Не правете тези 3 неща на пътя - глоби с 4 цифри, може и затвор!

30.07.2025 07:30 Проф. Иван Тодоров
Когато шофьор откаже тест за наркотици или алкохол, след като е участвал в пътно-транспортно произшествие, вече носи наказателна отговорност от 1 г. затвор и глоба от 2500 лв

Новите санкции влизат в сила до дни

Тази седмица влизат в сила ключови промени за движението по пътищата и за наказателната отговорност на шофьорите.

Досега, ако шофьор откажеше тест за алкохол и наркотици, се носеше само административнонаказателна отговорност - отнемане на книжката за 2 години и 2000 лв. глоба. В това нямаше никаква логика, тъй като всеки пиян или дрогиран може лесно да се измъкне от наказателна отговорност. И неслучайно има близо 10 000 такива отказа, като в 60% от случаите става дума за отказване на тест за наркотици.

След сегашните промени на НК това положение частично се променя. Когато шофьор откаже тест за наркотици или алкохол, след като е участвал в пътно-транспортно произшествие, вече носи наказателна отговорност от 1 г. затвор и глоба от 2500 лв. Същото наказание се налага, когато при пътно произшествие не се изпълни предписание на контролен орган за медицинско изследване и вземане на биологични проби за лабораторно изследване за алкохол в кръвта или за установяване на употребата на наркотични вещества.

По този начин, ако някой е пил и има висока вероятност да даде проба от над 1,2 промила или е вземал наркотични вещества и няма ПТП, просто ще откаже тест и ще се спаси от наказателна отговорност. А най-неприятният резултат от осъждането е, че остава на практика завинаги в свидетелството за съдимост с всички последици от това. Още повече че докато при първи положителен тест за над 1,2 промила алкохол или за наркотици има само условна присъда, то при повторно нарушение затворът е ефективен.

 За отказ от тест без катастрофа си остава старото административно наказание – лишаване от книжка за 2 г. и 2000 лв. глоба. От 2023 г. при повторен отказ вече има предвиден затвор до 6 месеца.

Глобите за пияни и дрогирани шофьори скачат от 2,5 до 7 пъти

Глобата за шофиране с алкохол над 1,2 промила или с наркотични вещества от 200 до 1000 лв. се увеличава от 1000 до 5000 лв. Ако шофьор бъде хванат с над 0,5 промила и вече е осъждан за шофиране с над 1,2 промила, ще плаща от 2000 до 10 000 лв. при досегашните от 500 до 1500 лв. В този случай лишаването от свобода си остава същото - от 1 до 5 г. затвор. Да припомним, че когато повторно някой бъде хванат с над 0,5 промила, лишаването от правоуправление е от 1 до 3 г.

Броени дни след промените в НК бяха приети и промени в Закона за движение по пътищата. Увеличават се редица от глобите. Още повече че инфлацията само за последните 5 г. е над 30%.

При превишение на скоростта над 40 км извън населени места вече ще може

да се отнема книжката за 2 месеца

в допълнение от глобата от 600 лв.

Най-после след огромно забавяне влязоха в сила отдавна дискутираните промени - чрез камерите на толсистемата да се засича превишаването на скоростта. В този случай нарушителите получават електронен фиш. За установените нарушения ще се прилага снимков или видео материал. Законът повелява и общинските камери да бъдат включени за установяване на нарушения по пътищата, като между системите на общините и на МВР ще има автоматичен обмен на данни.

Важна промяна е, че за да се мине на технически преглед, трябва да са платени всички връчени глоби и фишове. И отново най-важният проблем си остава липсата на задължителен електронен адрес за една лицензирана дейност, каквато е управлението на автомобил. По този начин въпросът с уведомяването за глобите и другите наказания би се решил незабавно. И в момента вече е разработена система за електронно връчване, която подобри значително нещата, но тя няма как да се прилага при всички шофьори.

При шофиране в аварийната лента книжката се отнема за 3 месеца и се налага 1000 лв. глоба.

Във век на дигитализацията малко странно е увеличението на глобата за шофиране без свидетелство за управление и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство от 10 на 30 лв. Би следвало написаното в тези документи да се установява безпроблемно, ако шофьорът удостовери кой е със свидетелство за самоличност – лична карта или паспорт.

