Поет от Ардино, химик и програмист донесоха сребро на България от минералните води на Хърватия

27.05.2025 20:13 Ярослава Прохазкова
Мелих, Раян и Теодор (от ляво на дясно) с медалите от състезанието
Българчетата с гида си от олимпиадата на разходка в Загреб

Теодор Кусев от София, Раян Камаринчев от Сливен и Мелих Осман от Ардино отличени на европейска олимпиада в Загреб

Задачи по физика, химия и биология, свързани с водите на Хърватия, донесоха сребърен медал на трима ученици от три различни места в България. Раян Камаринчев (физика) е от Профилираната природо-математическа гимназия в Сливен, Теодор Кусев (химия) е от Националната природо-математическа гимназия и Мелих Осман (биология) е от СУ “В. Левски” в Ардино. Европейската олимпиада по експериментални науки 2025 се проведе в Загреб между 26 април и 3 май. В състезанието участваха 48 отбора от 23 държави от ЕС и гостуващ отбор от Украйна.

Какъв е минералният състав на водите? Тази задача трябвало да решат тримата млади учени от България. Те са от единия от двата български отбора, участвали в престижното състезание.

“На мен ми дадоха разтвори от три солни мини, като две от тях обогатяват солта си с йод. Трябва да определиш къде има йод и

под какъв йон или молекула е добавен

После трябваше да се определи количествено колко йодат има”, разказа Теодор Кусев. На втория ден трябвало да разгледа скоростта на реакция - колко бързо се променя концентрацията на едно вещество или обезцветяване на багрило в алкална среда.

На състезанието в Загреб различните отбори са имали своя маса в огромната лаборатория. Разполагали са с необходимите реактиви и инструменти. Резултатът е отборен. Щом единият участник приключи с експеримента си, може да помогне на другите в отбора.

И тримата ученици са изявени в своята област, участвали са в състезания и олимпиади.

Запознали се около 3 седмици преди участието си

при подготовката във Физическия факултет на Софийския университет. Огромна е заслугата на менторите им, категорични са Раян, Мелих и Теодор. Прекият учител на Теодор е Владимир Цветков от Факултета по химия и фармация на Алма матер. Менторът по физика на Раян е доц. д-р Христина Андреева от Физическия факултет на Софийския университет и Института по електроника при БАН, а на Мелих - гл.ас. д-р Калина Пачеджиева от Биологическия факултет на СУ.

“Химията за мен е нещо, което до някаква степен ми доставя смисъл, дарено ми е да извършвам работата, която може и да промени света. Това е дар от Бога, искам да съм добър в своята работа и да използвам знанията си за добро”, коментира Теодор страстта си към химията.

Учи в 11-и клас в паралелка с химия и биология. Ще продължи да учи във Факултета по химия и фармация, където има вече много приятели - преподаватели и студенти. Иска да се занимава с физико-химия и неорганична химия. Магистратура може би ще запише във Финландия, където живее леля му. В България с влизането в университета ще се занимава с това, което е страстта му. В друга държава никой не би допуснал, че с висша математика и висша химия се е занимавал още като ученик в НПМГ.

Предстои му участие в международна олимпиада по химия в Дубай в началото на юли. Зад гърба си пък има 5 медала от международни олимпиади.

Физикът Раян е 10-класник в паралелка “Математика и информатика”. Има достатъчно време да обръща внимание на физиката. Избрали го за отбора от националното есенно състезание по физика. Оценява високо запознанствата си в Загреб с млади хора, които също имат интерес към науката, докосването до различни култури.

Събирането на данни за периода на затихване на махало

пък било най-забавното от експеримента му. Измервал колко време е минало, докато махалото стигне до определени градуси на отклонение. За следването си клони към инженерните науки, със сигурност ще се занимава с физика. Втората му матура ще е математика, но ще се яви и на трети зрелостен изпит по физика. Зависело от избора на университет. Ако остане да учи в България, изборът му на висше училище е ясен - Софийският университет. От малък се занимава с програмиране. Интересна му е и електрониката. В момента прави роботска ръка. “Свързвам жички, купувам си мотори, навързвам кабелите. Искам

да накарам ръката робот да играе шах”,

разказва Раян. Тя всъщност вече е готова, остава само да програмира начина, по който ръката ще “вижда” шахматната дъска. Най-вероятно за това Раян ще използва изкуствен интелект. Момчето има интерес и към астрономията. Ходил е на лагери по астрономия, където участниците са наблюдавали звезди, а задачата на Раян била да определя как се променя яркостта на определени звезди.

Най-впечатляващото в състезанието в Загреб беше отличната организация на домакините и гостоприемството им, разказва биологът в отбора Мелих, десетокласник в паралелка с профил “Софтуерни и хардуерни науки”. Състезателите подхождали към задачите с любопитство и любознателност. Всички били дружелюбни. Задачите включвали теми, свързани с микроскопията, клетъчната биология. Проба трябвало да определи клетките в устната лигавица.

За да попадне в Загреб, Мелих е избран заради резултата от националния кръг на олимпиадата по биология и здравно образование миналата година. Бил е на трето място в цялото класиране и на първо сред 9-и клас. Биологията не е единственото му увлечение. Обича литературата и сам твори поезия. Няма стихотворение, посветено на биологията, темите му са философски. Занимавал се е с рисуване и фотография, но вече не му остава много време за тези занимания.

Ако продължи висшето си образование в чужбина, вероятно ще е свързано с молекулярна биология, биохимия, а в България - може би медицина. От лекарските специалности клони към онкологията и неврохирургията.

Основната цел на олимпиада в Загреб била да провокира младите таланти към още по-голямо любопитство към науката и експеримента, казват и тримата от единия отбор, който е представил България. И двата отбора всъщност показали отлични умения и знания.

 

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>