Изпитът в 7-и клас става интегрален: математика плюс природни науки (Обзор)

23.06.2025 22:30 Ярослава Прохазкова
Министър Красимирн Вълчев откри дискусията за математиката и природните науки, чийто домакин беше столичното 145-о основно училище "Симеон Радев". СНИМКИ: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
Учители и директори се включиха активно в дискусията.

Задачи по физика, химия и биология влизат в изпита по математика в края на 7-и клас. Още от следващата година учениците ще държат интегрален тест от националното външно оценяване по математика с въпроси и от природните науки.

Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на дискусия за насърчаването на изучаването на математика и природни науки, която се проведе в столичното 145-о ОУ “Симеон Радев”.

Задачите по физика, химия и биология ще се въвеждат плавно, като процентът им ще остане по-малък от математическите. Гилдията ще обсъди формата през лятото, а

решението трябва да бъде обявено най-късно до 1 септември

Интегрални задачи най-вероятно ще има и сред въпросите в 10-и клас, обясни министърът пред директори, учители, университетски преподаватели, учени от БАН и родители, които участваха в организираната от него дискусия.

Вълчев напомни, че интегралният изпит е заложен още от 2020 г., но поради честата смяна на правителства и нежеланието на министрите да поемат отговорност досега не е реализиран.

“Трябва да насърчаваме природни науки. В момента голяма част от учениците спират да учат природни науки в 7-и клас, защото се фиксират върху българския език и математиката. Голяма част пък

въобще нямат часове по природни науки в 9-и клас,

защото са избрали учебни планове с интензивно изучаване на език”, каза министърът.

Целта е да се мери интелигентност, разбиране на ученото, а не заучаване. Това нямало да насърчи частните уроци - няма да ходиш на учител по физика за една задача от теста.

Учителите по математика трябва да получават повече пари, защото много трудно се намират - на принципа на търсенето и предлагането, каза директорът на 51-о училище “Елисавета Багряна” Асен Александров, който е шеф на сдружението на директорите в средното образование и съветник на министъра. Той бе и модератор на дискусията.

В момента има много по-малко предлагане на учители по математика и физика, отколкото по физическо възпитание.

Средно 30 кандидатстват за 1 място по физическо, а 0 - по физика

“Недостигът на педагози е драматичен. Няма как да привлечем повече бъдещи учители по физика, химия или математика, ако нямаме по-високи възнаграждения”, каза и министърът. Поне двоен е недостигът на учители по математика, физика и химия. Училища се спасявали с неправоспособни учители.

И инженери се преквалифицирали в учители по математика

Имаме най-голям проблем с математиката и природните науки. Учебните програми са прекалено амбициозни и учениците препускат по тях, затова специалистите смятат, че трябва да бъдат олекотени. Трябва да има много повече време за упражнения и затвърждаване на знанията.

Учениците се демотивират най-много след 4-и клас, когато 80% от тях обичат математиката. В края на 5-и обаче те са не повече от 20-30%, обясни директорът математик Асен Александров.

Красимир Вълчев пък уточни, че заради многото ученици с математически способности трябва да се разширят математическите гимназии, да се поддържат школите, които готвят най-добрите. Тези гимназии ще станат специализирани училища и приетите в 5-и клас няма да държат изпит в 7-и, за да останат. Сега отлични математици отпадат заради малко по-нисък бал по български и литература. Приемът в 7-и клас обаче ще е отворен за другите ученици. В останалите училища пък ще се откриват повече паралелки с разширено изучаване на математика.

Министърът предлага матурата по биология и химия в 12-и клас да е вход за медицина

Задължителна по математика най-рано след 5 г.

Трябва да има прием в медицинските висши училища с матура по биология и химия, обяви министър Красимир Вълчев. Така много повече ученици ще се явяват на зрелостните изпити по природните предмети. Министърът се срещна с ректори на медицинските университети, за да говорят по темата.

Матурата по математика пък вече е обвързана с икономическото висше образование, предстои това да се случи и с техническото. А най-рано след 5 години трябва да стане задължителна за всички. Това каза директорът на столичното 51-о училище “Елисавета Багряна” Асен Александров. Така е в 80% от държавите в ЕС, даде пример той. Задължителният зрелостен изпит по математика нямало да доведе до апокалипсис, нямало да се налага абитуриентите да решават някакви суперсложни задачи.

Идеята за задължителната матура по математика бе лансирана от Красимир Вълчев в началото на годината. В момента задължителна е само матурата по български език и литература. За втория си изпит зрелостниците избират предмет по желание, а тази година на математика се явиха само 2424 от над 24 хиляди гимназисти.

Матурата по математика вече се използва като вход за 15% от приема по икономика, а догодина този процент трябва да стане 50%.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>