Експеримент без телефони в столично училище повиши успеха на учениците

24.09.2025 20:35
Кирил Сарандев КАДЪР: NOVA

Докато дискусиите „за" и „против" пълната забрана на телефоните в училище продължават, в 107-мо училище в София вече са тествали мярката на практика – в две паралелки. Резултатът е, че успехът на учениците с изцяло спрян достъп до смартфони е скочил с една единица нагоре.

Преди година класният ръководител на 7. „Б" клас Кирил Сарандев предприема смела крачка, за да върне вниманието на учениците от телефона към дъската.

„В началото на учебния ден те минаваха през класната ми стая, оставяха на определеното място всички телефони и това продължаваше до края на учебния ден. Първоначално имаше доста скептицизъм", казва той пред NOVA.

„Експериментът" обаче проработил в полза на учениците.

„Те бяха по-добри, по-зрели, по-концентрирани. Повече време за учебния материал им даде възможност да усетят, че освен 3 има и 4, 5, та чак и 6", добави Сарандев.

Но единодушие по темата липсва. „По-добре да не се носят, защото развалят човешкия мозък, а на учениците той още се развива", каза петокласничката Йоана.

„По принцип да имаме, защото трябва да се обаждаме на родителите", посочи третокласникът Мартин.

„Те са под добро наблюдение от учителите. Ако е нужно, винаги може да се свържем с училището", заяви Силвия Иванова, която е родител на петокласник.

Експерти също предупреждават за рискове от пълната забрана. Експертът по онлайн безопасност на деца Антоанета Василева посочи, че подобни мерки вече са предизвикали гняв сред тийнейджърите и тревога у по-малките ученици.

„Когато се налагат външни правила без да се попитат тези, които пряко ги засяга, тийнейджърите бързо ще намерят начин да заобиколят забраната", подчерта тя.

Децата обаче намират свои алтернативи. „Няма да носим телефон – можем да се обадим от часовника. Има игри, чат и показва колко стъпки си направил", каза третокласничката Данита.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>