6 легенди за тайното кръщение на цар Борис

08.05.2025 18:31 Сима Владимирова
Цар Борис се опира на верните си боляри, за да потуши бунта на езичниците. Картината е дело на художника Васил Горанов.
Миниатюра от Лицевия летописен свод, съставен по заповед на Иван Грозни, показва как патриарх Фотий покръства цар Борис в Константинопол заедно с други знатни българи.

Няколко са легендите как точно се е покръстил цар Борис I и наложил християнската религия като основна в България преди 1160 години.

Според едната от тях той като запален ловец е искал да бъде заобиколен в двореца си от ловни сцени, за да им се наслаждава. Наредил да извикат византийски пленник, монах и живописец на име Методий. Заповядал му да нарисува картина, която да предизвиква у хората едновременно страх и удивление, като вероятно си е представял епична битка с животни. Когато художникът приключил работата си, владетелят бил изумен. На стената

вместо ловджийски триумф видял сцени от Страшния съд.

Картината произвела силно впечатление и Борис бил “обладан от страх пред Бога и в дълбоката нощ приел божественото кръщение”. Такъв е разказът на византийския летописец Симеон Логотет (роден през 900 г. – около 35 г.след покръстването на българите – б.р.). И гръцкият проповедник Илия от Ена, съвременник на събитията, споменава подобен епизод.

Днес тази версия не се приема за правдоподобна от част от историците. Съществува и друга легенда за това как Борис е решил да покръсти българите. Тя гласи, че сестра му (без да се споменава коя от двете - Ана или Евпраксия – б.р.) се връща от византийски плен вече уповаваща се в Исус Христос. Под нейно влияние князът “се удостоил с купела на новорождението и от изпратения при него от столицата (Константинопол - б.р.) епископ бил преименуван Михаил по името на императора”. Това е по-разпространена хипотеза, описана в повече източници от онази епоха.

И двете легенди са споменати в “Календари на вселенската църква. Книга 3. Част I: За светите славянски апостоли Кирил и Методий”. Но авторът на труда – Йосиф Симоний Асемани, главен библиотекар на Ватикана, е живял чак през XVII – XVIII век.

Третата версия за това как Борис е станал Михаил и е повярвал в Исус Христос като свой спасител е доста късна- от XIII век, и е разпространена в днешна Чехия. Според нея Кирил е покръстил българите, преди да замине за Великоморавия. А през XIV век в Словакия се появява текст, че другият първоапостол – Методий, е основната фигура, която е променила вярата на българския народ.

Това пише още византийският хроникьор Теофилакт Охридски, който също е роден доста след събитията – през 1055 г., когато България вече е под властта на Константинопол. Според него

именно просветителят станал духовен наставник на княза.

Летописецът казва, че първата среща между българския владетел и по-големия брат е през 863 г., когато Кирил и Методий вече са превели богослужебните книги на старобългарски език и са тръгнали към своята Моравска мисия. По пътя трябвало да минат през България и тогава се видели с княза. Втората им среща е 3 години по-късно, но според Теофилакт Охридски Методий е писал и писма на Борис (най-вероятно на гръцки - б.р.), за да го убеди да приеме християнството – и лично, и за българите.

В Рим пък е била разпространена легендата, че князът е приел християнството от техен презвитер, която обаче не се смята за меродавна от днешните историци.

Що се отнася до датата, на която българският владетел е станал християнин, за нея говори надпис край с. Балши в Югозападна Албания. Според него събитието е на 14 септември 864 година.

Преди царя в Исус като свой спасител започва да вярва част от българското население в южната част на страната, което е живяло дълго под византийска власт. Покръстено е още през първата половина на IX век. В столицата на Византия новата религия са приели и пратениците на българския цар през есента на 863 г., когато отиват да преговарят за мир между двете съседни държави след поражението на България. В онзи момент народът гладува, а заплахата от арабския халифат, който настъпва към Балканите, кара Борис да приеме условията на византийците. Едно от тях е покръстването, за което той вече е бил подготвен. Връщайки се у нас, неговите пратеници пристигат заедно с византийски епископ и свещеници и монаси, чиято задача по заръка на Константинополската патриаршия е да кръстят колкото е възможно повече българи.

Един от първите, приели вярата, е Борис. Според шестата хипотеза князът е покръстен близо до Константинопол след сключването на мира през 864 г., като приел името на императора - Михаил. Службата е била ръководена от византийски архиерей. Това е версията на монаха и воин Никор Черногорец. Според него лично патриарх Фотий е извършил тайнството за българския монарх. Тази хипотеза е приета официално, тъй като има и писмо до владетеля в Плиска от главата на византийската църква със съвети и напътствия. Като духовен наставник на княз Борис Фотий му обяснява философските постулати за Светата троица, за корените на християнството и същността му. Разказва за 7-те вселенски събора, които са се случили до онзи момент, решенията им, прави характеристика и на духовниците, изиграли ключова роля в тях.

