39 500 деца ходят на BG училище на 6 континента

02.10.2025 07:30 Ярослава Прохазкова
Неделното училище в Букурещ СНИМКА: МОН
Зорница Гоган
Илияна Йотова в Румъния СНИМКА: ПРЕССЛУЖБА НА ПРЕЗИДЕНТСТВОТО

39 500 българчета на 6 континента ходят на BG училище.

Обучението им по български език, а и не само се провежда в 405 неделни училища, разположени на 690 места в 43 държави по света. Те са създадени и се развиват със съвместните усилия на местните общности, Министерството на образованието и науката, родителите и задграничните ни представителства.

Подпомагат се финансово, организационно и методически от МОН. Ведомството всяка година осигурява близо 17 млн. лв. за обучение по български език и литература, история и география на България, както и за разнообразни

извънкласни дейности,

свързани с българските традиции и култура, съобщиха за “24 часа ” от просветното министерство.

Учениците, които имат удостоверение за проведено обучение в неделно училище, не държат приравнителни изпити по трите предмета.

През последните години все повече деца усвояват българския като втори или следващ език. Това налага по-широко използване на методи и ресурси, съобразени със спецификата на чуждоезиковата среда. Затова МОН в партньорство с учители от неделните училища и преподаватели от български университети

въведе програми по български като втори език

по нива от Общата европейска езикова рамка.

Българчетата зад граница завършват задължителното си образование в местните училища. Обучението в неделните им е допълнителна дейност, обикновено в почивните дни. Често е свързано с пътуване на семействата на значителни разстояния. Но тъй като в прогимназиален и гимназиален етап учениците имат допълнителни ангажименти, свързани с профилиране, подготовка за задължителни изпити в чуждите училища и други, има възможност българското неделно училище да се “посещава” и дистанционно. Онлайн обучението също се финансира от МОН. Така за миналата 2024/2025 учебна година

2600 ученици се обучаваха в електронна среда,

като по-голямата част комбинираха - при възможност присъствие в класните стаи, останалите часове дистанционно.

Навън може да се взема и изцяло българска диплома. В столиците на Чехия и Словакия има две училища, които обучават деца от 1-и до 12-и клас по изцяло български програми. Те държат матури и получават български дипломи за средно образование. В Братислава може да вземат и словашка диплома, защото по желание се явяват и на тамошните зрелостни изпити.

Три национални програми на министерството на образованието са насочени към общностите зад граница, в които участват българските неделни училища. По “България - образователни маршрути” вече трета година децата от неделните училища посещават България, партнират си с местни училища и посещават знакови културни, исторически и природни обекти.

В групите от чужбина през тази учебна година са включени 960 ученици от 12 държави.

Чрез Националната програма “Роден език и култура зад граница” пък се стимулира създаването на образователни ресурси, включително електронни, от учителите в чужбина, които да са съобразени със спецификата на средата в съответната държава.

Провеждат се майсторски класове, в които се отчитат добрият опит и спецификата на обучението в различните страни, различни форуми и конкурси. Те се организират от и за училищните екипи, прилагат се гъвкави форми на провеждане - присъствено в чужбина, в България през летните месеци, изцяло дистанционно или в хибриден формат.

МОН финансира и организира чрез български държавни университети и онлайн обучения на учителите в чужбина с фокус върху преподаване на български език като втори в чуждоезикова среда.

Българчетата навън могат да положат

онлайн изпити за сертифициране

на знанията по български език по нива на Общата европейска езикова рамка. Провеждат се от Департамента за езиково обучение и продължаваща квалификация към Софийския университет.

Първите административни центрове за провеждане на сертификационни изпити за ниво на владеене на български език са учредени в неделни училища в САЩ през учебната 2017/2018 г. От 2019-а започва създаването на такива и в Европа: Испания, Италия, Германия, Гърция, Великобритания, Франция, Финландия, Словакия, Кипър. От първите изпитни сесии досега се наблюдава многократно засилване на интереса към сертифициране на знанията по български език от учениците в чужбина. Например през 2020 г. на изпити са се явили 139 ученици, а през 2024 г.- 326-има. Тестовете на департамента отговарят напълно на 17-те стандарта на АЛТЕ - неправителствена организация със статут на участник в Съвета на Европа и консултант на ООН по въпросите на езиковата политика.

