворил единият колесник и е взето решение самолетът да се върне на летището. За да стане това обаче, фалконът кръжал час и половина над столицата, за да изразходва гориво. В самолета е тогавашният премиер, който пътува за Брюксел на заседание на европейските лидери. С него е министърът на транспорта Ивайло Московски.

На 30 август същата година отново проблем с колесниците и пак Борисов е на борда, но се случва във Варна. Пак се кръжи, този път над морето, за да се изразходва гориво.

На 10 април 2019 г. при кацане на самолета в Брюксел се разцепва гума на задния колесник. Имало е проблем с електрониката на антиблокиращата система на предния колесник. Тогава Борисов казва, че са ги спасили пилотите, които са добри.

Така се стига и до 15 ноември 2019 г., когато опитният екипаж приземява фалкона с министър-председателя ръчно на софийското летище.

През годините неведнъж опозиция и медии са надничали и в чинията на властта, когато е във въздуха. Какво е менюто на борда на самолета, бе често обсъждана тема. През 2010 г. тогавашният транспортен министър Александър Цветков демонстрира пред “24 часа” какво хапва властта по време на полет. Кутията с храна струваше 72 лева, а Цветков плати от джоба си 144 лв. за две порции.

Основно блюдо се оказаха морски дарове - филе от

сьомга, бяла риба и скариди

Забележително бе, че лъжичката за кафе струва левче. Министърът тогава вече беше уволнил главната стюардеса, която отговаряше за кетъринга. Обществената поръчка за менютата в самолетите на властта беше от времето на предишния кабинет - на тройната коалиция с премиер Сергей Станишев.

Имаше и парламентарна комисия, която се занимаваше с гозбите на борда. През 2013 г. тя разследва какво е платено за храна през 2011 г. Бяха изнесени данни, че на 26 март 2011 г. фалконът е летял по маршрут София - Варна - Бургас - София. Тогава е поръчан кетъринг за 311,42 лв. За този полет от 2 часа са били изядени 1250 грама ядки - предимно бадеми и лешници.

При полет на 7 март 2011 г. по маршрут София - Сараево е поръчан кетъринг за 355,33 лв. В Сараево се налага допълнително зареждане с ядки за 340,82 лв. Полетът трае 2,20 часа, а за гориво са похарчени 7167,72 лв.

През 2015 г. менюто продължава да е изискано - плодове като ананас, манго, папая, предлагат се още октопод, калмари, омари. Тогава се пуска пак обществена поръчка за кетъринга на властта, като прогнозната стойност е 40 000 лв. за година. След публикации в медиите тогавашният премиер Бойко Борисов поиска поръчката да се отмени. Сумата бе намалена с 1/3 и се наложи VIP пасажерите да хапват по-спартански над облаците.

Сега властта е напът да остане само с един самолет - “Eърбъс 219”. Въпреки известната в авиацията максима, че стар самолет няма, има недобре поддържан, явно фалконът ще отиде в частни ръце, ако търгът за продажбата му е успешен.

Други от От страната и света

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

Американската армия разчита на "Сърце и Мозък"

Откриваме нов корпус и разширяваме болничната дейност догодина, казва д-р Харалин Тумбев, административен директор на високотехнологичния медицински комплекс в Бургас През миналата седмица в

България, Гърция и Румъния чертаят новата транспортна карта на Европа (Графика)

Трите държави с общ план за коридори, жп линии, пътища и нови мостове на Дунав България, Гърция и Румъния поставят ново начало в европейската свързаност

Обещават шоу за Никулден в Николаево

Богата културна, спортна и кулинарна програма за празника на града Със спортни прояви за ученици започна програмата за Никулден в община Николаево. Празничните инициативи се провеждат от 2 до 6

Даниела Динева: Бургас винаги е сред лидерите на духовния живот в България

Опитваме да се впишем в културната традиция на региона, казва Даниела Динева, зам.-директор на фондация "Българска памет – братя Диневи" През последните 35 г

>