Въвеждат се еднодневни винетки, но това ще може да става, след като изтекат 6 месеца от публикуването на промените в “Държавен вестник”.

Въвеждат се промени в режима на движение на тротинетките

В цял свят се набра недоволство сред повечето граждани срещу тротинетките. Правилата за движение рядко се спазват, карат се из паркове и пешеходни зони, скоростта и мощността също не се зачитат. В резултат произшествията с тротинетки ескалираха и пострадаха немалко деца. Дава се най-после определение за електрическа тротинетка: “Електрическа тротинетка е индивидуално електрическо превозно средство с две или три колела, без седалка, с електрическо задвижване, предназначено за превоз на едно лице, с максимална конструктивна скорост не повече от 25 километра в час и номинална мощност не повече от 1 киловат”.

Вече не може да се управлява тротинетка от деца под 16 г. вместо досегашните 14 г. Трябва да се направи регистрация и гражданска отговорност. Забраната за превоз на повече от 1 лице остава – не че се спазваше и досега.

Тротинетките ще се карат по светло и само с каска. Колоездачите и тротинеткаджиите често забравят, че не ползват никакво предимство на пешеходните пътеки, защото те са пътни превозни средства, а не пешеходци. Преминаването на колела и тротинетки по пешеходните пътеки си е най-обикновено нарушение.

Сега в закона това изрично е записано за тротинетките – за да мине тротинетка по пешеходна пътека, водачът ѝ трябва да слезе и да я бута. Изрично е записано и че тротинетката не може да се движи в пешеходни зони. Тротинетките не могат да се движат по път, където максималната скорост е над 50 км/ч.

Тротинетките не може да се оставят в тревни площи, паркове, на тротоари, спирки, входове за сгради. Максималната скорост на тротинетките е 25 км/ч. Проблемът с тротинетките е, че често контролните органи не контролират и тях, и колоездачите и

разпоредбите в закона може да си останат пожелания

След големите заклинания как максималната скорост по магистралите ще стане 130 км/ч, скоростта си остана същата – 140, така, както искаха мнозинството от хората.

Вече ще може от необозначени патрулки униформени служители да излизат на пътя и да глобяват. Сигналите за спиране, които се подават от движещи се необозначени патрулки, “са едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал или постоянно светещ или мигащ надпис “ПОЛИЦИЯ!” и текст с указания към водача на български и английски език, или през високоговорителната уредба на моторното превозно средство”.

Разпоредбата не е особено ясна. Така, както тя е формулирана, съчетанието от звуков и светлинен сигнал е само един от вариантите и няма съчетаване с другите способи за спиране. Излиза, че има способи само със звук или светлина и надписи.

Понятието “специален звуков сигнал” е неопределено

и по никакъв начин не създава яснота какво да се прави. Би следвало да има изброяване на отделни редове на съчетанията на сигналите за спиране и да се укаже, че са алтернативни.

Други от Анализи

Защо Русия изпрати тези украински деца в Северна Корея

Неотдавна стана ясно, че Русия е изпратила украински деца на лагер в Северна Корея. Това е "военно престъпление", казва активистката Катерина Рашевска. Каква е целта на Кремъл

"Алфа рисърч": ГЕРБ и ПП-ДБ водят при нови избори

Недоволството срещу управлението отнема малко над 4 пункта от електоралната подкрепа за ГЕРБ. За момента партията на Бойко Борисов запазва първо място с 21

Правителството падна. И ко прайм ся?

Протестът постави такива искания, които не могат да се постигнат и след 10 години Понеже политическата каша е пълна и гореща, да споделя нещо поне по ясните и най-важното разбираеми проблеми след

Преди 2 г. на тази дата: Парламентът не се разпуска дори ако не излъчи кабинет

“Парламентът не се разпуска, дори да не излъчи кабинет, нов закон възпира служебната власт.” Под това заглавие на 16 декември 2023 г. “24 часа” съобщава за промените в конституцията

Борисов и Пеевски умно прескочиха зимата

Реалистичен анализ на текущата революция Правителството падна и народът пак победи, но като гледам как ликуват лидерите на ПП-ДБ, страх ме е пак да не останат с пръст в устата

>