27 юли 1955 г.: два наши изтребителя МиГ-15 свалят израелски пътнически самолет. Загиват 58 души (Снимки)

27.07.2025 12:25 Пенчо Ковачев
Израелският пътнически самолет "Костелейшън"
Старши лейтенант Константин Санкийски
Капитан Борис Петров
Роза Георгиева е била вонен пилот
На това място в подножието на Кожух планина в местността Рупите" падат останките от самолета и пасажерите му.

Когато двата МиГ-15 излитат, едва не се сблъскват във въздуха с учебен самолет, управляван самостоятелно от курсантката Роза Георгиева. След години тя ще бъде наречена Винената царица

В ранната утрин на 27 юли 1955 г. хора от няколко села до Петрич изумени наблюдават как самолет избухва в пламъци в небето, разцепва се и от него започват да падат хора.

Малко преди това излитат два български изтребителя МиГ-15, пилотирани от капитан Борис Петров и старши лейтенант Константин Санкийски, който открива огън по самолета. Машината се разбива край Кожух планина в Рупите, само на стотина метра от мястото, където днес е църквата на Ванга. Всичките 51 пасажери и 7 души екипаж загиват.

Пътническият самолет “Констелейшън-Ес” на израелската авиокомпания Ел Ал извършва редовен полет по линията Ню Йорк­Лондон­Париж­Виена­Истанбул­Тел Авив.

Командир е 35-годишният ас

от английските ВВС Стенли Хинкс

В архива на МВР има тънка папка, в която са списъците с имената на загиналите и на техните вещи. Всичките са евреи, но с различно гражданство. Най-много са от Израел - 15, 12 са от САЩ, по четирима - от Англия, Канада и Южна Африка. Трима са с германски паспорти, има по един от Австрия, Швеция и Полша. Един от пасажерите е без гражданство, друг - с неустановено. 5-има от пътниците са родени в СССР.

БТА излиза с кратко съобщение за катастрофата на другия ден - 28 юли. Осем дни по-късно специалната правителствена комисия, натоварена да разследва случая, дава следното официално съобщение на БТА, публикувано във в. “Работническо дело” от 3 август 1955 г.:

1. На 27 юли т.г. в 7,10 часа българско време пътнически четиримоторен самолет тип “Констелейшън” на израелската въздухоплавателна линия Ел Ал, се отклонил на 130 км от своя маршрут и навлязъл без всякакво предупреждение в българското въздушно пространство в района на гр. Трън. След като навлязъл 40 км във вътрешността на страната в източна посока от Трън, самолетът е завил на юг, прелетял е над градовете Брезник, Радомир, Станке Димитров и Благоевград и е продължил на юг към българо-гръцката граница. Самолетът е летял над българска територия общо над 200 км.

2. Съответният команден пункт на въздушната отбрана след като получил съобщение, че чужд самолет от неизвестен произход е навлязъл в българското въздушно пространство, е дал заповед на два изтребителя от противовъздушната отбрана да последват чуждия самолет и да го принудят да кацне на някое от нашите летища.

3. Самолетът е бил открит от изтребителите южно от гр. Станке Димитров (Дупница - б.а.) и е бил предупреден с установените международни знаци да последва преследващите го изтребители, за да кацне на летището, което те ще му посочат. Самолетът не се подчинил на тази покана и е продължил полета си на юг над гр. Петрич. Изтребителите, виждайки, че самолетът нарушител се опитва да бяга през границата, са го обстреляли, вследствие на което той се е възпламенил и е паднал в района на Петрич. Поради експлозията, която е станала във въздуха, самолетът е напълно разбит и намиращите се в него 51 пътници и 7 души екипаж са загинали”.

Лятото на 1955 г. е все

още във времето

на студената война

На 15 май е създаден Варшавският договор. Той трябва “да брани мира и социализма, да противостои на агресивния империалистически пакт НАТО”. От прословутата реч на Чърчил във Фултън, родила идеята за желязната завеса пред комунистическия блок, са минали 6 години, а от смъртта на Сталин - по-малко от 2,5. Това обяснява дори стилистиката, на която е написан горният текст.

Само 4 дни преди българските изстребители да разстрелят във въздуха израелския пътнически самолет, в Женева е приключила срещата на високо равнище между ръководителите на САЩ - Дуайт Айзенхауер, на СССР - Николай Булганин, на Англия - Антъни Идън, и на Франция - Едгар Фор. Съвещанието приема четири декларации, в които е направен първият опит да се положат основите на международното разведряване.

