Революционна идея на кмета: С цапаща кола из Пловдив само при адресна регистрация и по една на домакинство
- Забраняват бензиновите автомобили отпреди 1992-а и дизеловите на над 23 г. октомври догодина
- Ще спрем всички приходящи от други градове и области, които замърсяват въздуха, казва Костадин Димитров
Целият Пловдив става зона с ниски емисии, за да се подобри качеството на въздуха. Старите и цапащи коли ще се движат в града при строги рестрикции – по една на домакинство, и то само при регистрация по постоянен адрес. Тази идея лансира кметът Костадин Димитров и
сам я определи за революционна
"Ще трябва много добре да обясним, че не спираме всички стари автомобили. Например някой има нисан от 1989-а и може да си го кара, ако има адресна регистрация в Пловдив. Но с ограничението ще спрем всички приходящи от други градове и области, които идват със стари автомобили и замърсяват въздуха.
А хората, които са се преселили в Пловдив, защото са намерили работа в града или региона, трябва да имат регистрация по постоянен адрес – редно е да плащат данъци тук, щом ползват инфраструктурата", обясни за "24 часа" градоначалникът.
Разпоредба в Закона за чистотата на атмосферния въздух дава възможност на общините да ограничават движението на моторни превозни средства и да въвеждат зони с ниски емисии.
Еколозите в градската управа отдавна работят върху създаването на такава наредба и първоначално идеята била да не се допускат цапащи автомобили само в центъра.
"Обмисляхме да въведем два ринга с рестрикции
– първо да ограничим старите коли в площта между булевардите "Руски", "Шести септември", "Цар Борис Трети Обединител" и "Христо Ботев", а по-късно да разширим зоната до булевардите "Васил Априлов" и "Източен". Затова сегашното предложение на Костадин Димитров за целия град е наистина революционно", обяснява зам.-кметът по транспорт Александър Държиков.
Забраните ще влизат в сила поетапно и ще обхванат леките автомобили и товарните до 3,5 тона.
"Всяко моторно превозно средство има определена екокатегория, като най-ниска е първата - най-общо казано, това са бензиновите коли, произведени преди 1992 г., и дизеловите – отпреди 2002-а. Предвиждаме забрана за тях от октомври 2026 г., а от ноември 2028 г. - ограничение и за колите от втора категория, но това все още е проект", допълва Държиков.
По последни данни в Пловдив всеки ден влизат 220 хил. коли от съседните общини, но няма яснота колко от тях са в първата екокатегория, която ще попадне в ограничението. Тепърва ще се търсят справки от КАТ и пунктовете за технически прегледи
колко са старите коли на самите пловдивчани
"Разчитаме, че в едно семейство няма повече от една кола от най-ниския екологичен клас", казва още зам.-кметът по транспорта.
За да се пристъпи към реализация на идеята, трябва да бъде създаден и регистър на автомобилите на хората с постоянен адрес в Пловдив, най-вероятно към общинското предприятие "Паркиране и репатриране".
В общината са наясно, че ще трябва да изградят система за строг контрол, защото няма как всяка кола да бъде спирана и проверявана.
Ограниченията ще са подобни на вече въведените в София за зимния сезон. Нискоемисионните зони в столицата забраняват коли от първа и втора екогрупа да влизат в центъра на града. Контролът се извършва от специален софтуер, който сканира с камери регистрационните номера на колите.
Ако някой си позволи да навлезе в ограничената
територия, автоматично получава акт
Това е единственият възможен вариант да се следи спазването на забраната, тъй като в противен случай ще трябва полицаи или общински служители да спират масово коли, което от своя страна ще натовари изключително много трафика.
Когато бъде готова наредбата за зоните с ниски емисии, община Пловдив ще кандидатства за финансиране за поставяне на камери, пътни знаци, закупуване на софтуер и всичко необходимо за контрола дали се спазват ограниченията и ако не, да се налагат глоби.
Но преди това ще има широко обществено обсъждане – със специалисти и всички заинтересовани.
Градоначалникът плаща глоба от 5000 лв. заради
високите нива на азотен диоксид
Най-сериозният проблем с въздуха в Пловдив от години са високите нива на фини прахови частици и общината заменя печките на твърдо гориво с климатици и отопление с камини на пелети или на газ, но РИОСВ засече и увеличение на азотния диоксид.
Това е станало при проверка дали се спазват мерките от общинската програма за подобряване на качеството на въздуха, извършена на 30 април м. г.
Били прегледани данни на измервателните пунктове в "Каменица" и "Тракия" и било установено, че във втората станция е отчетено средногодишно замърсяване с азотен диоксид от 43,09 pg/m3. А през предходните 3 години средната стойност по този показател била 41,95 pg/m3, т. е. нивата на азотен диоксид се увеличават.
Екоинспекторите установили, че не са изпълнени мерки от програмата като изграждане на общински зарядни станции за електромобили и популяризиране на използването на коли с ниски емисии, и написали наказателно постановление на кмета Костадин Димитров с глоба от 5000 лв.
Той го обжалвал, но и районният, и административният съд в Пловдив го потвърждават с мотив, че бездействие е налице – плановете как въздухът да стане по-чист не са изпълнени. Решението на втората инстанция е окончателно.