Просветният министър в Столипиновската сорбона: Незнанието на български е проблем (Снимки, видео)

15.09.2025 15:49 Мая Вакрилова
Просветният министър Красимир Вълчев посети СУ "Найден Геров", известно като Столипиновската сорбона. Снимки и видео: Авторът
Кметът на Пловдив Костадин Димитров, областният управител Христина Янчева и шефката на просветния инспекторат Иванка Киркова съпроводиха министъра на образованието в Столипиновската сорбона.
Нашите деца се справят добре с чуждите езици, но изостават с математиката, физиката и химията. Нужно е да увеличим часовете и да мотивираме учениците да обръщат по-голямо внимание на природните науки, каза министърът.
Вълчев не подмина и темата за предмета "Религия и добродетели".
Шефката на Регионалното управление на образованието в Пловдив Иванка Киркова каза, че към момента 230 деца не са обхванати по механизма.

Учениците се справят добре с чуждите езици, но изостават по математика, физика и химия, счита Вълчев

Един от основните проблеми в училищата, където се обучават деца от малцинствата, е незнанието на български език. Това затруднява работата, както и интеграцията, заяви просветният министър Красимир Вълчев, който посети на 15 септември СУ "Найден Геров" в Пловдив, известно като Столипиновската сорбона, тъй като това е единственото средно училище в етническата махала.

6-класник го посрещна, като му посвири на йоника.

Учебното заведение се намира в този квартал на Пловдив и всичките му ученици са от малцинствата.

"Много често наблюдаваме дефицит на знания от 3 или 4 клас. Говорил съм с много преподаватели и съм помолил тези пропуски да се запълват", каза министърът. Той допълни, че само 3% от родителите, чиито деца не посещават училище, са санкционирани.

Според Вълчев най-трудните задачи пред учениците са овладяването освен на българския език, и на математиката, като основните причини за трудностите често се крият в социалната среда и липсата на достатъчно родителска ангажираност.

"Днес е по-добре в сравнение с преди 15–20 години – родителите вече проявяват по-голяма загриженост и изпращат децата си на училище. Но предизвикателствата остават", отбеляза министърът. Той сравни социалната система в България с тази в Германия, където подкрепата е по-щедра, но подчерта, че у нас усилията се компенсират с постоянна работа, убеждаване и ангажираност от страна на учителите и екипите на терен. "Всички анализи показват, че ако едно дете, което не знае български, ходи на детска градина, има много по-голям шанс да завърши училище и дори висше образование", допълни Вълчев.

По думите му очакват се промени и в матурите по математика и природни науки за 7 и 10 клас, като целта е въвеждане на повече практически задачи, за да се изграждат трайни знания.

"Нашите деца се справят добре с чуждите езици, но изостават с математиката, физиката и химията. Нужно е да увеличим часовете и да мотивираме учениците да обръщат по-голямо внимание на природните науки", каза министърът.
Той не подмина и темата за предмета "Религия и добродетели". "Програмата акцентира не върху религията, а върху уроци по човешки ценности. В смесените райони учениците ще продължат да учат заедно, да споделят празници и традиции, като целта е да се възпитават добротата и уважението, а не разделението", подчерта Вълчев.

Шефката на Регионалното управление на образованието в Пловдив Иванка Киркова каза, че към момента 230 деца не са обхванати по механизма.

Според областният управител на Пловдив Христина Янчева е най-важно разговорите с родителите, защото ако една майка или баща разбере, че е важно детето им да ходи на училище, ще бъде по-лесно за цялата система.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>