Редактиране на грешки и намиране на неизвестно на матурите в 4-и клас
- Очаква се да се явят над 59 000 ученици
- Дискусионен е въпросът дали да има изпити след четвърти и десети клас, каза министър Вълчев
Четене с разбиране и редактиране на грешки в текст, както и умения за смятане и за намиране на неизвестно. Това са част от задачите, чрез които ще се проверяват знанията на учениците, които завършват 4-и клас.
Тази седмица предстоят двете миниматури - националното външно оценяване (НВО) за най-малките. На 3 юни е изпитът по български език и литература, а на 4 юни - по математика.
Очаква се тази учебна година на миниматура да се явят над 59 хил. четвъртокласници.
Те ли ще бъдат последните, които ще държат такъв изпит, предстои да се разбере. Дали да отпаднат външните оценявания след 4-и и 10-и клас - този въпрос беше поставен на дискусия от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев преди дни. Той повдигна и темата кога да се завършва основно образование - след 7-и клас или след 8-и, както беше преди години. Фокусът на МОН обаче е до есента да има нови учебни програми, а дискусиите ще се водят паралелно с писането им. Докато всичко това се реши,
юни остава месецът с най-много изпити за учениците
След тези за 4-и клас идват за десетокласниците. (За тях виж най-долу.) Последни са седмокласниците - на 18-и по български език и литература и на 20-и по математика.
Тази година моделите за оценяване в 4-и клас са нови, като най-съществената промяна е, че децата вече нямат диктовка. Тя бе заменена с кратък текст, който те трябва да редактират, като открият 12 думи с правописни грешки.
Изпитът по български започва на 3 юни в 10 часа. В продължение на 60 минути четвъртокласниците ще решават тест с 25 задачи. От тях 13 са езиковите задачи, 11 литературните и една за създаване на текст. Тя е с творчески характер - учениците трябва да напишат кратък текст по две картинки с помощта на опорни думи и въпроси. Критериите за оценяване на тази задача обхващат структурни и съдържателни особености за създаване на текст,
без в този клас да се отчитат допуснати правописни и пунктуационни грешки
Включени са още задачи за четене и разбиране на текстове, функциониращи в комуникативната практика, както и отговор на въпрос, свързан със съдържанието на текст и/или с интерпретиране на конкретна комуникативна ситуация.
На следващия ден - 4 юни, от 10 часа е вторият изпит за четвъртокласниците - по математика. Тестът е от 25 задачи и отново за 60 минути.
Учениците ще решават задачи за събиране, изваждане, умножение и деление, ще покажат умения за намиране на неизвестно число и за намиране на обиколка на геометрична фигура, знания за мерни единици и за за разчитане на информация, представена в различен вид - таблица, графика, инфограма. В други от задачите се проверяват умения за описване на ситуации от реалния свят с математически модели, както и умения за логическо и пространствено мислене.
С 30 минути повече от останалите и на двата изпита ще имат четвъртокласниците със специални образователни потребности, за които училищните екипи за личностно развитие са преценили, че е необходимо да бъдат подкрепени от учители консултанти.
Учениците ще записват отговорите върху отделна бланка, която ще бъде сканирана и оценявана чрез електронна платформа от регионални комисии. На въпросите с избираем отговор в кръгчето със съответната буква вписват знака Х, а отговорите на въпросите със свободен отговор записват на предвиденото за това място.
Не се поставят знаци, думи
и други (с изключение на онези, които са част от изпитния материал и може или трябва да бъдат отбелязани в някой от отговорите) върху индивидуалната бланка, защото се санкционира с анулиране на изпитната работа. (Виж съветите на шефката на РУО - София, Ваня Кастрева за изпита по-долу.)
Оценяването е по критерии и показатели, съобразени със спецификата и трудността на всяка от задачите. Максималният брой точки и на двата изпита е 100. Резултатите от тях ще бъдат обявени до 12 юни.
Миналата година средният брой точки по български език и литература беше 72,6, а по математика - 70,53 т. И двата се равняват на “много добър”.
Съветите на Ваня Кастрева, шеф на Регионалното управление на образованието в София:
Ако се сблъскате с труден въпрос - оставете го за после и преминете към следващия
Подготовка: Уверете се, че имате всички необходими документи - лична карта, паспорт или ученическа карта, както и служебната бележка от училище.
Вземете само необходимите принадлежности - черни химикалки, а по математика - линия, триъгълник, пергел, моливи и гумички.
Не носете телефони: Телефоните трябва да са изключени и съхранявани на определеното място.
Преди да започне изпитът: Когато получите теста, не бързайте да отговаряте. Прочетете всички въпроси и инструкциите. Помнете, че тестът е разделен на различни части - в някои задачи ще трябва да попълвате отговори, а в други ще трябва да решавате задачи или да анализирате текстове.
Спокойствие и увереност: Не забравяйте, че сте се подготвили добре и че можете да се справите с всяко предизвикателство. Бъдете уверени в своите способности. Не се притеснявайте, ако не знаете отговора на всяка задача - концентрирайте се върху тези, които можете да решите.
Планирайте времето си разумно: Започнете с по-лесните въпроси, за да си осигурите време за по-трудните. Ако срещнете труден въпрос, не се отказвайте. Помислете за възможните решения и ако не сте сигурни, оставете въпроса за по-късно. Ако не сте сигурни в отговор, не се колебайте да пробвате различни решения.
Не бъдете загрижени за времето. Следете часовника, но не се притеснявайте прекалено.
Не обсъждайте въпросите с други ученици.
В края на изпита: Ако имате време, върнете се назад и прегледайте всички отговори. Проверете дали сте попълнили всички въпроси и дали сте маркирали правилно. Не бързайте да напуснете залата преди края на изпита. Останете спокойни и съсредоточени до края.
Повече задачи като в PISA в тестовете за 10-и клас
Повече практически задачи за проверка на уменията и способността за прилагане на придобитите знания от типа на задачите в тестовете PISA. Това е новото в изпитите след 10-и клас, които са на 13 и 16 юни, уточниха от МОН. Форматът като брой задачи е същият като в предишни години.
Изпитът по български език се състои от 21 задачи, като сред тях има една за редактиране, една с разширен свободен отговор (формулиране на теза или на антитеза) и една за създаване на текст (резюме, заявление или CV).
Изпитът по математика включва общо 17 задачи, от които две с разширен свободен отговор, за решаването на които ученикът представя в писмен вид необходимите обосновки.
Времетраенето и на двата изпита е 90 минути (два слети учебни часа), а за учениците със специални образователни потребности - до 30 минути над определеното време.
Миналата година средният резултат по български език беше 49,4 т., а по математика - 33,1 точки.