Само 2 дни преди трагедията в. “Работническо дело” излиза с уводна статия, озаглавена “За мир и сътрудничество”. Мирният полъх от Женева обаче не може да стигне толкова бързо и лесно до Българската армия и нейните ВВС.

Още повече след като западни самолети продължават често да навлизат във въздушната територия на страната. Те носят материална помощ за т.нар. горяни, правят “диверсионно-психологически атаки”. През 1954 г. например е имало 130 засечени нарушения от чужди самолети.

Последната дума в армията ни тогава имат съветските генерали, изпратени от Москва като съветници. Такъв съветник във ВВС е ген. Шинкаренко. През август той посещава учение на 18-и авиополк и пред командирите му коментира инцидента със сваления самолет така: “Молодци, ребята! Наше дело их снимать. А затем есть Министерство иностранних дел - пуст они справляется!..”.

Неслучайно тогава се говори, че първата команда “ Огън!” по чуждия самолет, издадена в “съответния команден пункт на въздушната отбрана”, е била на руски език. Има три версии за трагедията над Рупите. Трагична грешка или умишлено сваляне на израелския самолет? А може би фатална комбинация от двете? Отговорът на тези въпроси може би се крие в документите, които засега са недостъпни в Централния военен архив.

Самолетът “Косталейшън С-69” с отличителни знаци 4Х-АКС на израелската авиокомпания Ел Ал излита от Ню Йорк и първата му спирка е Лондон. Преди отново да излети откриват повреда в машината, което забавя полета с около 3-4 часа и допълнително увеличава умората на екипажа. Не е ясно защо той не е бил сменен с друг.

В Париж слизат няколко пасажери, но не се качва никой. На летището във Виена слиза майка с двете си деца и се качва един мъж. Според някои историци

това може би е агентът

на Мосад Бар Гор

На стената на славата в Тел Авив, където са изписани имената на загинали служители на тайните служби, фигурира и неговото име. Годината на смъртта му е 1955-а, след името му е добавено: “Загинал при изпълнение на служебния си дълг”.

Не е имало пътници за слизане в Истанбул. Въпреки че там са чакали няколко пасажери за качване, пилотите решават да не летят до турския град. Полетът минава над територията на България, но екипажът не е искал разрешание за прелитане над наша територия.

Разследващите случая от израелска страна стигат до заключението, че над сръбска територия екипажът заспива. Обаждането от кулата в Белград ги е стреснало и събудило, но после те пак задрямват. И се озовават над България, а над Благоевград вече са и приклещени от двата изтребителя на ВВС.

Защо обаче капитан Стенлей Хинкс не се подчинява на поканата да кацне принудително на българско летище? Той е ветеран от английските ВВС и

личен пилот на Уинстън

Чърчил през Втората

световна война

Дали самочувствието му на истински ас го кара да не се подчини на някакви си българи? Или не е можел дори да си помисли, че някой ще стреля по пътнически самолет - на него ясно се виждат инициалите на Ел Ал? Никога няма да разберем мотивите на командир Хинкс вместо към България рязко да снижи самолета си и да побегне към Гърция. Дотам не са му достигнали 2-3 минути.

Не издържа на логиката твърдението, че Хинкс е търсил възможност да кацне на старо летище между Петрич и Рупите. Малко вероятно е той да е знаел за съществуването му. А и ако е искал да кацне на българска територия, защо просто не е последвал двата изтребителя?

Има и още един любопитен детайл. На мястото на катастрофата е намерено сребро във вид на зърна от 800-900 карата. Среброто е намерено само на мястото, където са се разбили моторните гондоли, и е разпръснато по посока на откъснатите мотори. Голяма част от него пада в коритото на ръкава от р. Струма.

До края на август 1955 г. цигани предават в “Нармаг”- Петрич близо 100 кг сребро, твърдят местни хора. Предполага се, че не по-малко количество намират и българи, но те си го запазили.

Според разследващи в случая среброто е пренасяно контрабандно - неслучайно то било поставено на такова място в самолета, достъп до което имат само пилотите. Или може би само капитан Хинкс.

В архива на МвНР се пази протокол от разговор, на който се уточнява какво становище трябва да поддържа България пред света за сваления самолет. В този разговор зам.- министърът на транспорта ген. Захари Захариев казва: “В самолета е имало контрабандна стока, с което може да се обясни защо е отказал да кацне. Много възможно е екипажът да се е заблудил и радистът да е предал, че самолетът се намира над Гевгели, когато той е над Симитли, вероятно защото се намират на еднакво местоположение (река, шосе, жп линия). Но радистът не съобщава и за българските изтребители, които го преследват около 5-6 минути. Това не е направено вероятно защото екипажът се страхува от отговорността, която има пред компанията”.