Накрая му обещава блаженство в отвъдния свят, ако спази всичките препоръки.

Всички тези версии и случки показват колко важно и за България, и за Византия, и за Ватикана е било покръстването на нашия народ. Която и да е истината, едно е сигурно – че царят не е искал да отбележи кръщението си тържествено пред всички и го е сторил тайно. Не е имало всенародни чествания. Не са останали сведения защо е предпочел така. Вероятно защото е имало сериозна съпротива срещу новата религия. Много скоро след покръстването у нас започват да се разпространяват и ереси. Отвсякъде се появявали проповедници, за които никой не знаел какви са и доколко са истински. Дошли и арабски духовници (ваизи), които искали да ислямизират народа. В страната настъпил хаос.

Както винаги в подобни преходни периоди, измамниците използвали момента, за да спечелят, представяли се за свещеници и “кръщавали” наред. Има сведения, че някои от тях са били наказани. За един, който лъжел, че е презвитер, се знае, че са му отрязали носа и ушите и после е изгонен от страната.

Разбира се, една част от болярите не били съгласни с християнизацията и започнали бунт, защото

се опасявали от нарастващото византийско влияние

в българската политика. Така през 865 г. в 10 области отказват да приемат случващото си и се насочват към Плиска, за да убият цар Борис Михаил. Смятали да спрат по този начин налагането на новата религия. Той обаче успял да овладее положението с помощта на верните си боляри.

Според сведенията 52-ма от най-видните бунтовници били избити и така християнството е наложено с кръв у нас. Тезата, че и целите им родове също са погубени, не се възприема еднозначно. По-обикновените участници в заговора били освободени, при това без наказание, “понеже народът пожелал да стори покаяние”. В същото време византийските духовници, които вървели из страната и покръствали народа, отказали да дадат опрощение на бунтовниците. На всички било ясно, че настроенията са срещу византийското влияние и неговите представители.

Историческите доказателства за бунта са оскъдни. Византийците го споменават съвсем бегло – че благодарение на Божията сила и Христовия кръст Борис Михаил потушил недоволството. Старобългарски летописци все още няма, братята Кирил и Методий са превели богослужебните книги, но все още никой не се е заел да описва историческите факти. След победата на княза над застъпниците на езичеството вече християнството не просто става официална религия, но е защитено и със закон. На наказание подлежи всеки, който постави под съмнение Светата Троица. Князът обаче изпитвал угризения за стореното и се изповядал в писмо пред папа Николай I, като искал да знае много голямо ли е прегрешението му пред Бога, като е ликвидирал своите противници. Задал и много други въпроси, като проводил свои пратеници до Рим.

Понтификът отговарял витиевато, сякаш искал да знае какви отговори очаква да получи царят. В крайна сметка дал индулгенция на българския владетел. Оправдава го с думите: “Обаче, защото вие сте прегрешили по-скоро от ревност към християнската вяра и от незнание, отколкото от друг порок, вие добивате за това опрощение и милост по благоволението на Христа, щом последва от ваша страна покаяние.” Не е ясно защо царят е потърсил помощ от Ватикана, а не от Константинопол, където се намирал неговият духовен наставник.

В крайна сметка покръстването на българите става повод за централна тема в битката между двата основни християнски клона. На събор на източните църкви през 867 г. Византия дори анатемосва Рим именно заради влиянието, което упражнява върху Плиска. Развръзката в спора между тях е в полза на съседната ни държава – България остава източноправославна и до днес. А процесът на християнизация трае години наред.

Други от От страната и света

Калин Стоянов: Не Мирчев, а Пеевски и Борисов дадоха БТР-и на Украйна

"Единственото, което е направил Мирчев по казуса с бронетранспортьорите на МВР, е да се подпише редом до Пеевски, Борисов, Христо Иванов, Кирил Петков и Христо Гаджев

Близки на задържания Николай: Полицейски показания са копи-пейст, държали са момичета с момчета

Десислава Атанасова, майка на оставения в ареста след протестите Николай Алексиев, и една от сестрите му, заявиха в предаването "Здравей, България", че показания на полицаи от въпросната нощ са били

Мальовица открива на 14 декември зимния сезон с огнено шоу, музика и снежни игри

Курортът Мальовица се готви за голямо завръщане. След поредица от подобрения и обновявания, една от най-емблематичните дестинации в Рила ще посрещне първите си гости за зимния сезон на 14 декември

Меглена Кунева: В бюджета липсваше конкретност, увеличаването на заплатите не се решават проблемите

Липсва ми конкретност, няма примери за различните нужди в частите на страната. С увеличаването на заплатите не се решават проблемите в образованието. Въпросът е дали в следващите 10 години тази

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

>