Рейналдо Дроз, ученикът на Райна Кабаиванска, отказва милиони, за да учи с нея

12.06.2025 03:00 Моника Ковачева
Рейналдо приема аплодисментите след изпълнение на операта "Травиата" в русенската опера. снимки: личен архив
Дроз в ролята на Алфред Жермен в операта "Травиата" на Джузепе Верди снимки: личен архив
Рейналдо Дроз с приятели и колеги от варненската опера

Тенорът от Венецуела носи тениска с български шевици, а в нашата музика открива прилики с латиноамериканските ритми

Ти си малко скован и италианският ти е малко грешен, но си висок, изглеждаш добре и имаш добър глас. Започваме работа утре. Това са думите на Райна Кабаиванска, с които тръгва оперната кариера на Рейналдо Дроз. “Тя винаги е много директна”, казва той за любимата си учителка.

Рей, както го наричат близките му, идва от традиционно латиноамериканско семейство. Във фамилията му няма музиканти и всички са висшисти. Той обаче е тенор и от години живее и пее в България.

Възпитаник и стипендиант на майсторския клас на Райна Кабаиванска, Рейналдо поема по смелия път на оперната кариера, отказвайки възможността да стане поп и регетон звезда в родната си Венецуела. За него музиката и операта винаги са били път, който е водил към Италия и Западна Европа, но България му предлага нещо повече - дом и сцена, на която винаги ще се връща, дори с участия по цял свят.

След четири години обучение с Райна Кабаиванска в музикалния институт “Веки-Тонели” в Модена през 2017 г. Рейналдо се премества в София, където става част от изпълнителите в Софийската и Варненската опера. България го приема с отворени обятия, а и се оказва сходна по манталитет и култура с далечната Латинска Америка.

Музикалната любов към изкуството той наследява от баба си, а майка му била “кралицата на караокето”

и често пеела в дома им. Започва да свири на китара, когато е на 12, и прави рок банда. Баба му подарява китара, която виси на стената на дома им от 25 години. Използва я и до днес. “Един път, докато свирех с приятели, започнах да пея и осъзнах, че всички са затихнали и ме гледат. “Пееш по-добре, отколкото свириш”, ми казаха. Бях много обиден, защото се стараех много да се упражнявам с китарата. Оказа се, че са прави”, разказва Рей.

На 17 г. неговата приятелка почти насила завежда тогавашния рокаджия на изпълнение на Cantata Criolla на венецуелския композитор Антонио Естевес, едно от най-бележитите музикални произведения в страната. Рейналдо си спомня удивлението си: “За първи път видях оперна музика да се изпълнява на живо, без микрофони, без приспособления. Усещаш как този масивен звук на над 100 изпълнители те обгръща, а после един човек, един певец, го пробива единствено с гласа си. Не знаех, че това е възможно.”

Решението да се посвети на музиката не е лесно. В началото няма подкрепата на семейството си и затова записва инженерство в родния си град. Но след 3 години вътрешното му гласче надделява и той се мести в столицата Каракас. Там бързо попада в музикалния вихър - взима уроци, прави прослушвания и започва да пее в барове. За да изкарва пари, се насочва към попмузиката - пее балади и романтични парчета. С този репертоар пътува до САЩ, Флорида и Богота за концерти. Но на 26 години, когато кариерата му започва да набира инерция, трябва да избере между попмузиката и операта. Получава предложение от мениджър в световното музикално списание “Билборд” за огромни пари и бляскава световна кариера, но само ако се пренасочи към поп и регетон стила. Рейналдо моли за два месеца, преди да даде отговор, в които да се пробва в истинската си страст - операта.

Заминава за Рим на прослушване в операта там. Докато чака резултата, се явява и на кастинг за едномесечен майсторски клас при Райна Кабаиванска в София. Приет е, а впоследствие тя предлага на младия талант пълна стипендия, за да учи с нея в Италия. Под нейното ръководство той преминава през невероятно интензивно обучение за 4 години в Модена. Отказва предложението от “Билборд”. “Сега съм с легендата на операта Райна Кабаиванска, до месец ще бъда в “Ла Скала”, си мисли по онова време Рей. Това не е така, светът на операта е много особен - има голямо предпочитание към италиански певци в италианските оперни театри, а те са най-големите в света, разказва венецуелецът. 

Работата с Райна Кабаиванска е смесица от емоции. От една страна, тя е много грижовна по майчински - на уроците всеки ден носи голяма чанта с пармиджано, сирена и багети

и всеки ученик е поканен да сподели нещо от дома си. Така обядват заедно като едно голямо семейство, а след това се връщат към репетициите, гледайки изпълненията един на друг. Но тя не е само нежна и подкрепяща. Когато трябва, може да бъде и изключително строга. “Никога не съм чувал маестра Райна да повдига глас - разказва Рейналдо. - Но умее да критикува по много деликатен и все пак недвусмислен начин. Например раздаваш се на сцената, а тя си гледа ноктите.”