Кои са са двамата

пилоти на изтребителите

Капитан Борис Петров е 26-годишен, командир на звеното. Старши лейтенант Константин Санкийски е година по-млад, това е второто му бойно дежурство. И двамата са завършили с отличие НВВУ “Георги Бенковски”.

Когато Петров и Санкийски излитат от летището край Доброславци, те едва не блъскат във въздуха над Божурище учебен ЛАЗ-7. В него в “самостоятелен полет в зона за изпълнение на тоно” е младата курсантка Роза Георгиева. “Тоно” е летателна фигура, при която самолетът се върти около надлъжната си ос, а Роза е бъдещата Винена царица, която вече в демократичните времена проби на пазара на вина в Лондон. Пилотската си младост Георгиева описва в книгата “Възторжена безпътица”.

...И в миг ентусиазмът ми се изтри: по посока на моя самолет изстрелваха червени ракети - знак за незабавно приземяване. Точно когато правех завоя през крило, някаква неочаквана сила ме блъсна. Самолетът потрепери като ранен, стана неуправляем, заби нос и се завъртя в онзи принудителен свредел, който обикновено завършва с удар в земята”, пише Роза Георгиева.

Тя успява да приземи самолета и чак тогава разбира, че в свредела са я вкарали два МиГ. Вечерта Георгиева научава, че над Петрич е свален ”вражески самолет”, който нарушил мирното пространство над социалистическата ни родина”.

Случаят събира след години и тримата в селскостопанската авиация. Една вечер, попрекалил с домашното вино, донесено от механиците, в компанията на летците,

Санкийски разкрива

драмата си:

- Прибилижих го откъм опашката. Първо му теглих един картечен откос отгоре, а после го минах напречно. С втория откос куршумите го перфорираха - дупка до дупка. И там се разцепи на две. Разбирате ли, бе... почнаха да падат хора... хора... падат. Не мога да ги забравя... Жени, мъже... деца. Човек като пийне забравя. А аз щом пийна, всичко ми се връща в главата. Не ги чувах, но знаех, че викат. Викат Бога за помощ... После започнах да ги сънувам. Същата мешавица. Излита като фурия срещу мен и крещи: “Убиец!”. И ме заплашва с възмездие... Един ден и това ще стане. Аз съм като оня... Кели от Хирошима. И той се е смятал за герой, но май полудя. Полудял е!

През 1974 г. Санкийски умира от инфаркт (или инсулт) в къщата си в Самоков. Негови колеги разказват, че когато му прилошава, се блъска в стъклената врата на хола, чупи я и стърчащите отдолу парчета срязват гърлото му. “На погребението му някой суеверно прошепна: “Това е двойна смърт. Като проклятие...”, пише в книгата си Роза Георгиева. Борис Петров, другият пилот на МиГ-15, умира през 1992 г. от рак на бъбреците.

Други от От страната и света

Никулден е! Вижте кои празнуват

Днес честваме свети Николай Чудотворец и празнуваме Никулден. Св. Николай е един от най-почитаните християнски светци. Той е покровител на моретата, езерата и реките, на моряците и рибарите

Димитър Попов сглоби кабинет в "12 без 1 мин." по Коледа преди 25 г. (Снимки)

Юристът Димитър Попов (26 юни 1927 г. - 5 декември 2015 г.) е първият български премиер некомунист след 1946 г. Роден е на 26 юни 1927 г. в Кула. Произхожда от стар род

Росен Желязков отговаря на вота: Не давам оставка, защото икономиката расте - БВП нагоре с 3,2%, пети сме в ЕС (Обзор)

Борисов поиска закриване на комисията "Сорос", създадена по настояване на ДПС Правителството няма да подава оставка, защото се справя добре и под негово управление икономиката расте бързо и се справя

София взема заеми за трамваи, тротоари и пътища (Обзор)

Ремонтират булевардите “Христо Ботев”, “Дж. Баучер” и “М. Луиза” Терзиев: Децата, транспортът и кварталите са топприоритетите в бюджета на София за 2026 г

Тръмп се отказва от Европа като основен съюзник, САЩ вече няма да са лидер на света

Администрацията на президента Доналд Тръмп представи нова стратегия за национална сигурност, която описва европейските съюзници като отслабени и цели да възстанови доминацията на САЩ в западното

>