Владислав Горанов: Ако са верни опасенията ми, че потенциалният дефицит вече е 6-9%, решение е да се повишат ДДС и акцизи
Всички формули за автоматично вдигане на доходи трябва да отпаднат, за да не изпаднем във финансов колапс. За пенсиите да се прилага само швейцарското правило, казва бившият финансов министър
Още акценти
Със сигурност няма да е лесно на правителството. Държавната сметка е изпусната и не изключвам политически сътресения заради това
Малко вероятно е да приключим с дефицит от 3%, а едноличен собственик на това постижение е Асен Василев, който ми прилича на финансов алхимик от средните векове, когато са издирвали перпетум мобилето
Ще си позволя критика към екипите на МВФ, които последните години свенливо наблюдаваха публичните финанси, но не предупредиха за натрупващите се фискални дисбаланси
- Какъв първи бюджет в евро трябва да имаме според, вас г-н Горанов?
- В последните години в резултат на политическата криза доста разпуснахме публичната сметка. Увеличението на пенсии и заплати изкриви фискалната картина и вероятността да приключим годината с дефицит в рамките на правилата е много малка. Няма да спра да повтарям, че едноличен собственик на това постижение е Асен Василев, който ми прилича на финансов алхимик от средните векове, когато са издирвали философския камък или по-скоро перпетуум - мобилето.
- Опишете реалистична макрорамка за 2026 г. – ръст, дефицит, инфлация...
- Нямам капацитет да направя еднолична макропрогноза, разчитам на експертите на МФ и БНБ. От това, което чета и наблюдавам, реалистично е ръстът на БВП да е около 3 на сто през 2026 г. И понеже ме питате за дефицит и инфлация, именно изпреварващият ръст на пенсии и заплати доведе до натрупването на близо 40 на сто инфлация в последните 3 години.
- Политиката по доходите? Трябва ли да продължи автоматичното индексиране на заплати?
- Всички автоматични механизми за индексация на бюджетни параметри са изключително вредни. Спомням си в края на деветдесетте колко усилия се положиха от екипите на Министерството на финансите в цялото законодателство да бъдат премахнати подобни формули и най-вече всичко, свързано с минималната заплата. За съжаление обаче, пандемията и политическата криза от последните години доведоха до ново “обрастване” на законодателството с формули, които действат проциклично и отварят значителни фискални дефицити и дългове. Всички формули трябва да отпаднат от законодателството, в противен случай ще изпаднем във фискален колапс, а може би вече сме.
- Пенсиите? По швейцарското правило и два пъти в годината добавки за бедните? Или дойде време на промени в системата?
- Всички неща, които се направиха в последните години, доведоха до изключително изкривяване в пенсионната система. Държавното обществено осигуряване се финансира повече от 50 на сто с трансфери от бюджета, което отваря големи дефицити. Увеличението на минималните пенсии доведе до късане на връзката между принос и права и намали драматично стимулите за осигуряване върху реалните доходи. Съвсем отделен е въпросът, че с тези действия отново се наруши крехкият баланс между първия и втория стълб.
По инициатива на Деница Сачева стартира дебат за промени в пенсионната система и очаквам в срока, даден от Народното събрание, да видим предложенията на изпълнителната власт. Със сигурност швейцарското правило трябва да остане и да се прилага само то.
- Кога и как да спре вземането на нов дълг, или не се налага?
- Вземането на нов дълг ще продължи до момента, в който бюджетът е на дефицит. И ако има смисъл да се допуска дефицит в период, в който икономическият цикъл го налага, или за да се инвестира повече в инфраструктура, то да се формира свръхдефицит и да се вземат дългове, за да се плащат заплати и пенсии, е недалновидно. Не е за пренебрегване и фактът, че скоростта, с която напоследък задлъжняваме, може да доведе до значително увеличаване на цената, на която се финансира правителството, и допълнително да намали фискалното пространство за правене на политики.
- Ако алтернатива на дълга за поддържане на 3% дефицит е увеличаването на данъци, кои ще са те?
- 3% дефицит е максималният възможен от гледна точка на Пакта за стабилност и растеж, който е част от европейското законодателство. Законът за публичните финанси предвижда правителството да се стреми към балансиран бюджет и по изключение да се допуска превишение на разходите над приходите. За съжаление, в последните години някои политици се опитват да ни внушават, че 3 на сто дефицит е нещо нормално, и скоро ще разберат, че са рязали сами клона, на който стоят. Във всеки случай, ако се окажат верни моите опасения, че потенциалният дефицит е надхвърлил 2-3 пъти максимално възможния, тоест е стигнал между 6 и 9 на сто от БВП, и се налагат мерки в приходната част, то най-икономически неутралното решение е да се повишат косвените данъци - акцизи и ДДС.
- Трябва ли се се премахне плоският данък, какъвто е съветът на фонда?
- Не споделям тезата, че премахването на плоския данък ще доведе до намаляване на неравенствата в обществото. Със сигурност обаче ще доведе до значителна загуба за фиска, който и без това е продънен, ще увеличи тройно данъчната тежест за хората със средни доходи – спомнете си ставките до 2008 г. Вярвам, че по-правилният и устойчив начин да се борим с неравенството е да инвестираме в качеството на образованието и най-вече на средното образование.
Що се отнася до препоръките на МВФ, които са в тази насока, ще си позволя да отправя критика към екипите на фонда от последните години, които свенливо и безкритично наблюдаваха какво се случва с публичните ни финанси и пропуснаха да алармират обществото за натрупващите се фискални дисбаланси.
- Капиталовите програми да продължават ли да бъдат буфер и как да започнат да се изпълняват?
- За съжаление, когато се появи проблем в бюджета, първо се поглежда към орязване на инвестиционната програма. А България има много да наваксва в изграждането на публичната инфраструктура и е грешно публичните инвестиции да се третират като буфер. Друг е въпросът, че разписаните намерения за инвестиции, най-вече в частта на общинската инфраструктура, са със съмнителна ефективност и далеч над възможностите на бюджета.
- Ще успеят ли депутатите да удържат апетитите си при гласуването на бюджета за догодина, или пак ще влезе един, а ще излезе друг план за държавните финанси?
- Надявам се този път да не е така. Със сигурност няма да е лесно на правителството. Държавната сметка е изпусната и не изключвам политически сътресения заради това.