Д-р Николай Брънзалов: БЛС настоява за контрол в реално време с участието на пациента

24.10.2025 15:27 Боряна Цачева
Д-р Николай Брънзалов

- Д-р Брънзалов, в България пациентите доплащат 50% за здравеопазване - най-много от целия Европейски съюз. Вие казвате, че ако се увеличи здравната вноска, която сега е 8%, проблемът ще бъде решен. С колко трябва да бъде увеличена и дали парите няма да изтекат другаде?

- Ако искаме пациентите да не доплащат толкова много за медицинските услуги, здравноосигурителната вноска не може да остане в този си размер. Българският лекарски съюз е категорично против резки повишения, но поне трябва да настигнем предпоследните - Румъния, където тя е 10%. Чрез здравната вноска трябва да могат да се покриват повечето нужди в системата. Какъв процент ще бъде избран, ще покаже бъдещето.

А истината е, че ние сме “бедни”, както от гледна точка на здравната вноска, така и като средства за здравеопазването, отделяни от брутния вътрешен продукт в сравнение с останалите европейски държави.

Твърде много хора изобщо не плащат здравните си вноски, държавата също не плаща своята част

А пациентът се вълнува от три неща - лекарят и медицинската услуга да са достъпни, евтини и качествени. Тези три неща с 8% вноска и 5% от БВП няма как да бъдат постигнати. Едното от трите в уравнението винаги ще липсва: или ще има листи на чакащи, или ще бъде по-скъпо, или качеството няма да бъде на европейско ниво.

- За повишаване на вноската трябва да намерите политическа подкрепа - оптимист ли сте, след като министър Силви Кирилов каза, че на този етап няма да има подобно решение?

- Това означава, че политиците не разбират проблема, че отново се плъзгаме по повърхността и действаме популистки. Пак ще повторя - българското здравеопазване е тежко недофинансирано. В сегашната ситуация, с недофинансирана система и като се има предвид изпълнението на бюджета на НЗОК до този момент, е крайно време да си признаем, че няма как да оцелеят всички болници. Не е и нужно. Трябва да кажем ясно на обществото, че в момента

хората имат право да избират къде да се лекуват, но изборът е твърде голям и държавата не може да си го позволи

Всички сме притеснени. Да не говорим, че не се въвеждат и ефективни форми на контрол. БЛС за пореден път предлага по-добър и рационален, адекватен и превантивен контрол на лечебните дейности, които се заплащат от НЗОК, контрол с активното участие на пациента, но той и към този момент не се приема.

- Вероятно говорите за нещо съвсем ново - предварителна верификация на пациента. Какво означава това, как става и каква е целта?

- Ами не е ново, защото то е въведено в много други дейности от нашето битие и не е някаква особена иновация.

БЛС предлага въвеждане на задължителна предварителна верификация на пациента преди извършване на медицинска услуга по аналогия с утвърдените механизми в банковата сфера при онлайн плащанията (двуфакторно потвърждение с еднократен код). Предварителната верификация има характер на електронно потвърждение в реално време, чрез което пациентът удостоверява, че именно той получава конкретната услуга от конкретен изпълнител и в конкретен момент, а при липса на валидно потвърждение медицинската услуга не се предоставя и не се заплаща с публични средства. Така пациентът активно ще участва в контрола на дейностите.

При сегашния модел контролът нерядко се извършва постфактум. Проверките от НЗОК и от медицинския надзор водят до забавени санкции и спорове, натоварват лечебните заведения и лекарите с административни процедури, без да гарантират навременно възстановяване на справедливостта и средствата.

Предлаганият от БЛС процес е технологично осъществим. Пациентът получава на регистриран за здравни цели телефонен номер еднократен код с кратка валидност. Кодът се предоставя на изпълнителя на медицинска услуга, който го въвежда в софтуера, след което извършва манипулацията и впоследствие я отчита по надлежния ред.

При липса на код или грешен код медицинска услуга не се изпълнява

За спешни състояния и животозастрашаващи ситуации услугата следва да се оказва незабавно, а верификацията да се извършва експост в кратък срок, който да гарантира отчетността, без да поставя на риск здравето на хората. БЛС настоява механизмът за предварителна верификация да обхване и аптечната фаза на лечението. Всяко отпускане на лекарство, което се заплаща изцяло или частично от НЗОК, да се удостоверява предварително от пациента по същия механизъм, описан по-горе. БЛС препоръчва поетапно въвеждане на механизма чрез пилотни проекти.

- Пак за пари ще ви питам. Преди време, когато чух идеята, че потребителската такса трябва да стане 11 лв., бях убедена, че няма политик в момента, който ще я приеме. Сегашната такса от 2,90 наистина е недопустима - как реално ще се променя и докъде трябва да стигне?

- Потребителската такса е толкова нищожна, че си е изгубила функциите. Функциите ѝ са две. Едната е дофинансиране на лечебното заведение, а втората е регулацията на свръхпотреблението. Ако един работещ човек отиде на лекар, ще завари в чакалнята опашка, която обикновено е от освободени от такса хора. Той ще е по-склонен да си тръгне, нали?

