Българите готови за по-сурови глоби на пътя и да карат по-бавно, за да паднат черните статистики (Графика)

14.07.2025 08:32 Весела Бачева
Все по-често българите протестират срещу войната по пътищата.

Българите искат по-строги правила и наказания за нарушителите на пътя и признават, че основната причина за множеството катастрофи са самите шофьори, а не АПИ, МВР, общината или друга институция.

Това е изводът от национално представително проучване, проведено през март от центъра за парламентарни изследвания. То е особено актуално сега, когато предстои обсъждането на второ четене в пленарната зала на промените в Закона за движение по пътищата.

Шофирането под въздействието на алкохол е най-честата причина за катастрофи, посочена от 61,7% от попитаните. Следват карането с превишена скорост (60,5%) и под въздействието на наркотици (47,6%), на четвърто място е неспазването на правилата за движение и чак след това хората нареждат лошото състояние на пътищата и недостатъчния контрол.

Топ 3 причините, както са ги подредили българите, е интересно да се сравнят с тези, посочени в тематичния доклад на Европейската комисия от 2024 г. Там списъкът на най-честите причини за катастрофи звучи така: човешкият фактор (95%), инфраструктурата (30%) и състоянието на автомобила (10%). И в Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата до 2030 г. е посочено, че

повечето катастрофи у нас са предотвратими

И все пак много хора явно отдават проблема на манталитета: на въпрос защо някои водачи системно нарушават правилата най-много хора (28%) са отговорили със “защото са нагли и безотговорни”, а почти 20% са го отдали на неадекватните наказания. Далеч по-назад е лошото състояние на инфраструктурата.

На всеки въпрос, свързан с повишение на наказанията, отговорите са преимуществено положителни. За намаляване на ПТП-тата българите предлагат на първо място повишаване на санкциите (57,7%), по-висок контрол на движението и подобряване на пътната инфраструктура.

От отговорите се вижда, че хората са по-доволни от работата на институциите, отговорни за пътищата, на местно ниво, отколкото на национално. Така на първо място по одобрение са кметовете на общини с 41,5%, Пътна полиция към областните дирекции на МВР и областните управители.

Това мнение се затвърждава и от отговорите на въпрос дали държавата полага достатъчно усилия за подобряване на законите, на експертния потенциал в институциите и за повишаване на координацията между тях - над 54% са отговорили с “не”.

Настоящият Закон за движението по пътищата има нужда от промени, но не и да се пренаписва, смятат над половината запитани. Част от анкетата е хората да кажат одобряват или не конкретни идеи за промени.

Оказва се, че макар бруталните кървави катастрофи с жертви, които стават редовно по родните пътища, за хората най-спешно е да се реши проблемът с тротинетките -

85,5% са поискали по-строги санкции за нарушителите на тротинетки

България е една от първите страни в Европейския съюз, привела тротинетките към законодателството си, но е далеч назад по размера на глобите: в ЕС наказанията стигат до 2500 евро глоба и затвор, а у нас са като за колело и по-скоро символични - до 50 лева.

Друго предложение, одобрено от 84,7% от анкетираните, е катастрофа с жертва да се класифицира като умишлено убийство, ако виновният шофьор е в нетрезво състояние. Над 83% пък искат увеличаване на размера на налаганите наказания.

Действително глобите у нас са далеч по-ниски от тези в останалите европейски държави, включително и в Гърция, за която нерядко се шегуват, че дори и най-безразсъдните шофьори у нас спазват правилата там. В България, ако те хванат с алкохол от 0,5 до 0,8 промила, ти вземат книжката за шест месеца и те глобяват с 500 лева. Ако промилите са между 0,8 и 1,2, книжката се отнема за 12 месеца, а глобата е 1000 лева. От миналата година за наркотици или алкохол над 1,2 промила в кръвта се отнема колата на виновния водач или трябва да я изплати на държавата, ако не е на негово име.

В чужбина обаче наказанията дори за по-леките провинения са далеч по-сурови. Например

във Франция стартовата глоба за алкохол в кръвта е 4500 евро

при минимална заплата 1802 евро, в Чехия най-ниската глоба е 2000 евро при МРЗ 826 евро, а в Дания наказанието започва от 670 евро при средна заплата (няма минимална) 4977 евро, т.е глобите са по-високи от минималните заплати за разлика от България.

В проучването има въпрос и за отнемането на колите на неадекватните шофьори у нас и излиза, че повечето го одобряват.

Изненадващо се оказва, че всъщност българите одобряват идеята за намаляване на разрешената скорост по пътищата. Така например почти 73% искат да се въведе ограничение на скоростта до 30 км/ч за всички превозни средства в зони с голяма концентрация на ПТП, а

65,5% са за намаляване на разрешената скорост на магистралите от 140 на 130 км/ч,

което различни правителства са предлагали. И сега в повечето държави от ЕС ограничението на магистралите е 120-130 км/ч, междуградско - 80-90 км/ч, а в градовете - до 50 км/ч, т.е. правилата в България са в горната граница или над нея въпреки стария ни автопарк и лоши пътища.

Над 60% искат още повече правомощия за общинските власти, а младите шофьори на 17 г. да може да карат само с придружител.

Някои от запитаните са направили и свои предложения, сред които: да се отнема за 10 години книжката на шофьор, хванат за първи път с алкохол в кръвта, а при рецидив - да се отнема завинаги, да се вземат колите не само на пияните или дрогирани водачи, а и на рецидивистите, размерът на глобите да е според дохода на нарушителите, да се подобри събираемостта на глобите. Хората настояват още за подобряване на състоянието на пътищата, включително и на мантинелите, да бъдат по-добре осветени, да има повече стационарни камери.

Други от От страната и света

Депутатите почиват месец, звънецът ще бие 14 дни след Нова година (Обзор)

Проф. Андрей Чорбанов напусна ИТН Почти месец ваканция ще имат депутатите, след като приеха набързо удължителния бюджет преди три дни и така избегнаха риска от извънредни заседания по Коледа

Божидар Божанов: Реалистично е да се променят изборните правила

Реалистично е да се променят изборните правила, каза в "Панорама" съпредседателят на "Демократична България" Божидар Божанов. "Голямата цел е демонтирането на модела

Задържаха двама руснаци на летището в София

Руските граждани Олег Олшански и Сергей Ивин са задържани на софийското летище по искане на властите на САЩ, съобщава ТАСС. По информация на руското посолство в България, предоставена на агенцията

Делян Добрев: Амбицията да вдигнем доходите повече, бутна правителството

Амбицията да вдигнем доходите повече, отколкото дефицита, бутна правителството ни. Това каза депутатът от ГЕРБ Делян Добрев в "Панорама" по БНТ. "През последния един месец имаше цял набор от бюджети

КЗК разреши на “Фьоникс фарма” да купи аптеки "Медея", но с условия

Българското дружество на най-големия европейски дистрибутор на лекарства ще придобие 47 конкурентни обекта Комисията за защита на конкуренцията разреши на българското дружество на най-големия

>