Режисьорът, превърнал изречение в хит

06.07.2025 19:21 Калина Симеонова
Виктор Иванов
Един от любимите кадри на режисьора
Кадърът е част от изложбата "Живот и здраве" в пенсионерски клуб "Оборище"

Иронията, играта със страха и табутата около нея - централната тема за Виктор Иванов

"Нали ти казах, че тази седмица няма да умирам, имам работа".

Това не е реплика от театрална пиеса. Това е автентично изречение, уловено във входа на жилищен блок в София. Случайно, но достатъчно силно, за да промени пътя на един режисьор.

Виктор Иванов не снима филми за кинофестивали и червени килими, той снима заради истини, които хората обикновено подминават, но все пак филмите му са прожектирани, аплодирани и награждавани на над 30 международни фестивала. Един от тях е Old tricks, комедийна драма за възрастна двойка, която инсценира смъртта си, за да си върне вкуса към живота. Продукцията печели специалната награда на журито на 40-я Torino film festival и приз от RAI - националната обществена радио и телевизионна компания на Италия. 

"Обичам да си играя със смъртта, с табутата около нея и със страха.

Това какво са готови да направят хората, за да я избегнат. Не мисля, че има човек, който приема смъртта, дори в последните мигове от живота си. За мен беше интересно да представя хора, на които вече не им остава нищо друго, освен да се шегуват с края си. Аз просто съм такъв човек, преживявам трудните моменти от живота с ирония."

Възрастните хора винаги са привличали Виктор Иванов. Той започва да ги снима спонтанно, още от първата си лента, макар че не е професионален фотограф. Снима ги тайно, защото открива красотата там, където останалите не я виждат. В момент, в който повечето млади творци се състезават да снимат бъдещето, той избира да снима забравеното настояще. Виктор не се спира на галерия с бяло вино и добро осветление, а представя изложбата си "Живот и здраве" в пенсионерски клуб "Оборище".

"През зимата, ако всичко върви както трябва, излиза пълнометражният ми филм Les Faits Divers ("Различни")– снимахме го пет години в Хърватия, с известни български актьори. А изложба в пенсионерски клуб? Пак бих направил, стига да намеря готино място с хубав интериор, който да допада на визията ми." 

Трудно е да говориш с Виктор Иванов, без да си даваш сметка, че разговорът напомня на сцена от някой от филмите му. Без претенция, без поза — просто присъствие. От онези, които не се налагат с обем, а с плътност. Казва, че се интересува от крайности, но те никога не са самоцел. Въпросът е: "А какво има отвъд?" Докато други разказват истини, той се пита защо са останали скрити досега. Изкуството му не е опит за провокация, а опит за честност. Неслучайно, когато работи върху нов сценарий, най-много време му отнема не диалогът, а тишината.

"Някои хора говорят, защото не знаят как да мълчат. В киното е обратното — мълчиш, когато няма какво повече да се каже с думи", казва той. Сценарият на „Les Faits Divers" е започнат в кафене в Пула, довършен на софийска тераса, а монтиран в Торино. Но географията няма значение.

Това е типичен Виктор Иванов — филм за "различните", които всъщност сме всички.

Работата с актьори го вдъхновява, но смята, че истинската драматургия се случва в погледа — и затова снима често хора, които не са учили актьорско майсторство. Защото животът не се играе, той просто се случва. Изложбата му в пенсионерски клуб не е жест към някаква социална кауза — това е част от логиката му. "За мен е абсурдно да сложа тези портрети в галерия, където хората идват с вино и си говорят за композиция. Това са лица, които не искат да бъдат обяснявани, а просто да бъдат видени."

Работи бавно. Проектите му не се редят един след друг, а се наслагват — понякога паралелно, понякога в пауза. Новият, върху който работи заедно с италианеца Жорди Пенер, е с работно заглавие "Нека никога не умираме". В момента подготвя концепция за филм за криогенезата. „Не защото ме интересува безсмъртието, а защото искам да разбера какво кара някого да замрази тялото си с надеждата за бъдеще, което не познава."

Виктор Иванов не иска да в живее в епохата на големите заглавия. За него смисълът е в това, което остава между редовете, след като прожекцията свърши. А когато го питаш какво още иска да разкаже, се усмихва: "Може би нищо. Може би просто искам да питам още по-добре."

Той няма нужда да вдига шум, за да го забележат. Виктор върви тихо, но право напред – с ясна амбиция, стабилен глас и усещане за кино, което не се нагажда, а остава. И ако досега снимаше онези, които никой не вижда, съвсем скоро сам ще бъде сред най-видимите имена.

Други от От страната и света

Калин Стоянов: Не Мирчев, а Пеевски и Борисов дадоха БТР-и на Украйна

"Единственото, което е направил Мирчев по казуса с бронетранспортьорите на МВР, е да се подпише редом до Пеевски, Борисов, Христо Иванов, Кирил Петков и Христо Гаджев

Близки на задържания Николай: Полицейски показания са копи-пейст, държали са момичета с момчета

Десислава Атанасова, майка на оставения в ареста след протестите Николай Алексиев, и една от сестрите му, заявиха в предаването "Здравей, България", че показания на полицаи от въпросната нощ са били

Мальовица открива на 14 декември зимния сезон с огнено шоу, музика и снежни игри

Курортът Мальовица се готви за голямо завръщане. След поредица от подобрения и обновявания, една от най-емблематичните дестинации в Рила ще посрещне първите си гости за зимния сезон на 14 декември

Меглена Кунева: В бюджета липсваше конкретност, увеличаването на заплатите не се решават проблемите

Липсва ми конкретност, няма примери за различните нужди в частите на страната. С увеличаването на заплатите не се решават проблемите в образованието. Въпросът е дали в следващите 10 години тази

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

>