Езиковият тест по български вече е признат и

включен в програмата “Сертификат за двуезичност” в редица щати на САЩ

Този сертификат дава допълнително предимство на учениците от българските неделни училища при кандидатстване в университет, тъй като много от висшите училища в САЩ признават доказаното с документа двуезичие на кандидата.

Със сертификата младите българи от чужбина могат да продължат образованието си в България, като резултат минимум В2 се зачита като балообразуваща оценка за отделни специалности.

Съвместно с посолствата ни и с българските училища в чужбина МОН работи активно за признаване на резултатите по български език в местни образователни системи.

От 2023 г. министерството предложи и нова програма -

“Неразказаните истории на българите”,

която да обедини учители и ученици, преподаватели и студенти българисти. Идеята е да покажат историята на България чрез личните си преживявания и родовата памет. Стимулират се партньорства между училищата ни в чужбина и в България, създават се книги, презентации, филми, провеждат се форуми. Учениците стават изследователи, като търсят и разказват истории за велики българи, за събития и места от миналото и настоящето. Например училище “Камбана” в Абу Даби е събрало много информация от архитекти и строителни инженери българи, които са участвали в проектирането и строителството на сградите на общината, градското планиране и Централната автогара и пр. Така като част от “Неразказаните истории на българите” на 26 септември в Център “Кристо и Жан-Клод” в Габрово се откри изложба, която представя българския принос към модерната архитектура в столицата на емирствата.

Темата коментира и премиерът Росен Желязков при посещението си в САЩ миналата седмица. Той специално изтъкна ролята на образователните инициативи на българите там и дейността на неделните училища, които са гарант за запазване на българския език сред най-младото поколение и активно съдействат за съхраняване на българския дух, самосъзнание и култура. Държавната политика подпомага развитието на българските общности зад граница, заяви Желязков на приема в Генералното ни консулство в Ню Йорк в Деня на Независимостта.

Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Класната стая се превръща в малка България, изпитват чувство за принадлежност и радост

Завършила е английска филология и начална училищна педагогика в Пловдивския университет. Работила е 11 г. в България като начален учител и учител по английски език. От 2010 г. работи за обучението на българските деца в Дъблин. През 2018 г. е удостоена с почетното отличие на МОН "Неофит Рилски".

- В кои точки по света са българските училища, къде са най-много?

- Най-много има в Европа -

във Великобритания са над 40,

както и в Испания, където живеят най-големите ни общности. Не са малко и в Гърция и на Балканския полуостров, както и в САЩ. Нашата училищна мрежа обхваща буквално целия свят - има училища в Китай, Канада, в Австралия, в Южна Африка, а през последните години се появяват и в точки като Япония. Това показва, че където и да се намират, българите търсят начин да предадат езика и културата на децата си. Училището винаги става сърцето на общността.

- Как предавате магията на българското на деца, които са далече, повечето и родени там?

- Най-напред чрез езика - той е живата връзка с корена, с историята и културата ни. Но магията идва и от онова, което прави часовете различни - празниците, песните, танците, приказките, народните обичаи. Децата обличат носии, пеят български песни, играят хора, посрещат Баба Марта, правят мартеници, сурвачки. Така класната стая се превръща в малка България - място, където усещат, че принадлежат към нещо по-голямо от тях самите. И когато видим радостта им и гордостта, с която казват “Аз съм българин”, тогава знаем, че мисията ни се изпълнява

- Само МОН ли финансира училищата?

- Българските училища зад граница разчитат на няколко източника на финансиране. От една страна, това са

родителите, които плащат такси и поемат част от разходите

От друга, получаваме подкрепа от българската държава. МОН подпомага училищата за обучението по основните предмети - български език и литература, история и география на България, както и допълнителни дейности, свързани със съхраняването на националното самосъзнание и идентичност.

МОН предоставя средства и по програма “Роден език и култура зад граница” - за обучение, наем на помещения, учебници и помагала. По тази програма има и модул за обучение и преквалификация на учители по български език в чуждоезикова среда, а също и модул за създаване на програми и образователни ресурси, както и за методическа подкрепа и мониторинг.