Потребителската такса е замразена на стойността отпреди 13 г., а оттогава минималната работна заплата се е увеличила 3,5 пъти

- от 290 на 1077 лв. Освен това едни огромни групи български граждани са освободени от нея, което допълнително обезсмисля съществуването ѝ в този ѝ вариант.

Затова и нашите предложения са в две насоки. Първо, да има период, в който тя да е поносима за населението - 3,90 лв. до края на годината и след това цената да е плаваща между 0,5 и 0,6% от минималната работна заплата, но да няма освободени граждани от нея. Пенсионерите също е редно да плащат таксата, дори да не е в пълния ѝ размер. При децата тя е редно да бъде 50 на 50 - половината да плаща родителят, а другата - държавата. В настоящия момент държавата е вменила на лекарите да изпълняват нейните социални функции за сметка на собствения труд. Това за нас е неприемливо.

- Преди 15-ина години покойният професор Чирков искаше да бъде въведено задължително продължаващо медицинско обучение. Вие сега го предлагате от името на Българския лекарски съюз. Та идеята е прекрасна, но как си представяте това да бъде организирано и финансирано?

- Е, то и към момента е организирано, само че не е задължително. Всички се стремим към качествена медицинска помощ. Към момента

единственият обективен показател за качеството  е квалификацията на специалиста

И колкото по-квалифициран е, толкова по-добре заплатен трябва да бъде. Ние не целим колеги да изпадат "извън бордa", ако не са събрали съответните кредитни точки.

БЛС предлага да се въведе преходен период - примерно 2 г., за плавно навлизане на продължаващо медицинско обучение, а след това задължително да има ясни минимални изисквания за кредити по всяка специалност. Задължителното продължаващо медицинско обучение защитава пациента, подкрепя лекаря, укрепва доверието в системата, подготвя здравеопазването за предизвикателствата на всяко следващо десетилетие.

- Защо предлагате възможност лекарят сам да се отказва от пациенти, които са в неговата листа.?Това само за агресивни пациенти ли се отнася?

- Основно да. Защото цифрите говорят. Над половината от лекарите - 56% лекари, споделят, че лично са били свидетели на вербална агресия по време на работа. 7 на сто от колегите казват, че са били жертва на физическа агресия. Нещо повече, 1 100 000 български граждани, представляващи 20% от цялото население в България, са били свидетели на вербална агресия над лекари, а около 385 000 са били свидетели на физическа агресия.

Това показват национални проучвания, поръчани от БЛС. Това има сериозни последствия не само за здравето и безопасността на лекаря, но и за качеството на лечението. Представете си как лекар може да продължи работа след проявена към него агресия и какво се случва след такъв конфликт със следващия пациент.

Затова от години провеждаме кампания “Пребори гнева”, лекари и медицински специалисти могат да се обърнат към нас, а ние съответно да сигнализираме прокуратурата.

Стартираме кампания в училища - срещи на учениците с лекари - за открит, човешки диалог

- Миналия петък имаше пресконференция на СЗО за стреса и психичното здраве на лекарите по света. Там България е на 10-о място по стрес на медиците и на пето място в графата, които посягат към чашката, за да преодолеят тоя стрес.

- Аз съм абсолютно убеден, че лекарите не се различават от останалите професии по отношение на употребата на алкохол. Българските лекари работят под огромно напрежение - натоварени са не само с медицинската работа, но и с административни тежести, недостиг на кадри и често - с липсата на обществена подкрепа. Всичко това създава предпоставки за хроничен стрес и емоционално прегаряне. Фактът, че страната ни е сред първите по нива на стрес сред медиците, трябва да бъде тревожен сигнал към институциите. Не можем да очакваме качество и човечност в системата, ако не се погрижим за хората, които я поддържат жива. Колкото до данните за употребата на алкохол като механизъм за справяне - това е израз на дълбока умора и липса на системна подкрепа.

Нужно е не осъждане, а мерки - достъп до психологическа помощ, реална подкрепа в лечебните заведения и политики за предотвратяване на професионалното прегаряне

В същото време има и много лекари, които намират здравословни начини да се справят със стреса - чрез туризъм, изкуство и творчество. Сред колегите има певци, художници, поети и писатели. Изложби и концерти се организират от български лекари. Всеки лекува стреса по различен начин - и медиците не правят изключение. Това показва, че в професията ни има не само натиск и умора, но и огромен човешки потенциал, чувствителност и духовност.

CV

Влизането в болница трябва да е като при онлайн банкирането - с персонален код

Пациентът се вълнува от три неща - лекарят и медицинската услуга да са достъпни, евтини и качествени. Това няма как да се случи с 8% вноска и 5% от БВП

Потребителската такса да стане 3,90 лв. до края на годината. След това да се индексира поетапно с 0,5-0,6% от минималната работна заплата. Пенсионерите също трябва да я заплащат, дори и да не в пълния ѝ размер. При децата тя трябва да е 50 на 50 - половината да е за сметка на родителите

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>