Това е нейният начин да покаже, че има още какво да се подобри, без да обиди никого. Кабаиванска е толкова взискателна към учениците си, защото светът на операта го изисква. Певците винаги са под лупа и публиката не идва просто да се наслади и забавлява на шоуто, тя е високоинформирана и има конкретни критерии. “Публиката познава операта дори по-добре от теб. И ще се забавлява само ако изпълниш минималното ниво на съвършенство”, казва тенорът. Това изисква и безупречна актьорска игра - оперният певец трябва да изучава и разбира персонажа, който изпълнява, и да свърже личните си преживявания с него. Райна Кабаиванска учи Рейналдо, че истинският успех в операта е в това да можеш да забравиш наученото и да вложиш собствените си емоции в изпълнението. “Ако не вкараш чувствата си, ще звучиш като имитация на друг и публиката ще знае, че си просто копие на някой велик певец”, обяснява той. Дори и взискателната оперна публика ще прости и забрави някоя пропусната нота, но няма да забравят как изпълнението ги е накарало да се почувстват.

Напоследък Рейналдо е в Швейцария, за да изпълнява ролята на Макдъф от “Макбет” на Джузепе Верди, а паралелно с това се подготвя за роля в едно от най-големите произведения във френския оперен репертоар - “Фауст” на Шарл Гуно, която в момента се играе във Варненската опера. Преди да започне да пее, той трябва да рецитира текста, за да го усети по-добре. След това научава музиката наизуст и започва да я изпълнява, като избягва да се вдъхновява от известни изпълнители, защото предимствата и ограниченията на гласа му, както при всеки певец, са строго индивидуални. 

Когато става въпрос за България, Рей направо грейва

Дори във всекидневието е облечен с тениска с български шевици. Когато за първи път идва в София, е впечатлен от красотата на града и особено от архитектурата в центъра - “Св. Александър Невски”, операта и парламента. Още при първото му спускане по “Цариградско шосе” разбира, че София не е това, което е очаквал от Източна Европа. Но това, което го кара наистина да заобича страната, са хората и топлото отношение, с което приемат чужденеца. Тук веднага се чувства като у дома си. Венецуелецът се вълнува и от българската музика, в която открива много прилики с латиноамериканските ритми, макар и с различни инструменти и език. Много харесва българския фолклор, който за него е впечатляваща смесица от ритми и изисква “немалко талант” при изпълнението му. Дори чалгата - българският регетон, въпреки че е често подценявана, вметва певецът, “е изключително трудна за изпълнение и изисква голямо музикално майсторство”. 

Въпреки че езикът ни все още му се опъва в разговорите, Рейналдо не се притеснява да пее на български. По време на участието си в конкурса “Гена Димитрова” в Плевен той избира да изпълни “Стар Димо” от Панчо Владигеров. Не взема наградата за най-добро изпълнение на българска песен, но печели първото място в конкурса, а изпълнението му на български език в операта на Варна предизвиква истински фурор у публиката, сред която вече е добре познат. Въпреки натоварения си график венецуелецът продължава да учи езика и да усвоява нови фрази. 

Други от Възход и падение

Проверят наемите на кралските имоти след скандала с Андрю

Скандалът „Роял Лодж" се разнася все по-надалеч из Уиндзорския парк – и вече заплашва да разклати основите на кралския комфорт, след като парламентът насочи прожекторите към разточителните имоти

Майката на Никола Цолов щяла да го роди на сцената, от малък бързал

Трябвало да се появи на Нова година, но сам избрал да е преди Рождество Докато България следи с нарастващ интерес изкачването на Никола Цолов в моторните спортове и дебюта му във Формула 2

На 69 години Ким Катрал се омъжи за четвърти път

Звездата от „Сексът и градът" Ким Катрал се омъжи за любимия си Ръсел Томас. Церемонията е била в Лондон.                                     Катрал и Томас се запознават през 2016 г

Меган Маркъл се свързала с баща си след съобщения, че му е ампутиран крак

Меган Маркъл се свързала с баща си Томас Маркъл, с когото са отчуждени, след като беше съобщено, че му е ампутирана кракът във Филипините, каза говорител на Меган, предаде Ройтерс

Рачков почетен гражданин след година чакане, Кичка Бодурова отказва, отхвърлиха Ани Салич

Защо признанието идва трудно, кой го заслужава и кой - не? В навечерието на деня на свети Николай си спомняме за онези, които със слово, дело или пример са пробуждали духа на народа

>