Има още две национални програми - “Образователни маршрути” за учене извън класната стая и опознаване на родината и “Неразказаните истории на българите”, която е насочена към изследване и проучване на малко известни факти, събития и съвременни постижения на българи.

Така че подкрепата от държавата е съществена, макар че училищата ни са изцяло плод на инициативата, усилията и непрекъснатата поддръжка на родителите и местните общности.

- По какви учебници се учи?

- Използват се адаптирани учебници, одобрени от МОН. Те са

много близки до тези, по които се учи в България,

като отразяват официалните програми, но същевременно са съобразени с особеностите на децата, които растат в двуезична среда. В някои училища пък се използват точно същите учебници като в България, като при нужда учителите правят адаптации според конкретния клас или ниво на владеене на езика.

Има и специално създадени учебници и помагала по български като втори език, които подпомагат овладяването на граматиката и развиването на умения за четене и писане. Учителите използват и съвременни образователни ресурси - игри, песни, електронни уроци и материали, за да направят процеса още по-достъпен и интересен.

Изборът на най-подходящ учебник често е предизвикателство, тъй като децата са в различни езикови среди и с различно ниво на владеене. Но това, че има възможност да се избира измежду одобрените от МОН, позволява да се намери баланс между официалните програми и нуждите на конкретния клас. Така гарантираме, че децата получават качествено образование по български език, литература, история и география, близко до това в България, но адаптирано към реалността на живот в чужда езикова среда.

- Как се подготвят учителите за работа зад граница?

- Липсата на квалифицирани кадри зад граница е един от най-големите проблеми пред нашите училища. Затова МОН и различни университети в България започнаха да предлагат специализирани квалификационни курсове, насочени именно към особеностите на преподаването в двуезична среда. Учителите преминават през тези обучения, а в последните години все по-широко се развиват и онлайн програми. Наред с това педагогическите кадри обменят опит в рамките на конференции и семинари, организирани от Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ), и получават методическа подкрепа и достъп до съвременни образователни ресурси.

- Какво прави АБУЧ?

- Асоциацията е гласът на нашите училища пред българските и европейските институции. Тя организира ежегодни конференции, обучения и форуми, на които се обменят опит и добри практики, и активно работи за признаването на българския език в чуждите образователни системи. Благодарение на АБУЧ училищата са обединени в една силна общност, която защитава интересите им и дава различни перспективи за развитие.

Създаването на АБУЧ през 2007 г.

преобърна нагласата на българската държава

от незаинтересованост към пристрастие. Дейността ни доказа, че образованието в чужбина е начин да се съхрани българското самосъзнание на подрастващите и така те да се спасят от национално претопяване. Именно АБУЧ бе организацията, която осъзна необходимостта като членове на Европейския съюз да се борим за равнопоставеност на езика ни и изравняване на статута му с привилегиите, достъпни за другите западноевропейски езици при кандидатстване във ВУЗ, колежи и при наемане на работа. През 2017-2018 г. подадохме Петицията на АБУЧ в Европарламента и това бе първа стъпка. До момента този нов статут не е извоюван в Европа, но успя в САЩ. Сега предприемаме нови акции навсякъде, където има шанс това да успее. Гаранция, че ще се случи, е програмата за развитие на България за 2025-2029 г. Една от основните цели в нея е въвеждане на българския език в чуждите образователни системи. Доказваме, че когато неправителствените организации работят в синхрон с държавните институции, големите идеи се превръщат в реалност.

Най-старото е в Румъния - на 280 г.

Вицепрезидентът откри годината в Стар Бешенов

Най-старото създадено от българи училище в чужбина чества 280 години. Това е теоретичният лицей “Св. св. Кирил и Методий” в Стар Бешенов, Румъния. Над 500 ученици, мнозинството от които са с български произход, се обучават в гимназията, в която се преподава български език.

Вицепрезидентът Илияна Йотова откри наскоро юбилейната учебна година там и определи лицея като пример за многоезиково училище. Банатските българи са най-старата българска диаспора в Румъния, официално признати и имат свой депутат.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>