Парасейлингът у нас - контролът е само на лодката, за парашута никой не следи

19.08.2025 13:43 Димчо Райков
Снимка: pixabay

При парасейлинга нормативната уредба у нас допуска административен контрол само върху лодката и правоспособността на водача й. За изправността на парашута няма институция, която да следи освен собственика на атракциона, който е длъжен да го поддържа в ред, разбра "24 часа". Излиза, че спасяването на давещите се е дело на самите давещи се според знаменателната фраза на Остап Бендер.

"Нашата отговорност е само върху лодката и правоспособността на водача", заяви пред "24 часа" шефът на Морска администрация в Бургас кап. Живко Петров. Собственикът на атракцион с голям опит по курортите у нас също потвърди, че състоянието на парашута с прилежащите такъми не подлежи на никакъв институционален контрол. Единственото, което удостоверява неговата годност, е европейски сертификат за качество, който се издава от производителя. За него обаче няма орган в България, който да го изисква.

По неофициална информация именно проблем с колана на седалката може да е причинил нелепата смърт на 8-годишното дете от Разлог на южния плаж в Несебър. Оказало се, че той е протрит и най-вероятно се е скъсал във въздуха на 50 метра височина, откъдето момченцето полетя към морето.

Тази версия за трагедията е най-резонна, тъй като при скъсано въже, каквито бяха първоначалните догадки, нямаше да се стигне до полет на детето, а плавно спускане с парашут в морето, което не причинява силен удар при съприкосновение с водата, коментират собственици на атракциони по Черноморието. И твърдят, че е имало и други случаи със скъсано въже между лодката и парашута, но никога не е завършвало фатално.

От 150 до 200 лв. за 15 минути се предлага въздушната разходка у нас. За парасейлинга няма възрастови ограничения като единствено за лицата под 18 години се изисква да са с придружител, както е записано в Наредбата за плаването и граничния режим във вътрешните морски води. Операторите на парасейлинга искат и задължително подписана от родителя декларация, че качва детето си на парашута, но тя няма никаква правна стойност.

Възрастта обаче няма значение за сигурността на клиентите. Качвали сме и деца на 1,5 г., 3 - 4-годишни, твърдят  наематели на парасейлинг. Според тях дали ще си дете или възрастен, съоръженията за безопасност са едни и същи, за големи даже е малко по-рисковано, тъй като тежат повече, коментира наемател на подобно съоръжение на юг от Бургас. И обяснява, че коланът на седалката е направен така, че не може да бъде откопчан във въздуха, каквито догадки се чуха, че детето може да се е уплашило и да се е освободило от него, политайки към водата.

Други от От страната и света

50 години без ремонт - докога ще издържи Аспаруховият мост?

До пролетта трябва да приключи обследването му, а после да започне инженерингът Аспаруховият мост на Варна е годен и безопасен за поемане на трафика от гледна точка на конструкцията на съоръжението

18 шофьори са дали положителен тест за алкохол през изминалия ден, 4 - за наркотици

В рамките на изминалия ден с а установени общо 18 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол – 11 от тях са шофирали след употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила, а други 7 - с над 1

Потребителското доверие в Еврозоната е намаляло

Потребителското доверие в Еврозоната е намаляло с 0,4 пункта до -14,6 процентни пункта този месец от -14,2 процентни пункта през ноември и остава доста под средносрочната цел

Смениха над 3 км водопроводи в селата от общините Хасково и Минерални бани

Общо над 3 километра от водопроводната мрежа в села от общините Минерални бани и Хасково е подменена през тази година, съобщи Дияна Иванова от пресцентъра на ВиК - Хасково

Публикуваха поканата за кандидатстване за „Европейска столица на културата“ 2032 г.

Министерството на културата на Република България публикува  официалната покана към българските градове за подаване на кандидатури за „Европейска столица на културата" за 2032 година

>